Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 795 ggr
punkmusic
1/17/16, 11:10 AM

Vad att göra i Oxford?

Hej! Jag har  blivit medbjuden på en resa till Oxford i vår, men jag har inget dirket sug dit. Jag har ingen aning om vad man kan göra där.

 Jag är intresserad av kultur, mat, marknader av alla dess slag och till viss del billig shopping. Det känns mest som om dem har gamla brun/grå byggnader där sightseeing av slott och bibliotek ingår och regnigt väder!
 (Jag är van med tropiskt klimat vid utlandsresor).

Jag är inte heller någon öldrickare.

Förstod mig inte riktigt på TripAdvisor ni får gärna hjälpa mig på traven!

Annons:
Maria
1/17/16, 11:23 AM
#1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

punkmusic
1/17/16, 7:34 PM
#2

Jag har kollat på TripAdvisor tycker mest att det är gråa museum och slott/herrgårdar etc. Haha men ja, det kanske är så helt enkelt!

Maria
1/17/16, 7:39 PM
#3

Sa du inte att du gillade kultur?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Daisy-Moa-Elsa]
1/18/16, 7:32 PM
#4

Prova att "googla" Oxford med olika alternativ.

Tog markets och fick bland annat nedan

http://www.top5oxford.com/markets.php

http://www.dailyinfo.co.uk/reviews/feature/8617/Oxford_Farmers_Markets

https://www.oxford.gov.uk/info/20035/events/791/markets_and_fairs

Det är ju bara 8 mil nordväst om London så att ta tåget in till London någon dag lär inte ta lång tid inte.

Sindri
1/20/16, 8:00 PM
#5

Jag var i Oxford för ett par år sedan och tycker det var jätteintressant. Bara att gå runt mellan de gamla universitetsbyggnaderna. Vilken känsla! Tradition. Kultur. Fantasieggande!

Några konkreta tips;

Christ Church College. Här arbetade Lewis Carroll. Inspirationen till Alice sägs han ha fått av dåvarande rektorns dotter. Mittemot colleget finns en butik som säljer Alice i Underlandet-prylar.

Den stora trapphallen har varit med i filmerna om Harry Potter. Matsalen är helt fantastisk. Tänk att det verkligen ser ut som det beskrivs i böcker och filmer.

Varje college har tydligen en egen kyrka. Här har många författare (C.S. Lewis, Tolkien, Lewis Carroll) nött bänkarna och när man ser de fantasifulla sniderierna så förstår man lätt varifrån de fått uppslag till många av sina varelser.

Bodleian Library. En mycket vacker byggnad och dess historia….. Där finns en stol som sägs vara byggd av virke från Sir Francis Drakes sista sjörövarskepp!

Puben Eagle & Child där den berömda författartrion C.S. Lewis, Tolkien, Lewis Carroll ofta satt och skrev och hade träffar när de läste upp för varandra vad de skrivit.

På en av gatorna finns en liten butik som en gång drevs av en viss herr Morris, han som senare kom att konstruera en bil.

Oxford Castle unlocked hade tyvärr stängt när vi kom dit, men det verkar spännande.

Lite shopping finns också i city, gillar man billigt finns en Oxfam-butik…. Och så Oxford Covered Market.

Jag hade bara en dag på mig, det var synd, men tyckte ändå jag hann med lite.  Att bara gå på gatorna och insupa atmosfären…..

Jag rekommenderar dig att läsa på ordentligt om de olika collegens historia, berömda personer som studerat där etc, du får ut mycket mer av besöket då.
Jag skulle gärna åka tillbaka.

Upp till toppen
Annons: