Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1043 ggr
imsuchadiva
2015-09-20 10:50

Vad får man ta med in i Spanien?

Hej! Jag hoppas att mina frågor är rätt för denna sida. Nästa vecka flyger jag till Spanien. Vi kommer cheka in bagaget + att jag kommer ha med en liten handväska på flyget. Men nu till mina frågor, får jag ta med mig godis/choklad/chips på flyget? Får jag ta med mig det in i Spanien? Har ni mågot tips på något annat som jag bör tänka på? Tacksam för svar :D

Annons:
[RC1393]
2015-09-20 10:54
#1

Jag har både tagit med godis dit och därifrån, det var inga problem alls!👍

Sindri
2015-09-20 11:42
#2

Spanien tillhör EU liksom Sverige så det finns inga restriktioner förutom de allmänna; vapen, droger etc.

För cigaretter och alkohol gäller begränsningar, men du lär knappast ta med det till Spanien.

Det du skall tänka på är vad du har i handbagaget. Du kan läsa på Transportstyrelsens hemsida
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vatskor-i-handbagaget/

Läs noga under bilden också vad som klassas som vätskor. Mjukost och smör bl a hör dit.
Tänk också på sånt som nagelsax. Man får numera ta med sig kniv och sax om bladets längd understiger en viss längd. (Tror det är 4 cm)

Före säkerhetskontrollen på Arlanda finns det plastpåsar man får ta som rymmer 1 l. I såna lägger du  t ex tandkrämstuber (som inte rymmer mer än 100 ml - en halvtom flaska som rymmer 150 ml går bort). En urdrucken vattenflaska kan du lägga i och fylla på med vatten på toaletten efter säkerhetskontrollen om du inte vill köpa dyrt vatten.

Olika flygbolag har olika tillåtna vikt på handbagaget, Norwegian har t ex 10 kg, SAS 8 kg. Förutom handbagaget får du ta med en liten handväska, dataryggsäck, paraply, kappa etc. Det är allmänna regler, men läs på på ditt flygbolags hemsida så du inte missar något, det är förargligt.

Ha så kul i Spanien!

imsuchadiva
2015-09-22 15:20
#3

Tack så jätte mycket för era svar. Han inte med att skriva innan jag åkte men nu är jag i Spanien och resan gick bra :)

Zepp
2015-09-26 17:07
#4

Man tar inget med sig till Spanien.. förutom rena kläder/underkläder och pengar!

Mat tar med sig ut från Spanien däremot.. alternativt köper man på flygets taxfree!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2015-09-26 17:54
#5

Jag tar med mig massor till Spanien! Kokosfett, psyllium, senap (så jag kan göra gravlaxsås), miljövänligt tvättmedel, maskindiskmedel m.m. m.m. En gång tog jag t.o.m. med mig smör, ja det var väl lite överdrivet…

Spanien är bra på många sätt, men vissa saker är helt galna!

Honestyisdead
2015-11-08 00:41
#6

#4 Jag tar med mig mycket mer än så när jag reser.

Annons:
Zpookey
2015-12-01 23:45
#7

Man kanske skulle göra som en kompis till mig.
Tom resväska på vägen dit och bara kläderna som han hade på sig.
Köpte kläder och sånt på plats och fick med sig en full resväska hem. 😃

Upp till toppen
Annons: