Annons:
Etikett2-asien-australien
Läst 2287 ggr
DenLillaTofflan
9/4/15, 12:11 AM

Dubai Slaveri, Diktatur m.m

Hej! Jag är 14 år och min kompis och hennes familj planerar att åka till Dubai i påsk och jag vill jättegärna följa med. Jag har sagt att jag ska tjäna ihop pengarna själv och allting men nu säger min pappa att Dubai är ett dåligt land och att jag utnyttjar det. Det är att det orättvist och slaveri, där arbetsgivarna tar pass och sådant så att de inte kan sluta. Dessutom sa han något om piskstraff tex om man äter under ramadan eller om man är tjej och har samlag med någon fast man inte är gift. Lång historia kort men vad tycker ni om det här? Jag tror att han bara läst några artiklar om det här men vet någon om det stämmer och om det är så i hela Dubai? Nån som har tips på motargument? Super tacksam för alla svar!

Annons:
Halvdansken
9/4/15, 12:16 AM
#1

Din pappa har rätt. Dubai styrs av hårda religiösa lagar och jag skulle personligen aldrig åka dit.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Oskar
9/4/15, 7:05 PM
#2

Jo, tror det du skriver stämmer. Dock behöver inte det betyda att man inte ska åka dit. Som turist kan man bidra till att sprida kunskap om hur det är att leva i andra länder och förhoppningsvis få dem att inse att deras land inte styrs på ett så bra sätt. Kanske lite barnsligt att tro att man kan påverka som turist men personligen tror jag alternativet, att ingen åker dit, är sämre.

Oskar

Halvdansken
9/5/15, 12:13 AM
#3

#2. Hur ska du påverka? Det finns exempel på att turister straffats för att de tex haft sex med någon de inte varit gift med. 
Det är bättre att bojkotta än att på något sätt acceptera deras styre, för att det är fint klimat och bra shopping. Tycker jag.  Om folk fortsätter turista där är det ett tyst accepterande av deras lagar. Kvinnorna i Dubai kommer knappast i samspråk mde väst-turister om jämställdhet osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Oskar
9/9/15, 2:33 PM
#4

#3 Jo alltså det är en svår fråga…men jag läste någonstans att det oftast är bättre att inte isolera landet utan att försöka få in så mycket influenser från andra mer sunda länder. Det finns ju såklart tillfällen då bojkott funkar, Sydafrika är väl ett sådant exempel. Men oftast leder en bojkott inte till att det blir bättre.

Oskar

MelodyX
9/10/15, 10:35 PM
#5

Jag tror personligen att det blir väldigt svårt att åka till nästan vilket land som helst om man är ute efter att resa etiskt korrekt. Jag har varit i Dubai, trivdes bra men visst är det ett muslimskt land och även om det inte är riktigt lika strikta sharialagar som grannen Saudiarabien så präglas landet av salafism som är en ganska extrem variant av islam. Sharialagarna gäller, men de ser väldigt olika ut beroende på vilket muslimskt land man reser till, jag skulle dock säga att som turist i Dubai ser man inte mycket av dessa (liksom att du inte heller ser de lagar som gäller i Turkiet, Israel, Palestina, Cypern etc som också har en hel del stränga lagar som vi skulle se som extrema). Angående slavarbete så ja - det stämmer. Däremot är kanske frågan mer aktuell i grannstaten Quatar i och med byggena till fotbollsVM. Dubai har väl överhuvudtaget något bättre omständigheter, och vi kan ju även se på Sverige där mindre seriösa arbetsgivare lockar hit thailändska bärplockare och sedan skiter i att betala ut lönen. Seriösare och bättre? Nä, knappast. Sedan får man naturligtvis göra hur man vill. Personligen skulle jag aldrig resa till Thailand på grund av dess inbördespolitik, man får väl prioritera helt enkelt efter vad man själv tycker är viktigt.

Upp till toppen
Annons: