Annons:
Etikett5-sverige
Läst 780 ggr
Vaargen
5/22/15, 11:31 PM

Åka båt/till finland

Hur är det att åka båt & övernatta? till exempel med siljaline till finland, har någon gjort det? är det en upplevelse/resa att rekommendera?

Annons:
Whippet
5/22/15, 11:34 PM
#1

Jag har gjort det, det är väldigt mysigt. Kommer inte ihåg vad båten hette som jag åkte med. Rekommenderar det verkligen för det var ett minne för livet ❤️

I'm out Vilar huvudet i handen

[Blue_Lugia]
5/22/15, 11:44 PM
#2

Är det kryssning du menar?

Vaargen
5/22/15, 11:54 PM
#3

#2 jo typ med silja line.

Stallmima
5/23/15, 12:05 AM
#4

Ja det finns ju olika artister som uppträder tex, och sen brukar mumin & co finnas på båten om man har tur  😉

Sealle
5/23/15, 12:09 AM
#5

Gör det varje sommar med familjen, fram och tillbaka. Vi åker mellan Stockholm och Helsingfors så vi får sova ut lite mer (än om man åker till Åbo som är kortare resväg). Det är smidigt om man gör det smidigt, vi brukar packa en "hyttväska" så man inte behöver släpa allt bagage från bilen till hytten. Hyttarna är fräscha och relativt små, om man inte betalar mer för en större hytt med dubbelsäng osv. Vi har även åkt med katt vilket inte var omständigare än vanligt.

Jag har aldrig haft problem med att sova i sängarna även de stormigare nätterna, men jag är inte så kräsen eller lättväckt när det kommer till sömn.

Kan ju dock tillägga att vi åker som ett transportsätt, alltså inte en flerdagars kryssning. Men det finns ju en hel del att göra på båten även om man bara åker över kvällen/natten, man kan ju både spela, simma i deras bad, gå på föreställningar och klubbar så möjligheterna finns om man vill 🙂

Vaargen
5/23/15, 12:10 AM
#6

#5 får man ha med sig hund?

Annons:
Sealle
5/23/15, 12:16 AM
#7

#6 Ja, och de har hundtoaletter på däck, åtminstone på Viking Line (som oftast är billigare/bättre när man har med sig djur, av våran erfarenhet). Så här ser de ut!
http://www.hundvanliga-stockholm.se/index.php/omboard-toalett/

Dock får hundar bara vara med på s.k. ruttresor, t.ex. Finland-Sverige, och inte på kryssningar. Vet inte hur hundvänlig båten är, tror inte man kan ha med sig hunden till några restauranger precis utan när man inte promenerar på däck tror jag att man måste ha hunden i hytten pga allergirisken osv. Men jag har ju bara åkt med katt så jag kan ha fel.

Oskar
5/23/15, 8:23 PM
#8

Om man har råd är det värt att lägga lite extra pengar på att få en hytt med fönster. Kan kännas rätt instängt att bo i en hytt utan fönster.

Och tänk på att det går färjor även till många andra städer, till exempel Tallinn.

Oskar

Honestyisdead
6/4/15, 11:02 PM
#9

Åkt minst en gång per år hela mitt liv eftersom släkten bor i Helsingfors.  Silhaline känns lite lyxigare än viking, men oftast är viking billigare både med och utan hund. Rekommenderar också hytt med fönster.

Upp till toppen
Annons: