Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 748 ggr
ineffable.
2015-05-14 15:39

Aktiviteter i Malta

Hejsan! 🙂

Jag och min sambo ska åka till Malta i en vecka i slutet av augusti i år. Vi har börjat titta lite på vad man kan hitta på, vad som är värt att se och så vidare men vi skulle behöva lite tips och råd. Ni som har varit i Malta och/eller har andra erfarenheter där ifrån - har ni några förslag på vad man kan göra? Några "måsten"? 🙂

Både jag och min sambo är glada för att åka runt och titta på saker, men en dag på stranden funkar det med. Bara roligt med variation! 🙂

Annons:
MelodyX
2015-05-15 10:01
#1

Jag har bott på Malta och har min man där plus fortfarande lite arbetsprojekt kvar så jag besöker ön regelbundet. 

Stränderna är små, det är inte riktigt solsemester man vill ha om man åker till Malta men i augusti är det fruktansvärt varmt med hög luftfuktighet. 

Tips då;

Ön är liten och personligen älskar jag det för det är lätt att ta sig runt hela ön om man vill med buss. Bussen kostar 1.50 euro per person och dag, BEHÅLL biljetten för den gäller hela dagen och det är dessutom en hel del kontroller (visserligen kostar det bara tio euro om man saknar biljett, men ändå). 

* Vandring; Det finns olika vandringsstigar om man är intresserad av det, i augusti är det ju varmt men öns södra del är definitivt värd att gå till fots, antingen från Marsascala (min favoritstad på Malta) där ni hoppar av bussen vid St Thomas Bay och kan gå hela vägen till Birzebuggia, tar ca två timmar i normalt gångtempo. Eller så stannar ni i Marsaxxlokk, en underbar liten fiskeby mest känd för att det var här fredsavtalet under kalla kriget slöts. Marsaxlook har också en fin liten marknad på söndagar, väl värd att besöka. Ta med badkläder, ni passerar Petes Pool mellan Marsascala och Marsaxxlokk. Länk.

* Stränder Jag rekommenderar Pretty Bay (Byte buss i Valletta till Birzebuggia) eller Gajn Tuffieha (buss 225 från Sliema/St Julians) som inte är så överexploterade av turister. Fördel tror jag för barnlösa par på den sistnämnda där vågorna går lite högre och det därför inte är så mycket barnfamiljer. Ta en titt på flaggen innan ni åker på stränderna, vissa perioder i augusti-september kan det finnas extremt mycket maneter i vattnen.  

* Gozo. Får inte missas. Kostar 4-5 euro för färjan över.Ta turistbussen (och där gäller prut).  Hoppa av och spendera några timmar vid Azure window. 

*Mdina och Rabat. Buss 202 eller 203 från Sliema och St Julians. Gamla riddarstäder och otroligt fina restauranger i Mdina. Därifrån kan ni ta buss 201 mot Dingli Cliffs och Blue Grotto (var dock beredd på att det kan dröja att komma på rätt buss om ni hoppar av i Dingli, det är mycket turister i Augusti och är bussarna fulla stannar de inte ens. Bussen mellan Rabat och Blue Grotto går en gång i timmen. Nu var restaurangen stängd när jag var där senast, annars finns det en hyfsat billig restaurang vid Dingli cliffs som har riktigt god mat och kall öl ;-)

Valletta - brukar ha en massa arrangemang och är en liten men väldigt trevlig stad med mycket att gå och titta på. Det går även att ta båt över till The Three Cities, här spelades bland annat delar av Gladiator in. Egentligen inte mycket att se men riktigt gamla städer med fort från riddartiden och fina restauranger. 

Se till att besöka en feast, de pågår från maj till oktober och där ligger svenska fyrverkerier i lä ;-) Låter som ett bombanfall varje helg i fem månader. Beroende på när ni ska dit så kan ni hitta fester och festivaler på den här sidan ; Visit Malta. 

Glöm inte snorkelutrustning, bor ni i Sliema är klippstranden ett helt ok tillhåll och även om det ska vara en av öns sämre snorkling ser det ut som ett akvarium. Dock är det rätt starka strömmar ganska nära stranden så simma inte för långt ut. Vill man festa är det naturligtivis Pacerville som gäller. Jag är dock inte överdrivet förtjust i den typen av fylla och föredrar de lite mer sofistikerade nattklubbarna nere i Sliema Ferries men det beror ju på vad man vill ha ut av semestern ;-) 

Hoppas ni får kul, fråga på om du undrar något.

[scrappy]
2015-05-16 18:06
#2

Följer! Vi ska också till Malta i slutet av sommaren. :)
Så många bra tips #1. :)

MelodyX
2015-05-16 19:15
#3

Bara fråga om ni är ute efter att se något speciellt. Jag har inte koll på allt men har ju vänner med vitt skilda intressen som bott på ön i många år så jag kan nog vidareleda tips från dem om det är så :-). Ja just det, öl på Dixies (ligger i parken vid Xiles i Sliema, mellan två lekparker efter strandpromenaden) är ett måste. Tycker jag ;-). De har väldigt trevliga biosalonger i Pacerville  också om ni vill göra något annat någon gång. Och vill ni träffa andra svenskar är väl i princip Nordic Bar i Pacerville the place to be (även om de finns överallt i augusti ;-) )

ineffable.
2015-05-17 09:47
#4

#1: Tack snälla för ditt långa inlägg! Det hjälpte verkligen jättemycket. 😃 Skönt att veta att transport och så vidare är billigt i och med att man vill se så mycket som möjligt. Vet du hur priserna på restaurangerna ligger? Är det i stil som med Sverige eller det är mer/mindre? 🙂 Hur stort är Gozo? Låter mysigt att kunna spendera en dag där. Är det något som är speciellt känt med Gozo? Som man absolut måste se där? 🙂

#2: Åh vart ska ni bo någonstans? Vad trevligt! Hoppas att ni får en trevlig resa. 😃

#3: Är det en svensk invasion där i augusti kanske? 😉 Öl på Dixies låter som ett väldigt bra förslag haha, låter jättehärligt att sitta i en park! 😃

MelodyX
2015-05-17 10:55
#5

Det är alltid svensk invasion på Malta, finns runt 10.000 svenskar på ön som jobbar, de flesta i St Julians och Sliema. Det är också där de flesta turister och framförallt språkreseungdomar håller till så håll er ifrån där om ni kan… Malta får ungefär en miljon turister om året, de flesta under sommarmånaderna. Det märks på en sådan liten ö och därför om ni åker till stränderna är ett tips att gå upp tidigt. Vi har aldrig haft problem att få tag i solstol (vilket är ett måste för sanden håller typ stektemperatur) oavsett tid vi kommit dit men som sagt, det är trist om man blir utan. 

Maten i Sliema och St Julians och turistställena (typ Mdina, Valletta) ligger som i Sverige, något billigare kanske. Öl är naturligtvis betydligt billigare, cider dyrare dock, vin billigare, Pizza och Mc donalds dyrare. Om ni dock bara kommer ifrån huvudgatorna kan ni hitta små prisvärda restauranger, även i turistorterna. Jag har tyvärr sämre med tips för restauranger kommer och går på ön och det där beror ju på vad man gillar. Det finns en pizzeria dock mitt emot en av de lekparkerna jag pratade om på andra sidan vägen som ska vara den pizzeria i världen som säljer mest calzone och som är vidaberömda just för den. Jag gillar inte pizza så jag kan inte säga om det är bu eller bä ;-)… Annars ligger mina favorithak efter strandpromenaden i närheten av dessa parker (jag har barn så vi har fått spendera en del tid där ;-) ) som heter Peppis och Surfside, de har bra, lite mer amerikanskt stuk på maten.  

På Gozo är det azure window som måste ses, det går att bada där också i inland sea men jag vet inte om jag personligen var så imponerad av det. Det har en strand på Gozo också, Ramla Beach, tror den är lite lugnare också eftersom den ligger på just Gozo. Inga problem dock att slå ihjäl en dag på den ön, det är betydligt lugnare där än på huvudön.  Jag skulle också säga att turistbussarna är en fördel där, man köper en biljett och så kan man åka hela dagen och hoppa på och av som man vill, och turistbussarna går också förbi de viktigaste sevärdheterna. Samma med huvudön, men det är så lätt egentligen att ta sig runt ändå så man kanske inte behöver lägga en massa pengar på turistbuss för att ta sig runt…

Upp till toppen
Annons: