Annons:
Etikett5-sverige
Läst 967 ggr
Clariiz
4/27/15, 11:29 AM

Kebnekaise

Jag och en kompis vill bestiga kebnekaise på egen hand. Ingen av oss har gjort något liknande förut så vi tänkte ta det lugnt och hålla oss på stigarna. Är det någon här som har bestigit berget? Vad behöver man tänka på? Vilken utrustning behöver vi? Det är i juni vi planerar att göra "resan" :) Tar gärna imot tips på bra sidor med utrustning som vi kan tänkas behöva.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Annons:
[Jimmy.L]
4/27/15, 11:59 AM
#1

Bra skor, mat och vatten, regnkläder, karta och kompass, bra kläder, tält, sovsäck. Jag vet inte hur mycket snö det har fallit i området men räkna med mycket smältvatten och snö på vissa ställen då kan även snöskor vara bra. Det bästa vore om ni kontaktar någon i det området som har koll på stigarna.

Oskar
4/27/15, 9:49 PM
#2

Har varit på Kebnekaise fjällstation men aldrig bestigit berget. Är säkert en häftig upplevelse! Det kan nog vara bra att se till att man har lite flexibel tidplan då vädret ju inte alltid är på topp. Så jag skulle se till att ha en eller ett par dagar extra på mig. Och varför inte bo på fjällstationen och prata lite med dom som jobbar där, dom kan säkert ge er lite tips.

Oskar

Clariiz
4/29/15, 3:57 PM
#3

Tack så mycket för tipsen! :) Vi har nog en hel del grejer att kolla upp!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

MelodyX
5/2/15, 11:04 PM
#4

Var upp för ett tiotal år sedan och gick då uppför den västra leden som är den enklaste. Vi tog många pauser för vi hade två tolvåringar med oss men det var inget större problem att ta sig upp vill jag minnas. Men ta några extra dagar för bland annat juni, vädret kan nog vara rätt kasst då tror jag, och utgå från fjällstationen. En bra sida, men antar ni redan hittat den; http://www.kebnekaise.nu/se/

kamera0710
6/26/15, 5:02 PM
#5

En hel del utrustning går att hyra på fjällstationen. Dit går också att åka helikopter om man vill vara bekväm. 

Har själv funderat på att någon gång unna mig att flyga dit, efter att ha gått mellan Kebnekaise och Nikkaloukta några gånger. Kan vara kul att se området från luften också.

Upp till toppen
Annons: