Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1890 ggr
Anibaz
2015-04-18 21:07

Flyga med Lufthansa

Hej!

Jag reser till England med jämna mellanrum och har alltid åkt med Norwegian och då direktflyg. Nu kommer jag dock åka Med Lufthansa med byte i Frankfurt. Med Norwegian registrerar man ju sina passuppgifter och skriver ut sitt resedokument som man sen skannar på flygplatsen och får ut sitt boarding pass. 

Nu verkar det vara något helt annat med Lufthansa, jag förstår inte riktigt vad som är biljetten. Jag har fått en booking code, massa filer med flyginfo och ett mejl med allt möjligt i, även ett ticket number. Men jag har svårt att tro att det är biljetten pga av annat trams som är med i samma mejl, typ reklam för hyrbilar osv. Så är det någon som åkt med Lufthansa som kan informera en förvirrad själ över hur detta fungerar? Jag har tänkt skriva ut allt jag fått på mejlen, för något lär ju vara rätt, men eftersom det ska bytas i Frankfurt så vill jag inte ha något krångel. Någon som bytt flyg i Frankfurt? Enligt en bekant ska det vara enormt och jättestressigt att hitta rätt gate osv.

Tacksam för hjälp!

Annons:
[Melbun]
2015-04-18 21:27
#1

Jag ogillar egentligen stora flygplatser och så men bytte i Frankfurt och München när jag flög till och från  Venedig förra sommaren.. Vi köpte ett resepaket och fick en maaaassa olika papper precis som du. Bara att ta med dig allting och ge på flyget. När vi checkade in på flygplatsen så fick vi två boarding pass, ett för det första flyget sen för bytet. Den skannar man bara när man ska gå på så får man nya platser. Gick väldigt fort och enkelt så jag upplevde inga problem. Det är inte svårt att hitta rätt gate heller.. Kanske om man inte kan följa skyltarGapskrattar De är alltid hjälpsamma så det är bara att ha med dig alla papper och ev fråga om det dyker upp problem.

Inkanyezi
2015-04-18 21:35
#2

Jag har bytt i Frankfurt många gånger, och det är inte krångligt, men det kan vara ganska långt att gå och svårt att  hitta om man inte kan tyska och lätt frågar sig fram.

Lufthansas biljett är helt elektronisk. Man får boardingkorten när man checkar in, och de har alla data i sitt system redan. Det är bra att ha papperet med, det som visar vilket bokningsnummer man har och namnen man har skrivit in, så hittar de det snabbare, men annars räcker det med att visa passet.

Anibaz
2015-04-26 13:33
#3

Tack för svar!

Jag tänkte skriva ut allt och ta med, just in case. Men de filer som heter "FLIGHTS" som jag fick på mejlen går inte att öppna på någon av datorerna här hemma. Är dessa filer nödvändiga att ta med sig eller räcker det med passet och mejlet där biljettnumret står?

Inkanyezi
2015-04-26 14:17
#4

Som nämnt behöver du inte några papper alls, bara du vet när du ska flyga och har med passet. Bokningsnumret är bra att ha, eftersom det leder direkt till din biljett, så de slipper leta på namnet. Om du inte har bokningsnumret är det viktigt att du har skrivit in namnet rätt, eftersom fel i namnet kan krångla till det ordentligt. Alla data som har lagts in elektroniskt finns redan i deras system, och de söker biljetten på ditt namn om du inte har bokningsnumret. 

Det underlättar att ha ett papper utskrivet med bokningsnummer, flightnummer och namn. Det är sällan anslutningsflyget är Lufthansa, utan det brukar gå med partner, exempelvis SAS.

Filerna du har fått borde kunna öppnas. Jag har alltid fått dem som PDF. Om du har råkat pilla fel på dina inställningar kan det tänkas att datorn försöker med något annat som inte funkar. De kan vanligen öppnas direkt i webbläsaren om du har webbmail.

Anibaz
2015-04-26 17:53
#5

Båda flygen är Lufthansa. Filerna jag fått är ics-filer.

Så pass och booking code är allt jag behöver?

Inkanyezi
2015-04-26 18:11
#6

Passet, eller nationellt ID-kort och bokningsnummer ska räcka för att du ska få ut dina boardingkort. Det har räckt för mig när jag har flugit med Lufthansa eller deras partners och dotterbolag både från flygplatser inom och utom Europa.

På den sidan i länken nedan hittar du information om hur .ics ska kunna öppnas. Normalt borde ditt e-postprogram ha redovisat den i klartext.
http://fileinfo.com/extension/ics

Den ska också kunna öppnas i exempelvis en textredigerare, men då gäller det att hålla tungan rätt i mun för att lista ut vad kalenderposterna betyder.

Det handlar alltså om en kalenderfil, som ska kunna hanteras av ett flertal e-postprogram.

Du bör kunna fråga om detaljerna på reseföretaget eller på flygplatsen där du börjar din resa. Om du har bokat över nätet, så ska informationen finnas på bokningssidan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: