Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1245 ggr
ilenna90
2015-03-18 09:04

storstadsweekend

jag och min syster ska åka på nån weekend i sommar och vi vill till nån huvudstad/storstad(inom Europa). Är det nån som har nått tips? :) 
Jag vill att det ska finnas några sevärdheter (gärna kända sådana.) 
möjlighet till shopping 
och väldigt gärna att det ska finnas ytterligare nått att Göra - inte bara att gå runt och titta på byggnader om ni förstår vad jag menar :) 

Jag och en kompis har tidigare varit i London och där finns det ju massor av sevärdheter och samtidigt kan man Göra nånting vid dom - buckingham palace har vaktparaden. 
London eye kan man åka i. 
Det finns madame T. osv. 

Vi var också i Rom och där finns det ju också väldigt mycket kända sevärdheter och även där man kan man Göra saker. Colosseum tog ju någon timme att gå runt inuti tex :) 
Sen fanns ju fontana de trevi där man skulle slänga i mynt, en krypta man kunde gå ner i osv. osv. 

Vi tittade först på prag men jag själv känner att det mest verkar vara att enbart titta där. Och att det då är väldigt mycket lika. Som exemplen jag nämnt så har Rom och London väldigt många olika sevärdheter (Colosseum och Emanuel-monumentet är väldigt olika varandra. Precis som att Big ben och Buckingham palace är ganska så olika saker.) 
I prag verkar det mest vara kyrkor och kloster. Och jag tror inte jag skulle uppskatta att gå runt och kolla på det i 3 dagar. '

Vi funderade även på Paris tidigare eftersom det finns väldigt mycket kända sevärdheter det skulle vara kul att se där. Men efter att jag sökt runt lite verkar det som att det är ett dåligt val om man inte kan franska :/ och då känns det ju inte kul längre om man ska bli otrevligt bemött och inte kunna få hjälp om man vill. 
Det ska dessutom vara ganska dyrt? 

Hoppas ni fått någon uppfattning om vad jag vill ha hjälp med! :) Ge jättegärna tips på städer jag kan kolla upp :)

Annons:
Niklas
2015-03-18 14:46
#1

Barcelona kan jag rekommendera. Vacker stad, bra väder, mycket sevärdheter. Framför allt spännande arkitektur.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ilenna90
2015-03-18 14:51
#2

okej kanske ska kolla upp det lite mer! :) särskilt efter saker man kan göra.

Inaarah
2015-03-21 19:21
#3

Paris är en fantastisk stad, så dit borde ni åka! 

Det är verkligen ingen fara med språket. Tyvärr tycker jag att man ofta hör att fransmän är otrevliga och ovilliga att tala engelska, men mina erfarenheter är raka motsatsen. I Paris pratar majoriteten engelska, så det är inga problem alls. Visserligen är engelskkunskaperna hos gemene man inte jättebra, men enklare kommunikation går hur bra som helst. Man får inte glömma att det är ett väldigt populärt resmål och att det kommer miljontals turister varje år, och det är långt ifrån alla som kan franska. 

Personligen tycker jag Paris har det mesta; fina promenadstråk längs Seine, bra shopping, mysiga parker för picknick, fantastiska konstnärskvarter och många sevärdheter. Eiffeltornet, Triumfbågen, Sacre Coeur, Champs-Elyssées, Notre Dame och Louvren är ju bara några av dem! Dyrt är det men inte värre än andra storstäder.

ilenna90
2015-03-21 23:37
#4

åh vad roligt att höra nått mer positivt :) 
har som sagt hört många som varit i just paris och där inte ens ungdomarna velat prata engelska, och att fransmännen på sin höjd kunnat försöka prata engelska om man -själv- först försökt prata franska. 
Blev faktiskt förvånad i Rom också då det ju också är en väldigt populär turistort och tjejen i mcdonalds kassan inte kunde engelska och blev jättesur för att vi inte pratade italienska :o tur nog var resten av italienarna inte på det sättet =)

:D Jag skulle också väldigt gärna vilja se den där bron med alla hänglås men vet inte vad den heter :)
Men till exempel dom sevärdheterna du nämnde nu, ligger dom nära varandra? Är det liksom gångavstånd i Paris till dom sakerna man ´måste se´ eller behöver man åka buss/tunnelbana?

Inaarah
2015-03-22 20:52
#5

Fransmännen är ganska konservativa med språket, men jag tycker ändå det går bra! :) Har rest en del även i andra delar av landet och varit utbytesstudent hos en fransk familj och det har verkligen gått hur bra som helst. Sist jag var där försökte jag prata franska själv, men servitörer och butiksbiträden svarade på engelska, så det är inget att oroa sig för. ;) Mitt intryck är att alla är väldigt vänliga och tillmötesgående - men så klart finns det otrevliga människor som man kan råka stöta på! 

Bron ligger precis vid Notre Dame (om jag inte minns fel)! Jättefint :) 

Det går absolut att gå men jag skulle verkligen rekommendera att köpa tunnelbanekort. Det är ju en stor stad!

Oskar
2015-03-23 09:52
#6

Berlin och Istanbul är ju två andra städer som absolut är värda att besöka.

Annons:
Sindri
2015-03-23 16:20
#7

Prag har mer än kyrkor och kloster. Vi har varit både på balett och konsert. Många mysiga små restauranger, vänliga människor, bra och billig shopping. Är man intrsserad av Europas historia är Prag intressant.

I Paris har det hänt mycket posistivt md språket de sista åren. Se tråden om Paris här på forumet. Om man åker mycket eller inte i Paris beror på var man bor. När jag bodde i 9 arr så blev det både buss o tunnelbana. Sist jag var där hade jag turen att få låna en lgh nära Notre Dame, då gick vi överallt. Tror bron med hänglåsen heter Pont Neuf, ligger precis söder om Notre-Dame.

Emma
2015-03-26 22:17
#8

Barcelona!! Roligt och myllrigt med strand och god mat. Och inte så fasligt dyrt. Paris upplever jag som dyrare och inte lika livligt, även om jag gillar Paris också. Madrid är en personlig favorit, men där är det för varmt på sommaren. Amsterdam är också fantastiskt!

Wony
2015-04-11 18:46
#9

Angående fransmän och engelska. De flesta verkar kunna en grundläggande engelska, men när vi skulle äta på en McDonald's kunde verkligen ingen i hela personalen engelska. Det slutade med att jag fick äta enbart pommes eftersom de inte förstod min specialbeställning. Men på det stora hela kunde man hanka sig fram på engelska större delen av tiden

Upp till toppen
Annons: