Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1567 ggr
Maria
2015-02-24 12:32

Istanbul

Jag ska på en kongress med jobbet till Istanbul nu i mars. Jag har aldrig varit där men sonen har varit där ett par gånger.

Vi har bokat en extradag så att vi kan göra lite på egen hand och jag skulle gärna vilja se Hagia Sofia och Blå moskén. Det ska även finns en känd kryddbasar.

Är det någon som varit där och kan rekommendera någon sevärdhet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
KPD
2015-02-24 12:45
#1

Det finns hur mycket som helst att se. Utöver dem du har nämnt skulle jag rekommendera Topkapipalatset.

Om du har vägarna förbi kan jag också rekommendera att du kastar en blick på svenska konsulatet, som är Sveriges äldsta fastighet utomlands inköpt redan 1757.

SFV


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Maria
2015-02-24 12:48
#2

Åh tack. Jag ska googla på detta🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KPD
2015-02-24 12:53
#3

Ett tips: Akta dig för försäljare! Visst kan man gå in och titta på mattor och bli bjuden på te, men det är en tidstjuv, när det finns så mycket intressant att se.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Maria
2015-02-24 12:55
#4

#3 Tack jag ska tänka på det. Jag har varit i Kairo och känner igen det där. Visst är det roligt men har man lite tid så är det mindre kul.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KPD
2015-02-24 14:41
#5

#4 Också jag besökte Kairo innan jag reste till Istanbul. Jag hade förväntat mig en större likhet mellan städerna, men Istanbul var mycket mer europeiskt. Det kanske inte är så konstigt, att Europas största stad känns europeisk, men den är trots allt en av mötesplatserna mellan öst och väst.

En bok jag vill tipsa om är denna, som är bra att ha också när man planerar resan. Jag vet inte var den är billigast eller om den finns på bibliotek. Det kanske är mycket för en dag, men jag tycker att det är trevligt att ha guider också som uppslagsverk hemma, när det gäller vissa städer.

Istanbul


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Maria
2015-02-24 15:01
#6

Åh tack för tipset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Oskar
2015-02-24 21:52
#7

Topkapipalatset som tidigare nämnts rekommenderar även jag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Topkapipalatset

Grand Bazaar är ett måste om man är i Istanbul.

http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Bazaar,_Istanbul

Sedan rekommenderas även att ta en båttur på Bosporen, förslagsvis över till den asiatiska sidan.

Oskar

Jalking
2015-02-26 13:07
#8

Basilikacisternen. Ligger nära Top kapi, Hagia Sofia och allt det där…

Och självklart, det viktigaste av allt: Ett besök på ett bra hamam. Rekommenderar t.ex. Cağaloğlu Hamam. Ligger också i samma område.

KPD
2015-02-27 00:51
#9

#8 Idag finns allt på internet.

Cağaloğlu Hamam


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Maria
2015-02-27 05:56
#10

Åh tack så mycket. Det känns som om tiden kommer bli knapp😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KPD
2015-02-27 09:43
#11

#10 Jag turistade två veckor i Istanbul och hann inte se allt.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Maria
2015-02-27 10:33
#12

Haha och vad ska man då välja en en ynka dag 😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KPD
2015-02-27 11:34
#13

# 12 Du bör naturligtvis välja Hagia Sofia och Blå moskén, som du själv vill se och som är verkliga sevärdheter. Därtill tycker jag, att Topkapi är mest intressant. Hamam hinner du kanske med någon kväll.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Zamioculcas
2015-02-27 11:42
#14

Alla saker jag tänkt skriva har redan nämnts så jag vill bara säga: Wow! Istanbul verkar SÅ häftigt! Hoppas att du får en fin vistelse, och du delar väl med dig av lite upplevelser och foton, sen? 🙂

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Maria
2015-02-27 12:03
#15

Haha, jag ska försöka det lilla jag hinner😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zamioculcas
2015-02-27 12:37
#16

#15 Lite är bättre än inget! *lever genom Maria en stund, då* 😉

(Som du förstår längtar jag verkligen efter den dagen då jag kan komma iväg till Istanbul. Därför är det SÅ roligt att få "nästintill-live-uppdateringar. 🙂)

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Oskar
2015-02-27 16:27
#17

Har för mig att taxi var rätt billigt så det är ett bra alternativ om man är där kort tid och vill besöka flera platser.

Maria
2015-02-27 17:53
#18

Taxi var ett bra tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jalking
2015-02-27 18:28
#19

Spårvagnarna funkar också bra, men de allra flesta sevärdheterna ligger inom ett ganska litet område.  Är man bara i det området är det definitivt smidigast att gå mellan dem.

KPD
2015-02-28 13:26
#20

#18 Var noga med att chauffören sätter på taxametern, om du åker taxi. Annars kan det kosta hur mycket som helst. Jag steg ur en bil en gång, när chauffören trots tillsägelse inte startade den.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: