Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1125 ggr
VästkustFia
2/3/15, 12:52 AM

Varför så viktigt få veta vad andras resor kostar?

Jag är bara lite nyfiken på hur ni ställer er till något jag ofta träffar på.

NN har bokat en resa och berättar för vänner, släktingar och bekanta. Nästan den första fråga många, både yngre och äldre, ställer är "Hur mycket fick du ge för det?" NN nämner priset, varpå frågeställaren i nio fall av tio säger "oj, så pass mycket" och gärna fortsätter med en historia om hur hen själv eller någon annan rest till samma ställe och kommit undan fantastiskt mycket billigare. 

Voffor gör folk på detta viset? Jag uppfattar det faktiskt sällan som missunnsamhet.  Och det handlar ganska sällan om att personen själv funderar på att åka till just den platsen och verkligen vill veta för kommande behov (vilket i princip är enda gången jag frågar andra om priset). Kanske vill man bara visa sig lite världsvan och prismedveten? Jag tycker i alla fall det är ganska trist.  Så pass trist och tjatigt att jag för egen del ibland duckar för frågan när jag tycker den kommer för påträngande hastigt och svarar något intetsägande i stil med "pengar" eller leder in samtalet på ett annat spår.

Det hör till saken att jag inte reser särskilt ofta men när jag/vi väl kommer till skott väljer jag/vi (numera) sällan osäkra budgetalternativ utan tycker det är helt okej att betala extra för lite bekvämlighet. Det får också gärna vara en paketresa där man slipper ordna alla intressanta utflykter själv, åtminstone om det är ett land där sådant kan vara bökigt.  Så det är ett medvetet val och handlar inte om tanklöst slöseri eller att vara lat eller lättlurad som inte jagat lägsta möjliga pris (om det nu är det vissa tror). Man får ju faktiskt oftast vad man betalar för, vilket jag också förklarar för de frågvisa om det känns som det behövs. 

Men det kan inte hjälpas att jag är trött på denna nästan obligatoriska fråga. Är det fler som tycker som jag? Hur hanterar ni frågorna när ni tycker det blir för tjatigt? Eller är det kanske jag som är överkänslig? Jag vill gärna också höra synpunkter från er som vet med er att ni direkt brukar fråga vad andras resor kostar!

Annons:
Liz85
2/3/15, 1:37 AM
#1

Jag har faktiskt aldrig varit med om det och jag har åkt en hel del tåg. Gör verkligen folk så ofta??

Liz85
2/3/15, 1:38 AM
#2

Eller menade du i endast utlandsresor nu?

VästkustFia
2/3/15, 1:51 AM
#3

Japp, jag tänkte på utlandsresor, fast det kan förstås också vara semesterresor inom Sverige. Inte vanliga transportsträckor som man åker med tåg och buss till vardags.

Liz85
2/3/15, 1:57 AM
#4

Okej, ja jag reser sällan utomlands. Mamma däremot har gjort några fler och jag brukar alltid fråga hur det var. Det är väl det som är det intressanta? 😃

Oskar
2/3/15, 2:33 PM
#5

Jag har också märkt att det hos en del är lite prestige att kunna resa så billigt som möjligt. Typ skryter med att dom levde en månad i Thailand för 35 kr om dagen och liknande. Och jag kan ju också tycka att det är trevligt om resan blir billig men håller med dig om att det ibland blir lite för mycket fokus på priset.

Jag kan personligen tycka att just eftersom det ofta är billigt att turista i andra länder så kan det också vara värt att betala lite extra för att få leva lite mer lyxigt eller göra lite mer påkostade utflykter.

Oskar

Honestyisdead
2/11/15, 11:44 PM
#6

Människor är nyfikna helt enkelt :)

Annons:
Zamioculcas
2/27/15, 11:39 AM
#7

Jo, det där har hänt mig med. Jag brukar fråga "Hur kommer det sig att du undrar?" eller helt enkelt säga "Det kostade pengar. Men vi tycker att det är värt det" med ett leende.

Jag uppfattar faktiskt som att folk blivit mer benägna att jämföra, än förr? Alla måste liksom dela sin historia och kan inte bara lyssna på berättarens historia. Fast jag har nog bara blivit gammal och bitter. 😛

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Niklas
3/18/15, 2:48 PM
#8

Kan det inte vara så att de är nyfikna för att veta om de ska resa dit själva?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
3/18/15, 2:56 PM
#9

#8 Jo. Jag har många gånger frågat just därför.

Upp till toppen
Annons: