Annons:
Etikett7-resa-med-barn
Läst 2335 ggr
Emma
1/13/15, 11:30 PM

Resa med spädbarn?

Vad säger ni? Är det oansvarigt och dumt att resa iväg långt med en halvår gammal bebis? Nåt förslag till vart som skulle kunna vara ok? Tydligen är inte Syd- eller Centralamerika ok eftersom man inte kan vaccinera så små barn mot tex Hepatit A.

Annons:
backpacker
1/16/15, 11:28 AM
#1

Jag tror det inte är några problem med att ta med små barn.

Hitta en gammal tråd på en annan sida som skrevs för länge sedan men tror mycket av det gäller fortfarande. Använd deras sökfunktion o sök på resa med barn så kommer ni hitta massor. http://www.backpacking.se/Discussion/ShowPost.asp?PostId=88456&SubMenu=1

Resa är livet! Glad

Oskar
1/16/15, 5:59 PM
#2

Kan väl vara vettigt att hålla sig till länder som har hyfsad sjukvård och inga konstiga sjukdomar. Annars är det väl mest själva resan som är bökig? En mastodont flygning som spänner över två dygn med tre byten kanske kan bli jobbigt…

Sindri
1/30/15, 10:23 AM
#3

Det beror på hur ni tänker leva och röra er. En halvårsgammal bebis har inte fått det grundskydd med vaccinationer som alla svenska barn får. I andra länder kan det finnas helt andra regler. Den här artikeln är en tankeställare
http://www.iflscience.com/health-and-medicine/number-measles-cases-linked-disneyland-continues-grow
Nu åker ni kanske inte till Disneyland med en sexmånaders, men USA tror man ju är väl utvecklat på hälsofronten, men man kan alltså råka ut för helt oväntade saker.
Jag skulle nog hålla mig i Europa, så att det inte blir så omständligt att ta sig hem om något skulle hända, och jag skulle kolla hur man gör i det tilltänkta landet med barnsjukdomar, vaccinationer etc.
Det är ju framförallt magsjuka man skall vara rädd för. Ni måste veta att ni absolut alltid kan få tag på rent vatten, uttorkning sker fort för ett så litet barn.

Se också till att ha en riktigt bra reseförsäkring, och ta med er något intyg om den, på engelska, eller fler språk. En sjukhusvistelse och hemtransport kan kosta en förmögenhet annars.

Jag skulle inte resa jättelångt med sexmånaders. Mallorca med åttamånaders funkade bra. Lanzarote med 10-månaders var inte roligt när han blev sjuk i feber. Har åkt jorden runt under ett halvår med en 2- och en 4-åring. Det funkade hur bra som helst. Långa flygresor var bara jobbigt för oss, ungarna lekte, ritade, sov och hade kul.

Emma
2/13/15, 10:28 PM
#4

Tack snälla för era kloka kommentarer! Vi får nog kanske vänta lite låter det som. Om man är orolig och stressad så blir resan ändå ingen njutning.

Niklas
3/18/15, 2:54 PM
#5

Mycket beror nog på barnet. En del klarar det säkert galant medan andra kan ha svårt med tryckförändringar och bakterier som cirkulerar i kabinen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Diizkmedel
4/3/15, 1:40 AM
#6

Ser att detta är ett lite gammalt inlägg. Men jag flög utomlands till Thailand när jag var så liten. Jag fick lite ont i öronen. Men det är ju inge farligt och jag reste många gånger när jag var liten utan problem :)

That that don't kill you can only make you stonger

Annons:
Emma
12/22/15, 1:54 PM
#7

#6 Ja, enligt damen på vaccinationscentralen så skulle Thailand funka. Vi valde dock Kroatien när hon var 3 månader istället, funkade super.

[strutter]
2/18/16, 11:19 AM
#8

Varför inte vänta tills barnet är i en ålder där han/hon själv får ut nåt av resan?
Har sett många exempel på det motsatta, där det har varit jättejobbigt för både barn och föräldrar. Och medresenärer, inte att förglömma :)

Honestyisdead
2/23/16, 1:03 PM
#9

#8 Ja det är en mardröm att hamna på ett flyg med ett barn som skriker hela resan!

[strutter]
3/4/16, 8:34 AM
#10

Sen jag skrev mitt förra inlägg har jag varit på resa till Spanien. 

På både dit- och hemresan fanns det flera barn i olika åldrar med på flyget, och dom var jättegoa och inte ett dugg störande. Ville bara säga det.  Som en liten motvikt till mitt förra inlägg, kanske! 😉

Sindri
3/4/16, 1:00 PM
#11

Som förälder har man an plikt att ta reda på hur ett barn kan reagera på en flygresa, och förbereda sig med näsdroppar, sysselsättning mm.

Små barn reagerar ofta på när planet stiger och sjunker. Nässpray, suga på nappflaska är sånt som brukar hjälpa.

Vi har flugit mycket med barn och det har funkat jättebra.

Tycker också barn som är glada och skrattat aldrig stör. Då är det värre med arga föräldrar som tycker barnen skall sitta som tända ljus. Om ett barn är ledset bara vid start och landning är det ingen katastrof heller.
Det enda jag blir irriterad på är barn som sparkar mig i ryggen, och det är konstigt att föräldrarna inte märker nåt, som sitter bredvid. Men ett leende och en vänlig förklaring brukar funka. Barnet förstår ju inte att någon annan drabbas.

Honestyisdead
3/4/16, 2:05 PM
#12

Senast min mor flög på långresa 12h, var det ett barn som på ditresan var lugn och som skrek hela vägen hem. Förmodligen sjuk, men det hade gjort mig galen.

Även lekande och skrattande barn gör ont i mina öron. Alla höga ljud gör det.

Tar med öronproppar och hoppas på det bästa.

Upp till toppen
Annons: