Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 2219 ggr
enelj
8/31/14, 12:14 AM

Tips ang resa till Polen.

Jag är ny på denna sida, hoppas att det är okej att fråga efter tips och hjälp här.

Jag och min familj planerar en resa till Polen. Främst för att se Auschwitz, Birkenau och saltgruvan Wieliczka. (Andra sevärdheter mottages med tacksamhet)
Vi vill inte boka via någon arrangör, då planerade resor i minsta detalj inte riktigt är vad vi söker efter. 
Flygbolag har jag hittat och även transfer osv, det jag funderar lite över är var man ska bo? Planen var gamla stan Krakow, men det kanske är ologiskt?
Tips på bra ställen att bo på, bra hotell, hemsidor osv vore väldigt tacksamt.

Samt, de ställen vi planerat att besöka, hur ska man gå tillväga? Ska det bokas något i förhand eller kan man i princip bara åka dit och knacka på dörren?

Ja, ni ser, mycket funderingar. Hoppas någon har lite tips och ideer :-)
Tack på förhand.   


Annons:
SegerSims
8/31/14, 1:14 AM
#1

Jag var i Polen nu under sommaren och bo i gamla stan går alldeles utmärkt. Lika så att se sevärdheterna utan att boka. Auschwitz är det bästa på eftermiddagen om man åker utan att boka. Vi stod i en väldigt lång kö hur länge som helst för att få höra att vi inte får komma in förrän om 2 timmar.

När vi var i Krakow så upptäckte vi att Schindlers fabrik finns kvar. Dock utan något kvar från fabriken. Men det är ett museum nu och det var mer än sevärt. Dock promenerade vi dit i ösregn och det tog tid men fråån det stora torget kan man åka små tuck tuck liknande saker, dock är dom väldigt dyra. 

Det finns en drakgrotta med men den bestod bara av en trappa i stort sett.

Limewear
9/1/14, 6:21 PM
#2

Bra val att besöka Krakow, jag var där nu under sommaren och bodde på Aparthotel Stare Miasto som ligger bara 2 min från stora torget i gamla stan…prisvärt hotell. Vi besökte också Auschwitz och bokade turen med en svensktalande guide…vi blev även upphämtade vid vårat hotell och blev hemskjutsade efteråt…gick före alla köer så det kan jag rekommendera. Här är länken om du är intresserad: http://www.guidekrakow.se/

Precis som Snuttgrodan säger så är det värt att besöka Schindlers fabrik.

Ha en trevlig resa!

enelj
10/12/14, 9:41 PM
#3

Tack så jättemycket för era svar! 

Perfekt med en svensk guide. Bokade du den på förhand eller på plats? :-)

Limewear
10/13/14, 7:23 AM
#4

Jag mailade några veckor innan och bokade för att vara på den säkra sidan och betalade när vi blev upphämtade vid hotellet så det var bra.

KPD
10/20/14, 11:51 AM
#5

Det anordnas många guidade turer, men jag valde att resa på egen hand. Visserligen är tåget till Auschwitz ganska långsamt, men jag tycker att det är en fördel att sedan kunna gå omkring i lugn och ro och titta för sig själv.

Saltgruvan i Wieliczka är mycket intressant. Det finns två turer, och jag kan rekommendera bägge. Först och främst är det den "turistiga", där man får se kyrkan m.m., men det är också en där man själv får vara gruvarbetare. Det är inte så farligt som det låter, men man får se orörda miljöer, hacka fram salt, klättra på stegar m.m. En bild finns här: Wieliczka

Jag övernattade på det mycket trevliga gruvhotellet Hotel Grand Sal, som jag varmt kan rekommendera.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
10/20/14, 11:56 AM
#6

I Krakow var Schindlers fabrik en av de mest intressanta sevärdheterna. Hur märkligt det än kan förefalla blev jag mer berörd av att där se hur människor hade det under nazismen, än jag blev av att se koncentrationslägren. Hur hemska de än är, kan det vara svårt att föreställa sig hur det var där.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Bighoj
11/17/14, 6:22 PM
#7

Polen och Krakow kommer ni säkert tycka om.Var där på hojsemester 2009 och besökte då auschwitz och birkenau.Vi gick också bort till Schindlers fabrik men var dock ej inne på museet.

Vi hade ingen guide då vi besökte auschwitz vilket gjorde att man missade allt för mycket.Vi har lite kontakt med en som jobbar som guide på bl a auschwitz.Han har bott och studerat uppe i Malung där jag också bott.Vi kommer att resa till Krakow igen och då ha svensk guide vilket gör att man har ut mycket mer av resan.

Saltgruvan var också en intressant sak att se.Vi tog dock den guidade turen där vi slapp att arbeta.

VildaVittra
11/18/14, 6:07 PM
#8

Ät korv. Tro mig, du kommer inte ångra dig. Polsk korv är den godaste som finns.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taggeman
11/18/14, 10:15 PM
#9

Bra att ha med sig är pass för incheckning på hotell o Polen är med i EU så har dom sin egen valuta kvar.  http://www.valutakurser.net/valutakurs/PLN/

Lite tips på den här sidan. http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Warszawa/Reseinformation/Reseinformation-Polen/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: