Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1108 ggr
Chestnut
7/25/14, 10:06 PM

Cykelsemester i Europa?

Vi funderar på att till våren nästa år åka iväg på Europasemester och eftersom vi gillar att vara ute i naturen (men vill inte sova i tält utan på vandrarhem/B&B!) så funderar vi på att ta flyg ner till europa billigt och därefter cykla/vandra en sträcka dagligen och sova över i olika byar/städer allt eftersom. Totalt vara borta ca 7-10 dagar. Vi vill inte åka på någon organiserad resa utan pussla ihop allting själva. Vi är vana vid att läsa kartor och orientera båda två men tycker helt klart att uppmärkta leder är en fördel :) 

Hur får man tag på t ex cykeluthyrning? Finns det sådana där man kan ta sig från A till B och lämna tillbaka cykeln i B? Eller måste man "cykla i en cirkel" och lämna tillbaka cykeln vid startpunkten A?

Hur hittar man bra övernattningsställen? 

Tips på Europaleder/andra leder som passar tjejer med ok kondition (men inte super vältränade) där det gärna är lite berg på vägen och vacker natur? Vi har tänkt att hålla ett mycket lågt tempo vad gäller sträcka så det gör inget om det är lite höjdskillnader osv. 

När vi började prata om det så hamnade vi på något sätt på att börja i norra Italien och avsluta i södra Schweiz hade varit häftigt och sen har liksom idén på att korsa någon landgräns fastnat, så gärna det också ;) 

Språkmässigt om man lägger ihop våra språkkunskaper är engelska, tyska, franska & spanska inga problem. Nederländska, slovakiska, polska & italienska finns också viss förståelse i. 

Dessutom är vi ute efter att hålla kostnaden så låg som det bara går…. Har ni några tips?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
VildaVittra
7/25/14, 10:40 PM
#1

Man får checka in cyklar som specialbagage på flyget, det är ganska skönt att ha sin egen intrampade cykel där man vet att bromsarna fungerar med packning och i nedförsbacke. Speciellt dyrt är det inte heller.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Chestnut
7/25/14, 10:48 PM
#2

Fast någon nämnvärd packning blir det ju inte eftersom vi inte ska ha med oss tält osv… Och helst vill jag inte ha med min cykel utan vill faktiskt hyra på plats :)

Med vänliga hälsningar
Chess

IdaKw
8/4/14, 10:11 PM
#3

Norge är fint, och nära. Lofoten t.ex. :).  Trollstigen/stryn/geiranger hållet är också fint. Jag har bara bilat där, men är ganska många som cyklar där :). En på lofoten som hade cyklat från Frankrike, jobbigt! 

Dock kan det vara knepigt med platser på campingar, om det är stuga ni vill bo i, vi hade jättesvårt att hitta något som var billigt (max 500 kr då vi bara stannade en natt och hade begränsad budget). Tält är ju lättast. Men finns mycket hotell/vandrarhem där också. (lofoten då). Geiranger/trollstigen osv finns det massvis, med ganska jämna mellanrum.

svenake
12/2/14, 11:34 PM
#4

Finns många cykelmöjligheter i Europa  (inklusive Sverige)    Maj  2013  cyklade jag och min son längs "Canal du Midi"   -  hyrda cyklar. Hotellen förbokade, inga backar längs en kanal.  

För 5 år sedan cyklade jag längs Göta kanal, - på egen cykel.  

Det finns olika paket att köpa om man vill cykla i Normandie eller Bretange. Cykling kan rekommenderas, men undvik dom största städerna. 

Kan inte franska - det gick utmärkt ändå!

Upp till toppen
Annons: