Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 3474 ggr
eme.jon
6/26/14, 1:37 AM

Vilka länder har ni varit i?

Hej hej Vilka länder har ni varit i? Vad hette stället ni var i? Vilket av länderna tyckte ni bäst om? Något av länderna ni skulle rekommendera att åka till? Och fanns där någon fin strand där? Har alltid velat åka till ett land med någon fin strand med turkost långgrunt vatten :)

Annons:
Facie
6/29/14, 9:23 PM
#1

Oj, kan inte skriva alla men mina favoriter är Cancun i Mexiko och San Diego i USA :)

Pretty wise //

Oskar
6/29/14, 10:27 PM
#2

Har rest en hel del…och just nu är jag lite för lat för att skriva alla. :-)

Men av dom ställen jag rest till så tror jag att Zanzibar har varit mest paradislikt med palmer och härliga stränder.

KPD
7/4/14, 6:57 PM
#3

Man tycker om platser och länder av olika orsaker. För att börja i närheten är Helsingfors en stad som jag tycker mycket om och skulle kunna tänka mig att bo i, och jag skulle gärna se mer av Finland.

När det gäller sevärdheter är det än så länge Egypten och Uzbekistan som varit de mest intressanta länderna. Samarkand var nog höjdpunkten.

Ett land som jag trivdes i var Jemen. En tid bodde jag i Sana'a, där husen ser ut som stora pepparkakshus. Det dagliga livet var annorlunda mot vad jag var van vid, och för en turist var det oerhört billigt.

Portugal trivs jag också i. Där har jag varit på såväl stadssemester i Lissabon som ridresa i Quba. Dessutom har jag besökt det tidigare portugisiska territoriet Macao väster om Hong Kong. De koloniala delarna är mycket vackra och det är en intressant blandkultur med de typiskt portugisiska kakelskyltarna, men med text även på kinesiska. Jag tycker också om det macanesiska köket, som är en blandning från många olika länder.

Jag skulle kunna göra en lång lista över länder och platser där jag har trivts av olika skäl, och jag skulle kunna rekommendera många av dem. Dock är det inte stränder som lockar mig.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Sunshine80
7/10/14, 4:06 PM
#4

Jag har rest en hel del. Men något ställe jag verkligen kan rekommendera är Nerja, Spanien. Det är ett väldigt trevligt ställe! Där finns det mesta och glöm inte att du också kan åka över till Marocko över dagen :) Dessutom är det relativt billigt där och det finns fina stränder och mycket att göra. Exempelvis en utflykt till grottorna! Där har det bla. spelats opera och det upptäcktes 1959!

Inaarah
7/13/14, 8:43 PM
#5

Orkar inte heller skriva upp alla ställen jag varit på… Men vita sandstränder och turkost hav tycker jag att man kan hitta på flera ställen runt om Medelhavet om man inte vill åka så långt.

Annars kan jag, precis som #2, verkligen rekommendera Zanzibar! Den semestern var SÅ härlig, och verkligen paradislik. Kritvit sand, indiska oceanen och palmer.

[Yllhilda]
7/18/14, 8:22 AM
#6

På min bilresa grenom Europa gillade jag Tyskland bäst för sin trevliga befolkning och historia, Pyreneerna för sitt vackra bergiga landskap och pluttiga byar(undantaget det intressant ointressanta Andorra), Spanien för att det är allmänt härligt, och Frankrike för sina många slott och kyrkor. 🙂

Luxemburg, Danmark, Nederländerna och Belgien var vi inte så länge i att jag hann få ett bestämt intryck.

Annons:
Sukram
7/27/14, 8:55 PM
#7

Har tyvärr inte varit utanför Europa än men besökt:

  1. Norge; Oslo och delar av centrala Norge.
  2. Danmark, praktiskt taget hela.
  3. Finland; Helsingfors enbart.
  4. Tyskland (Västtyskland) bilat igenom norr- söder.
  5. Luxemburg; åkt igenom hela lilla landet öst- väst.
  6. Holland; Amsterdam, Rotterdam, massa småorter utmed kusten.
  7. Belgien; de flesta större städer och Bryssel. 
  8. Frankrike; mest i norra.
  9. Storbritannien; Dover och Canterbury.

Svårt att säga vad som är bäst för alla har sin charm och sina fördelar. Om man typ bilar genom Europa eller åker med tåg på egen hand så tycker jag att både Holland och Belgien är väldigt gemytliga med väldigt trevlig befolkning och många mysiga småstäder. Nordsjökusten är fin där.

Åsa S
8/3/14, 3:22 PM
#8

Har varit i: finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Holland, Schweitz, Lichtenstein, Luxemburg, österrike, Ungern, Polen, Spanien, Portugal, Italien, Frankrike, teneriffa och forna yugoslavien tror delarna vi mest höll till i heter Kroatien numera. Södra tyskland och österrike tyckte jag alltid var bra och vackert varje gång vi var där.

Och i september drar jag till Halkidiki i Grekland

TokyoWings
8/3/14, 7:59 PM
#9

Jag har varit i: Norge (flera olika städer), Danmark (likewise), Finland, Tyskland, Belgien, Frankrike, (huvudstäderna för alla), Spanien (Mallorca), Vietnam (Ho Chi Min, strandstaden Mui Ne), Japan (Främst Tokyo men även massivs med andra städer). 

Sen bilade vi iof till Frankrike och Belgien så har stannat och ätit mat/tankat etc i flera länder, men det räknas inte riktigt x)

Önskar jag kunde resa till fler länder! Tokyo är mitt favoriställe i hela världen och jag återvänder dit varje chans jag får :) Drar dit i september igen!

RisingSun - Fotoblogg om Japan

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

Agnez94
8/24/14, 3:54 PM
#10

Gillar du stränder med bra vatten måste du åka till Rabac, Kroatien. Tror de har Europas bästa badvatten eller nåt sånt (ingen källa på det dock). Billigt om man jämför med de stora turistländerna (Italien, Spanien) och trevligt folk. På den halvön där Rabac ligger finns det också sevärdheter i städerna runt om.  Jättetrevligt! Åk dit!

Carrosh
8/24/14, 7:47 PM
#11

Har tyvärr rest ganska lite. Var någonstans på Kanarieöarna när jag var liten, men jag har ingen aning om riktigt vart. Annars är det Norge, Finland, Åland (om inte det räknas till Finland?) och Tyskland som jag varit i.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Sudukura
9/3/14, 11:13 AM
#12

Norge, Danmark, Tyskland, Skotland, Spanien, Thailand och England. Men jag drömmer verkligen om att resa till Japan, Kina och Sydkorea, men framför allt Japan ❤️.

[Oceansoul]
9/4/14, 8:29 PM
#13

Har varit i: Tyskland (Lübeck, Wacken, Wismar) , England (London), Frankrike (Antibes, Juan Les Pins, Nice, Cannes etc.), Finland (Helsingfors) , Norge (Stavanger), Danmark (Köpenhamn), USA( New York), Dominikanska republiken, Italien (Ventimiglia, Pisa), Monaco , Spanien (Barcleona), Turkiet (Istanbul), Israel (Tel-aviv, Jerusalem, Eilat), Schweiz och Lettland.  Varav Israel, England, Tyskland och Danmark flera gånger.. 

Skulle vilja resa till Nya Zeeland annars så är det brittiska öarna det mest attraktiva läget enligt mig :)

Annons:
Agnez94
9/4/14, 10:34 PM
#14

Tyskland (Moseldalen, Köln, Lübeck, Rostock, Stralsund, Rügen, Usedom, Spreewald, Düsseldorf, Bonn), Norge (Oslo), Köpenhamn (om det räknas :P), England (London), Frankrike (Paris), Kroatien, Spanien (Kanarieöarna), Holland (Amsterdam, denna helg!). Det var nog allt, än så länge :P

TravelGrip
9/9/14, 3:22 PM
#15

Hej!

Jag har varit i 42 länder och har upplevt städer som stränder, besök bloggen för tips! travelgrip.se

Vilket av länderna tyckte ni bäst om?  Södra Frankrike och södra Italien är stående favoriter, härliga städer och bra stränder.

Något av länderna ni skulle rekommendera att åka till? Båda ovan. Asien: Boracay i Filippinerna. I väst Mexikos västra kust med staden Cabo San Lucas.

Och fanns där någon fin strand där? Boracay har en av världens finaste stränder, White Beach, långgrund. Cabo San Lucas har flera stränder, bland annat Medano Beach i stadskärnan.

Mvh

Maria

citytjejen
9/20/14, 12:50 PM
#16

En av de finaste stränder jag varit på är Cayman Islands, kan stranden ha hetat Seven miles beach kanske?

De länder jag kan komma på att jag varit i är:

Norge, Finland, Estland, Lettland, Danmark, Grekland, Spanien, Tjeckien, Frankrike, Italien, Cypern, Malta, Belgien, England, USA, Mexico, Bahamas (är det ett eget land??), Haiti, diverse öar i Karibien, Ryssland, Tunisien, Jamaica.

Och kanske några fler!

/Christina

Åsa S
9/23/14, 8:09 AM
#17

Nu har jag varit i grekland med, var på fastlandet (ingen ö). Fina badstränder + mycket att se om man har bil och kör runt ex. mount olympos och vergina är sevärda platser

Niniz
9/30/14, 3:56 PM
#18

Vilka länder har ni varit i? Vad hette stället ni var i? Jag har varit i Danmark (Köpenhamn), Norge, Israel (Jerusalem, Jeriko, Nasaret mm) och Vanuatu (Efate, Port Vila)
Vilket av länderna tyckte ni bäst om? Vanuatu!
Något av länderna ni skulle rekommendera att åka till? Alla, men framför allt Vanuatu men även Israel. 
Och fanns där någon fin strand där? I Vanuatu fanns det fina stränder överallt! Drömstränder nästan var enda en…  Fanns till och med stränder med levande korallrev och blåa hål med sötvatten i havet som man kunde simma ut till från strandkanten (nära land alltså) I Israel var Döda Havet en cool upplevelse att bada i (man flyter verkligen som en kork!), även om det inte är en "drömstrand"

Oskar
9/30/14, 4:16 PM
#19

#18 Vanuatu? Oj ett land jag typ aldrig hört talas om. Låter som en söderhavsö?

Oskar

Niniz
9/30/14, 4:45 PM
#20

Ja, det är det också ;) Det är ett litet land som består av 83 öar i Söderhavet,  ganska nära Australien :) Hette Nya Hebriderna förr ;) Befolkningen är jättetrevlig och "de lyckligaste människorna i världen" ! När vår familj flyttade dit visste ingen typ vad det var ;) 

Nackdelen är väl att det är så långt att åka dit, annars är det definitivt värt ett besök! Hoppas på att kunna flytta dit permanent nån gång i framtiden…  Eller i alla fall hälsa på vänner där.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vanuatus-invanare-lyckligast-i-varlden_335436.svd

Visserligen en gammal nyhet men ändå: Alla människor ler nästan hela tiden! :)

Annons:
Oskar
9/30/14, 5:18 PM
#21

Låter som ett spännande resmål! Och att flytta dit låter som ett äventyr!

Sukram
10/4/14, 1:20 AM
#22

Niniz du kan lägga till ett autonomt område (men ej fullvärdig stat) till din lista eftersom Jeriko ligger inom det palestinska territoriet.

VendelaS
10/12/14, 10:08 AM
#23

Jag har varit i: 1. Spanien -Allicante & Gran Canaria. 2. Indien - Bombay, Goa, Kerala, Triwandrum. 3. Sri Lanka - Colombo, Hikkaduwa, och nåt mer. 4. Indonesien - Bali 5. Australian - Perth, Bridgeton, Melbourne, Sydney (bildade från Sydney till Gold coast) 6. New Zeeland - Bilade igenom hela nya Zeeland. 7. Cooköarna - Rarotonga. 8. Malaysia - Kuala lumpur. 9. Vietnam - Åkte buss genom hela Vietnam. (Hanoi, Hôi an, dá lat, na trang, Saigon) 10. Kambodja - Phnom penh, ankor wat. 11. Thailand - Bankok, koh shang, + nåt mer. När jag gick i femman reste min familj iväg i 6 månader till 10 länder. Om två veckor ska vi till USA.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Oskar
10/12/14, 1:02 PM
#24

#23 Oj vilket häftigt äventyr att göra en sån resa när man går i femman! Och säkert mer lärorikt än att spendera tiden i skolbänken.

NordicSunset
11/14/14, 5:58 PM
#25

#23 Ligger inte Bridgetown i Barbados? :o Jag har varit i Turkiet (Side) , Danmark (åkt runt för det mesta), Iran (Semnan) och Frankrike (Paris). Jag rekommenderar Turkiet och Frankrike! Tycker stränderna i Turkiet var väldigt fina! Något land jag inte rekommenderar är väl Iran vilket är uppenbart. Det är väl en cool upplevelse ändå, se hur de har det eftersom det är så annorlunda där om man jämför med Sverige. Människorna där är inte speciellt lyckliga dock , miljön är hemsk och det är strikta regler så det är ju tråkigt att se. Vi åker endast dit för att hälsa på släktingar. :) Om en månad ska vi åka till USA och Mexico, så då kan jag lägga till 2 länder till på min lista!

Be the best version of you.

  • Zoella
Cajolyne
11/14/14, 11:03 PM
#26

1. Danmark - Åkt runt överallt. 

2. Tyskland 
3. Polen - Warszwa 
4. Gran Canaria - maspalomas 
5. Mallorca - Alcudia 
6. Bulgarien - Sunny beach 
7. Kina - Shanghai  

Rekommenderar Shanghai! Finns många ställen jag kan rekommendera när du besöker Shanghai.  Här är några av mina favorit sevärdheter: Old street, Pearl tower, Jade buddha tempel,  Shanghai botanic garden & The bund.


[Linsenhejhej]
11/25/14, 11:30 AM
#27

Jag har varit i Norge, Danmark, Tyskland, Polen, Italien, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Slovakien och Slovenien. 

Kroatien var mitt favoritland.

Annons:
[M1nho]
11/26/14, 3:35 PM
#28

Norge
Danmark
Tyskland
Frankrike
Thailand

Min absoluta favorit är Thailand. Har varit lite här och var, men framför allt Bangkok.  Hua hin är ett mysigt ställe.  Bangkok är dock mitt favorit ställe. Skulle gärna vilja bo där en längre tid. Varit där en månad som mest, men 2-3 månader hade varit trevligare 😎

Hoppas kunna besöka Japan, Kina och Sydkorea  i framtiden.

nadilda
1/4/15, 10:09 AM
#29

Norge- Bodde i Oslo ett år så har åkt runt lite överallt

Danmark- Framförallt Köpenhamn

Tyskland- Düsseldorf, Harzburg, Hamburg

Island- Reykjavik

Frankrike- Söder om Paris, glömt vad stället hette just nu.

USA- Florida

England- London

Har inte rest så väldigt mycket, men rekommenderar verkligen Island. Så fantastiskt häftigt!😃

Oskar
1/4/15, 8:08 PM
#30

Läcker bild! Island är ett av mina favoritländer!

AnnaMoonshadow
1/6/15, 12:56 PM
#31

Min favoritresa var till Tokyo i Japan. Det var ingen solsemester med vackra stränder m.m. men en otrolig upplevelse! Kulturen, maten och människorna gjorde det helt fantastiskt.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[sanna70]
1/9/15, 2:36 PM
#32

Vilka länder har ni varit i? Vad hette stället ni var i? 

Norge, Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien, Serbien, Polen, Spanien, Thailand, Dubai,Turkiet. 

Vilket av länderna tyckte ni bäst om? 

Österrike är fantastiskt med sin natur och Alperna. Thailand är fantastisk med "sitt leende folk" och all den vänlighet dem har. Dubai hade fantastiska byggnader och jag häpnade åt all den ingengör teknik,  imponerande. 

Något av länderna ni skulle rekommendera att åka till? 

Thailand, Österrike

Och fanns där någon fin strand där?

I Phuket hade jag en favorit"Kata beach"I Dubai var det "Jumeirah beach"

nakenkatt
1/25/15, 11:07 AM
#33

Ja visst var kata beach underbar!

NordicSunset
1/25/15, 11:22 AM
#34

Jag rekommenderar verkligen Los Angeles! Några saker man måste se är Hollywood signen, och Universal Studios. Sedan newport beach och laguna beach. Så fantastiskt vackert!! Och jag rekommenderar Las Vegas också, men bara själva "centrumet" om ni förstår vad jag menar. :)

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
[Göstage]
12/10/18, 3:21 PM
#35
kamera0710
12/13/18, 2:33 PM
#36

Som fågelskådare gillade jag Bulgarien, med arter som pelikan, purpurhäger, nunnestenskvätta med flera.

Island har jag åkt runt i två veckor, kan också varmt rekommenderas. Men ta med regnkläder!

sp0ngeb0b
12/19/18, 9:50 PM
#37
  1. Danmark - Köpenhamn mest
  2. Tyskland - Lite överallt
  3. Storbritannien - London, Manchester, Edinburgh, Glasgow bl.a.
  4. Frankrike - Paris och Bordeaux
  5. Schweiz - Geneve
  6. Österrike - minns inte riktigt, jag var barn
  7. Tjeckien - Prag
  8. Italien - Milano bl.a.
  9. Kroatien - chartersemester bara
  10. Spanien - Madrid och Torrevieja
  11. Turkiet - chartersemester
  12. Grekland - Kos
  13. Thailand - Bangkok
  14. Singapore
  15. Malaysia - Kuala Lumpur och Borneo
  16. Indonesien - Bali
  17. Australien - lite överallt

Vissa av dessa ställen besökte jag när jag var ganska liten så jag inte riktigt minns, men jag såg de finaste stränderna i Australien - kan bero på att jag var runt så mycket och såg så många ställen. Även Spanien, Bali och Borneo har varit riktigt fint.

Upp till toppen
Annons: