Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 434 ggr
ElinaS
2014-06-24 10:27

Vart borde vi resa?

Jag och mamma ska ta någon sista minuten resa någon gång i juli eller början på augusti. Nu funderar jag för fullt på vart jag ska föreslå att vi ska åka. Dock finns det ju så himla mycket fina ställen som jag skulle vilja åka till, så har svårt att bestämma mig. Vi blir borta i 3-4 dagar utan inräknad restid. Mamma gillar att upptäcka nya saker. Det bästa hon vet är värme vita sandstränder med turkost vatten. Men mamma har inte lust att ligga på stranden hela dagen utan vill upptäcka och titta på saker, gärna forntida grejer. Mamma vill nog inte semestra i någon modern storstad, så det kan vi räkna bort. Thailand och liknande länder där man på kvällarna ser prostituerade barn mm vill mamma absolut inte behöva se så sådana ställen vill hon inte åka till. Jag tycker både om att ligga på stranden dagen lång och att vandra i berg. Ena sekunden vill jag åka till Alaska och gå i vildmarken för att i nästa sekund vilja åka till någon karibisk ö. Jag är totalt ointresserad av gamla saker utan intresserar mig mer för naturen. På stränderna vill jag ha mycket folk då jag är väldigt rädd för hajar. Ställen jag tänkt på 1. Island. Både jag och mamma skulle tycka att det vore mysigt att bada i varma källor och rida på islandshästar. Dock skulle jag sakna riktig värme. 2. Någon karibisk ö. Värme, turkost vatten och vita stränder lockar mest. Skulle vara mysigt och avkopplande att åka dit några dagar. Men kanske lite tråkigt att bara ligga och slappa hela dagarna? 3. Alaska. För mig skulle det vara jättehäftigt att få uppleva vildmarken och det otroliga landskapet till fots. Att träffa befolkningen där skulle vara en upplevelse. Men alla vilda djur (speciellt björnarna) skrämmer mig. 4. Venedig. Har varit där en gång (ett stopp när vi bilade genom Europa) men då vad det bara över en kväll vi var där. Jag tyckte det var jättehäftigt att gå där, kolla i världens trendigaste klädaffärer. Hela Italiens mat intresserar mig. Dock kanske det blir för lite natur och stränder? 5. Bryssel. Varken naturen eller stränderna lockar. Vi känner en kille som vart utvisad och flydde till Bryssel, nu sitter han i fängelse där. Jag känner en enorm saknad och skulle över allt annat vilja åka dit till hans fängelse för att försöka få träffa honom (fast chanserna är väldigt små att vi skulle få träffa honom för fängelsevakterna). Men samtidigt känner jag att det kanske inte är värt att åka dit och riskera att inte få träffa honom, chansen är ju 1 på 10 att vi får träffa honom. Vad tycker ni, vart ska vi åka? Har ni några egna förslag på resmål som passar oss? Tilläggas bör att jag inte är vaccinerad mot varken röda hund, mässlingen och påssjuka. Anledningen är att jag är väldigt spruträdd så inga länder där dem sjukdomarna är väldigt vanliga.

Annons:
Oskar
2014-06-29 22:19
#1

Du hade ju många spännande resmål som förslag! Dock tror jag att 3-4 dagar är för lite för att åka ända till Alaska eller Karibien. Du bör nog ha minst 7-10 dagar för att åka dit. 

Det är ju också så att det inte alltid går att bestämma exakt vart man ska åka när man tar en sistaminutenbiljett. Det är ju inte säkert att ni kan hitta en sådan biljett till Island, Venedig eller Bryssel just den tid ni vill åka.

Jag har varit på Island två gånger och kan verkligen rekommendera att åka dit! Det är otroligt häftig natur där. Dock knappast bad och shopping.

Oskar

Upp till toppen
Annons: