Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1138 ggr
sannae92
3/7/14, 1:03 PM

Studerande som vill resa billigt

Hej!

Min pojkvän och jag är båda studerande och vi skulle vilja resa för första gången tillsammans i sommar, men billigt! Vi behöver inte komma särskilt långt, Europa passar fint, men vi skulle inte vilja vara fast med tusentals andra turister.

Mina frågor:

- Chartra eller planera själv?

- Boka i tid eller sista minuten?

- Vart!? En häftig stad men som inte svämmar över med turister? Eller en mysig by som man ändå kommer till smidigt från flygplatsen?

- Vi kommer från Finland, ska vi resa direkt från Finland eller via Sverige (vet att många gör så).

Alla tips tas emot för vi är öppensinnade! Tack för hjälpen! :)

H//Sanna

Annons:
Roybinson
3/7/14, 4:56 PM
#1

Hej Sanna!

Det beror lite på när ni skall resa… Dyrast är det från midsommar till slutet av juli. Billigt är det från slutet av maj till 10 juni ungefär. Allra billigast är det från ungefär den 17 augusti och månaden ut. 

Bokar ni bara flygbiljetter, så är det oftast billigare att boka så tidigt som möjligt, men då måste ni betala dem direkt. Svårt att hitta nåt billigt i juli, tycker jag.

Bokar ni de billiga perioderna, så kan ni avvakta och boka en billig sista minuten-resa exempelvis här:

http://www.reseguiden.se/sista-minuten

Där hittar du alla fyndresorna på ett ställe och det kan vara lämpligt att boka kanske 14 dagar i förväg. 

Välj gärna länder som Kroatien, Turkiet, Bulgarien eller Tunisien om ni vill ha en låg prisnivå på mat och nöjen. Själv gillar jag Kroatien och rekommenderar det varmt.

Lycka till!

sannae92
3/7/14, 10:30 PM
#2

Tack för svaret! Har varit till Tunisien redan två gången och gillade det. Kroatien skulle nog vara spännande! :) Ska kolla in linken! :D

Oskar
3/8/14, 10:29 AM
#3

Sista minuten funkar fint om man är flexibel när det gäller resmål och tidpunkt…men om ni siktat in er på en speciell by/stad och om ni endast kan resa vissa specifika datum skulle jag nog köpa biljetterna i god tid.

Jag skulle inte välja charter just därför att charter i princip alltid innebär att ni kommer till ett ställe med en mängd andra turister. Och det ville ni ju inte.

Är det sol och bad ni är ute efter? Eller storstad?

Oskar

VildaVittra
3/8/14, 1:39 PM
#4

Vill ni komma riktigt billigt undan kan ni wwoofa. Då behöver ni bara betala resan och inte uppehället. Det är ett globalt nätverk och ni kommer definitivt inte sitta fast med en massa andra turister.

http://www.wwoof.se/se/hem/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

sannae92
3/9/14, 3:01 PM
#5

Vi är väldigt öppna då det gäller resemål, det kan vara en storstad, det kan vara sol och bad eller också en liten söt stuga mitt i skogen! :)

Datumen är också ganska öppna, men vi siktar på augusti innan skolan börjar i september. Då har vi dessutom hunnit samla ihop reskassa genom sommarjobb! :)

Vi har nu fått tips om Kroatien (Dubrovnik) och Polen (Gdynia) och de är väldigt lockande, eftersom det verkar vara fina ställen som har fått bra kritik och dessutom är billiga! :) Men jakten på resmål fortsätter ännu! :D

Woofa låter häftigt men jag tror vi tar det som ett annat äventyr eftersom vi nog också har funderat på volontärarbete och utbyte i ett senare skede! :)

Oskar
3/10/14, 11:57 AM
#6

Ok, om ni är så flexibla när det gäller datum och resmål så kan ju sista minuten vara ett alternativ. Fast kolla först upp så att det inte visar sig att det finns lågprisflyg  till ditt ni vill resa, i så fall kan ni ju lika gärna köpa biljetterna i mycket god tid.

Ett billigt alternativ för er är ju annars att ta en tripp till de tre baltiska huvudstäderna. Ni kan ju åka och båt/tåg och sedan ta flyget hem från Vilnius. Jag har varit i alla tre städerna och de är absolut värda att besöka. Och de ligger ganska nära varandra så är ni borta en vecka så hinner ni ju lätt besöka två av dem, kanske alla tre. Dock är det ju inte så mycket sol och bad…

Oskar

Annons:
Bejbymoose
4/12/14, 4:58 PM
#7

Jag och två tjejkompisar drar till Budapest, 4 nätter i juni. Vi betalade 2k för flyg och hotell p/p, och så är det super billigt att leva där :)
Så där har ni ett alternativ :) Vi bokade via wizzair + hotels.com

Emma
4/14/14, 10:15 PM
#8

http://www.archelon.gr

Mitt bästa tips!! Billigt, världens upplevelse och så gör man nytta :)

sannae92
4/24/14, 8:32 PM
#9

Låter spännande! Vi ska fundera på saken! :D

Mattis99
5/4/14, 8:29 PM
#10

Har läst om folk som tågluffat i Europa i typ 5-6 olika länder i en månad och det gick bara loss på 10K.

sannae92
5/8/14, 7:12 PM
#11

Tågluffande skulle säkert vara spännande men det är inte riktigt en sådan semesterresa vi är ute efter :)

Maja
5/26/14, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Budapest - helt klart!

Var där i somras. Alldeles underbart vacker stad med mycket kultur, billigt att leva och bo. Vi lyckades komma över biljetter från Norwegian för typ 399 kr enkel väg. Taxi från flygplatsen in till stan kostar knappt 100 kr. Trerätters middag inkl. dryck för 100-150 kr per person, lunch går att hitta för 20-25 kr. En öl/ett glas vin för 10-15 kr.

Taxi är verkligen jättebilligt, men allting finns nära på gångavstånd ändå. Oerhört trevligt folk, fina områden, historiska kvarter. Inte så många turister från Sverige, dock en del tyskar/engelsmän, men inte så tokfarligt ändå.

Vi lyxade till det med bra hotell och var där en vecka = 5000 kr för två personer.

Rekommenderar det verkligen, var inne på att flytta dit efter att jag var där! :)

Maja
5/26/14, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En till bild över stan. Jag rekommenderar absolut att boka en sådan turistbuss-rundtur ändå, så kan man hoppa av den när man vill och stanna på olika ställen. Går även en båt på floden som tar dig till en ö med vattenpark, fina blommor och god glass! 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: