Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 2102 ggr
[lenniiis]
2014-02-13 21:05

Apollo, Ving eller Fritidsresor?

Hejsan!

Snart är det dags att boka sommarens resa. Det kommer antingen bli Turkiet, Grekland eller Spanien! Men jag undrar… Vad är bäst - Ving, Apollo eller Fritidsresor? Vi som ska åka är två ungdomar, ev. tre :)

En följdfråga också! Kan man åka till Thailand i januari utan att det blir snordyrt? Hur gör man? Bokar man flyg för sig och luffar runt? Eftersom jag bara är 19 har jag noll erfarenhet. Tips tages glädjeligen emot!

Annons:
backpacker
2014-02-13 23:50
#1

När jag åkte till Asien sist så använde jag den här sökmotorn.   http://www.tripmonster.se/     

En annan sökmotor  http://www.flygresor.se/

Till Bangkok kostar det nu ca 6,000kr ToR.  Om man ska få ett lågt pris får man söka på lite olika dagar åt olika håll så kan man tjäna tusenlappar.

Det som är bra med den första sökmotorn är att jag sökte en resa till Singapore o hem från Bangkok o det blev billigare än Bankok ToR. (Men priset beror på när skolorna har lov o längre helgledigheter då blir det dubbla priset).

Då får man uppleva mycket mer av resan, men man ska nog va en van resenär att backpacka när man gör såna här resor. Men det är väldigt lätt att resa i dom här länderna med buss o taxi o inte så dyrt.

Vi var ett gäng på 4 personer vistelsen där nere med mat, bussresor, båtresor, taxi, boende i nästan en månad kosta ca 10,000 per person.

Viktigt är att man för kassabok så man ser vart pengarna tar vägen så att man har en budget att hålla sig till.

Det är dyrare att resa ensam med boende för då får man betala bungen, rummet skälv. Även att va på dom populära resemålen så är det dubbla priset.

Kommer du in i Thailand med flyg får du va där 30 dar, med buss 15dar utan visum, annars får man skaffa ett visum på Thailändska ambassaden i passet för 60 dar eller resa in o ut ur landet för nya 30/15 dar.

Passet ska va giltigt i 6 mån efter hemresan.

När du är där så är det bara dra på ryggsäcken ca 50L o en mindre rygga för dagutflykter o som kabinväska, sen är det bara att resa runt.

Men ta reda på kultur o vad man kan bli lurad på innan man far så att man är förberedd.

Det finns bra resesidor att få bättre tips från, man kan läsa lite resedagböcker från dom som rest där nere.

Glöm inte att vaccinera dig, en som är viktig heter Twinrix för Gulsot (hepatit A+B) är bra i alla länder man reser i.  http://www.sveavaccin.se/risker_pa_resan

Trevlig Resa Backpacker

Resa är livet! Glad

Oskar
2014-02-24 08:35
#2

Ingen koll vilket av charterbolagen som är bäst…men har två tips:

- Kolla upp charterarrangörens hotell på andra fristående sajter. Ofta finns det recensioner av hotellet på tex Tripadvisor.

- Kolla upp vad det kostar att boka flyg + hotell själv, inte omöjligt att det blir billigare!

Oskar

[lenniiis]
2014-02-24 11:05
#3

#1 Tack för all information! :D Har du backpackat mycket?

#2 Ja, det låter väl vist :)

backpacker
2014-02-24 11:38
#4

Ja har rest runt i Asien o varit där ett 10 tal gånger minst med ryggsäcken. Och ingen större planering. Vet i stora drag vad jag vill se och sen fixar jag utflykterna på plats. Blir man less på ett ställe så drar man vidare till nästa. Det är tjusningen med att resa utan hotell bokade eller med resebyråer.

Resa är livet! Glad

[lenniiis]
2014-02-24 19:54
#5

Gud, hade aldrig vågat det! Har du rest själv då?

backpacker
2014-02-24 21:07
#6

Vi brukar va några som åker tillsammans. Första gången ner till Asien är det nog bra att ha en kompis med, men jag har mött många som reser själva o det går jättebra. Man ska va påläst innan man reser dit ner. Men att ta sig runt där nere är lätt o lika med att finna rum att bo i. Sist hade jag 3 ungdomar med o åkte runt med i Asien, det som man är lite orolig över är alla flyg man ska med ner o hem att det ska klaffa. Finns backpacking sidor här i Sverige, där killar o tjejer söker resekompisar nere i Asien som man kan träffa/resa ihop med för kortare o längre tid. Som ensam tjej ska man va lite mer försiktig när man reser runt. För det är lite annorlunda sedvänjor som man ska respektera i dom här länderna.

Resa är livet! Glad

Annons:
Monsva
2014-02-25 18:34
#7

Vi reser ca 2-3 ggr per år och tycker inte det spelar så stor roll vilken researrangör man åker med. Kanske tycker vi att Fritidsresor och Ving är lite bättre än Apollo. Vi brukar gå in på reseguiden.se när vi ska boka resa. En jättebra sida att jämföra priser på.

Upp till toppen
Annons: