Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 5097 ggr
punkmusic
10/26/13, 6:48 PM

InterRail/Europa städer värda besök? Tips&Råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

I sommar ska jag och min vän tågluffa i europa, vi har tänkt oss att åka från östeuropa mot väst och sedan tillbaka till Sverige.

Biforgar en bild på de platser vi tänkt att besöka (markerade med olika färger och en beskrivning i hörnet).
Vad tror ni om detta har ni några tips om dessa städer eller några negativa erfarenheter samt andra bra kommentarer om till exempel var ni har tågluffat, boende osv.
Dela gärna med er och skulle vara väldigt tacksam för hjälp! 

Länder: 1.Stockholm-Berlin
2. Berlin-Warszawa
3. Warszawa-Split (alt. kanske Budapest pga lång restid?)
4. Split-Venedig eller Milano
5. Italien-Barcelona eller Valencia  6. Spanien-Paris 7. Paris-Amsterdam 9 Amsterdam-Stockholm

Annons:
Oskar
10/26/13, 8:27 PM
#1

Oj låter som en kul resa! Jag har inga erfarenheter av att tågluffa men tycker att valen av städer låter bra. Ni har fått med både öst och väst samt norra och södra delarna.

Vad jag skulle fundera på är att flyga till Amsterdam och sedan flyga hem från Barcelona/Valencia. På så sätt sparar ni en hel del tid, t.ex. slipper ni två långa tågresor genom Sverige och Danmark, tid som ni istället kan använda i städerna ni besöker. Alternativt förlänga resan österut med ett stop i Istanbul (en otroligt häftig stad).

Oskar

punkmusic
10/26/13, 8:34 PM
#2

#1 Ja jag tycker att det är en ganska bra helhet!
Har du varit i någon av dessa städer? och vill dela med dig? :) Speciellt intresserad av italien och något land där mellan Warszawa och Split (tex Budapest eller Zagreb) då det annars blir en resa på 23h.

Ja Istanbul ska vara trevligt har jag hört, tyvärr ligger det för långt avsides då vi åker tåg och har ett begränsat tågkort på 30 dagar och det är som sagt ganska långt mellan vissa städer!

Oskar
10/27/13, 11:03 AM
#3

Paris, Amsterdam, Milano och Venedig har jag varit i. Och alla är väl värda att besöka. Lite svårt att ge exakta tips på vad man bör besöka i så stora städer…finns ju massor att se och göra. Men både Amsterdam och Venedig är häftiga i och med alla kanaler. Venedig är dock en extremt turistig stad och dyr. Kanske inte skulle stanna så länge där men absolut värd ett besök.

Milano har jag bara varit i en dag så kan nog inte uttala mig egentligen…men mitt intryck var att det var en stad man ska åka till om man gillar att shoppa design- och modeprylar samt dricka kaffe på tjusiga caféer. 

Hur länge ska ni vara borta?

Oskar

punkmusic
10/27/13, 11:11 AM
#4

#3 Låter super nu har jag lite bättre koll på läget! 
Vi ska vara borta i 30 dagar och ca 5 dagar kommer gå till att resa

Oskar
10/28/13, 10:31 AM
#5

Ok! Tänk på att ni som sagt kan spara minst två dagar på att flyga till start- och slutpunkten istället för att åka tåg genom Sverige/Danmark.

leemland
10/29/13, 6:15 PM
#6

Tänk på att Interrailkortet inte funkar på resan från Sverige.. (gjorde inte tidigare i alla fall)

Budapest är en väldigt fin stad så får ni chansen så åk dit :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
punkmusic
10/31/13, 6:24 PM
#7

#6 Tack då ska jag framföra det! 
Nej men man får halva priset på resan ut och in ur sverige :)

Emma
11/1/13, 11:09 PM
#8

Vilken rolig resa!! Amsterdam är en av mina absoluta favoritstäder. Och håller med ovanstående, missa inte Budapest. Det är en vacker och billig stad med mysiga restauranger, roligt uteliv och härliga span (haha, som i bassänger alltså). Venedig gillade jag väl inte så jättemycket. Proppat med turister. Men norra Italien är fantastiskt, där kan man åka omkring hur länge som helst utan att tröttna. Barcelona och Berlin är säkra kort - här finns allt. Min upplevelse av Milano var att det är ganska stort och anonymt. Men jag var bara där 2 dagar. Ni kommer att få fantastiskt kul! Vill tipsa om Madrid, gillar jag mycket. Kan dock bli väldigt hett på sommaren. Portugal är fantastiskt också. Berätta gärna hur det blev!

Upp till toppen
Annons: