Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1406 ggr
fanniiiiie
4/13/13, 1:57 PM

Bostads hjälp akut... Stockholm

Hej!

Vet inte om det här är rätt sida att skriva på, men behöver all hjälp jag kan få så jag testar!

Är så att jag och min vän kommit in på en skola i Stockholm, Nacka. Frisörlinjen. Vi bor nu i Kiruna och går skola här, men eftersom att vi fick chockbeskedet i veckan att våran skola ska stängas ner till sommaren så blir vi tvingade att flytta. 

Vi är alltså i akut behov av lägenhet i Stockholm. Helst i Nacka eller i närheten. Det får heller inte vara för dyr hyra, då vi går skola och är 17 och 18 år så föräldrarna som kommer betala.. Andrahand har vi blivit tipsade om, men vars hittar man det och hur går man till väga?

Vi får ingen hjälp av skolan eller något att hitta bostad, det enda vi vet är att vi måste flytta. 

Så, har någon något tips på vad vi ska göra? Vars man ska ställa sig i bostadskö? Tar tacksamt emot all hjälp & tips jag kan få!

MvH Fanny

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

Annons:
Åsa S
4/13/13, 2:04 PM
#1

Bostadskö är nog ingen ide för er det är 4-5års kötid i stockholm ifall man inte är så kräsen på var man vill bo. (det blir väldigt många år till i kö ifall man vill bo centralt eller i populära områden)

Jag föreslår att ni kollar sånt som uthyres på blocket och kanske är beredda på att bli inneboende och inte bara satsar på att bo själva det är svårt hitta en bostad i stockholm. Kan gå lite lättare ifall ni inte hakar upp er på att bo centralt utan kanske kan tänka er att bo en 30-40min med pendeltåg utanför stan.

fanniiiiie
4/13/13, 2:09 PM
#2

#1 Ja vi går mer än gärna med på att få åka en bit för att ta oss dit! Så länge man har någonstans att bo bara!

Inneboende låter däremot lite mindre kul tycker jag.. Man vet ju aldrig vem man hamnar hos.. Tänk så hamnar man hos någon galning typ..? Hur kan man vara säker? 🤔

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

Åsa S
4/13/13, 2:20 PM
#3

Du kan nog inte vara säker ens om ni hör en lägenhet separat är ju inte ovanligt gamla snuskhumrar hyr ut lägenheter till unga tjejer och sedan tar sig in med egna nycklar och säger de ska fixa saker mm. Så jag säger låt era föräldrar söka lägenheten det har varit en hel del artiklar i tidningen om rätt gamla män som erbjuder unga tjejer att få hyra en bostad mot sexuella tjänster och bostadsbristen är så akut i stockholm att en del inte har något val utan går med på sånt. Så det är rätt vanligt unga tjejer som söker lägenhet i stockholm får snuskiga förslag, tror inte det blir lika mycket sånt ifall det ex. är din pappa som ringer runt och letar en bostad via blocket och liknande åt er.

[Jimmy.L]
4/13/13, 3:35 PM
#4

Lägenhet i Nacka eller centrala Stockholm blir svårt att hitta om ni inte väljer att köpa lägenhet möjligt att ni kan ha turen att hitta en i andra hand men det gäller ha väldigt tur att hitta en med rimlig hyra. Störst chans är nog förorter utanför Stockholm.

FunkyShrimp
4/13/13, 9:52 PM
#5

Välkommen till den svåraste staden att hitta boende i!^^

Det tog mig 3 månader en gång att hitta ett boende, och då var det inneboende. Det är lättast att hitta rum. Det kanske blir ett alternativ om ni måste flytta snart. Efter det kan man ju alltid fortsätta söka hela tiden. Vet att det är många som kommer in på skolor i sthlm som inte kan tacka ja för att det är sån enorm bostadsbrist. Så jävla fel >.<
Usch fy. Jag söker också boende då jag kommer hem till Sverige om 2½ månad. Bäst att börja i tid…

De flesta i sthlm tar typ 300-400% mer i hyra än vad som är lagligt, vilket är helt sjukt enligt mig. men de tänker ju bara på pengar.

Ni kan testa o söka 2a eller 3a nånstans, då kan det bli lättare och billigare än att söka ettor. Ettor är jättesvårt att få tyvärr. (om man inte vill lägga 10.000 i månaden på 20kvm. Fruktansvärt skamligt att hyra ut för det priset.

Och akta er för idioter som lurar folk på bostäder! Finns gott om dem också…! och snuskiga människor.

Carrolinline
4/20/13, 3:04 PM
#6

Ni fick tips om blocket, det ni kan göra är att lägga ut en annons själv att n söker lägenhet! Vet folk som gjort så och dem har fått många som hört av sig, så prova..

Annons:
FunkyShrimp
5/3/13, 12:18 AM
#7

jo många får svar, jag med. men många skiter i vad du skriver.
om du skriver att du söker LÄGENHET kommer du få en massa svar  "jag såg att du skrev lgh, MEN jag har ett rum att hyra ut för överpris och det är jättedyrt + at  jag har barn som ska dela lägenheten" osv :P många bryr sig inte om vad man skriver. sjukt irriterande.

Upp till toppen
Annons: