Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1256 ggr
mikkan01
4/13/13, 10:32 AM

Resa till grekland?

Hallådär! =)
Vi funderar på att resa någonstans i juni-juli…är inne mycket på grekland. Någon som varit där på senaste, hur ser läget ut? Påverkas man mycket pga deras ekonomiska kris? Tycker ni att det är värt att åka dit trots det? Kul och relativt billiga resmål dit?

Har ni några andra kul resmål annars? Är väldigt flygrädd och tänker mig max en resa på 4 timmar. Tips är varmt välkomna! 😃

~mikkan

Annons:
Oskar
4/13/13, 11:07 AM
#1

Har inte så bra koll på Grekland tyvärr. Men kan ju annars tipsa om Istanbul. Otroligt häftig och spännande stad! Norra Afrika kan ju vara ett alternativ till Grekland också, typ Tunisien eller Marocko kanske.

Oskar

[Moa-]
4/13/13, 1:50 PM
#2

Grekland är trevligt, vart i Grekland har du tänkt? Vi har tidigare varit på Kreta och skall till Rhodos i sommar. 

Vart du skall åka och vad du skall göra beror på vad du vill ha ut av resan? Skall ni festa, sola & bada, shoppa, se natur, se historia eller uppleva saker?

mikkan01
4/13/13, 6:24 PM
#3

Har spanat in turkiet också, mallorca en hel del med…marocko har ett par i sällskapet redan varit i och vill inte tillbaks till.
Vi är mest ute efter sol och bad, lite shopping kanske fast det är inte så viktigt, mest ute efter en lugn resa. 🙂

~mikkan

[Moa-]
4/13/13, 6:36 PM
#4

mikkan01; bra vatten och i stort sett garanterad värme har du i Egypten, jag blev uttråkad då vi inte hittade så mycket uteliv på kvällarna där vårt hotell låg (vi ansträngde oss dock inte heller för detta). Finns mycket fina stränder, pooler och hav. Dock rekommenderar jag utan tvekan ett par utflykter i sådana fall, Karnaktemplet i Luxor är det häftigaste jag någonsin sett, samt möjligheten att simma med fria delfiner ute i Röda Havet är inget som bör missas… Dessa upplevelser ligger troligen högst på min lista över upplevelser än så länge. 

Kreta hade också fint vatten och härliga stränder, många mysiga restauranger att äta på under kvällarna (dock lite ovarierat utbud enligt mig, så många åt souvlakispett av olika typer under resan).

mikkan01
4/13/13, 9:02 PM
#5

Har kollat en del på egypten och det är ju något över min smärtgräns om man kollar flygtiden, annars verkar det väldigt fint. Har alltid velat se pyramiderna. 😃

Har kärat ner mig helt i grekland, tycker att det ser så vackert ut och det känns som att det lutar dit eller någonstans i turkiet.

~mikkan

[Moa-]
4/14/13, 1:36 AM
#6

mikkan01; Egypten skiljer ungefär en timma till jämfört med Grekland, fundera över om det är något du kan stå ut med.

För upplevelsemässigt vinner Egypten stort över Grekland, Även om Grekland vinner gällande maten. Däremellan kommer Kina, som var toppen både gällande mat och upplevelser dock med betydligt längre flygresa…

Annons:
danitza
4/19/13, 11:02 AM
#7

Jag var i Grekland förra året och det var jätte fint där! Jag var i Samos, rekommenderas varmt.

Xristina
4/20/13, 7:13 PM
#8

Jag har inte varit på några av öarna, men om du funderar på fastlandet kan jag tipsa om Nafplio, ca 1-1.5 timme från Aten. Enligt mig en av de finaste städerna i Grekland, bodde själv där i ca ett halvår. Bra stränder och riktigt trevlig atmosfär.

[KidaAnyaNedak]
4/20/13, 10:59 PM
#9

Jag ska till athen nu i sommar. och det verkar som att de har väldigt billiga hotell fortfarande och det rekommenderas att åka och handla på stormarknader eller i marknadsstånd ;)  En sak du ska vara medveten om är att alla tåg i hela Grekland är ersatta med bussar efter som att det är en ekonomisk kris. alla tågförbindelser in och ut ur landet är avstängda.

Xristina
4/20/13, 11:02 PM
#10

#9 Det var inte för att det gick speciellt mycket tåg innan dess heller :P Var pretty much bussar då också :)

Att handla vid marknadsstånden är inte speciellt mycket billigare än i Sverige, men de har riktigt härliga saker :) Det som är bra är att man ofta kan pruta en hel del, hehe. Det är dessutom kul!

mharya
4/21/13, 5:33 PM
#11

Jag kom hem ifrån Grekland i förrgår, eller Kreta för att vara exakt. Vi var i den lilla staden Agii Apostoli 10 min utanför Chania med buss och det var underbart. Priserna är ungefär som i Sverige men väldigt billigt att åka buss etc. Rekommenderar det verkligen det är ett väldigt fint land.  Vi reste med Apollo.

Kramar från Maria Hjärta

Medarbetare på Träning iFokus.

Upp till toppen
Annons: