Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1651 ggr
NettanLindholm
2013-04-02 13:36

London, resetips

Hej!

jag och en vän ska till London nu i mitten på april för första gången för båda två. Har bokat både flyg och hotell och har allt sådant klart, men skulle behöva lite tips på bästa/smidigaste/billigaste sätt att ta sig mellan de två. 

Vi kommer alltså till Stansted och ska till paddington station. Har sett att det antingen går att ta buss till victoria station och sen tbanan till paddington, eller tåg till liverpool strett och sen tbanan till paddington. 

Var är nu billigast och bäst enligt er? har ingen brådska, så det behöver inte nödvändigtvis vara tsnabbaste alternativet. Ett sånt oyster card ? är det smidigt eller kan man lika gärna köpa biljett för biljett ? :)

helt enkelt lite tips och reflektioner över smidigaste sättet! Ska vara där i tre dagar, två nätter f.ö :)

Annons:
Aniara4
2013-04-02 13:52
#1

Jag säger definitivt Oyster card! Då behöver man inte tänka, det finns ett tak som gör att man aldrig betalar mer än t.ex. £7-8.40 per dag om man åker i zon 1. Det är bara att åka på, gå rakt genom spärrarna, kliva på bussen osv. (Man måste komma ihåg att "dutta" kortet på bussen förstås.)

Sen när man åker hem så lämnar man in kortet och får depositionen plus de pengar som är kvar tillbaka.

När det gäller resan från Stansted, testa Journey Planner på Tranport for London och se vilken väg den föreslår!

NettanLindholm
2013-04-02 15:12
#2

tack så mycket för svar! :)
gäller det på stansted express också ? tror jag läste någonstans att det inte gällde på den, och isåfall blir det ju billigast att ta buss från flygplatsen ? :)

Aniara4
2013-04-02 17:56
#3

Förmodligen inte. Jag har inte åkt därifrån utan bara från Heathrow och Gatwick, och då är det separata biljettsystem. Har ni inte bråttom kanske det är värt det att skumpa kollektivt!
(Jag har åkt till Heathrow på en fullpackad tunnelbana en gång, det blev rätt billigt, men numera tar jag Heathrow Express…)

NettanLindholm
2013-04-02 20:45
#4

#3 vi har absolut inte bråttom, så det blir nog buss ändå :) lägger hellre de pengarna på shopping ;)

ilenna90
2013-04-03 23:09
#5

nu vet jag inte hur centralt ni kommer bo, men jag och min en kompis var i london för två somrar sen, också första gången, och efter att ha åkt med gatwickexpressen så åkte vi bara buss en enda gång (för att man såklart måste åka dom röda ;D) men annars så gick det hur bra som helst att gå - det mesta ligger väldigt centralt och jag personligen tycker att man upplever och ser så mycket mer om man promenerar än att åka buss/tunnelbana.

Så om ni inte vill lägga pengar på tex. ett oystercard så är det faktiskt väldigt smidigt att gå omkring i london! :)

ilenna90
2013-04-03 23:11
#6

förlåt, måste ha läst lite för snabbt haha, såg nu att du skrivit att ni skulle till paddington!
Vi bodde i queensway vilket jag troor ligger längre bort ifrån 'stan' än vad paddington gör, och vi gick som sagt varje dag :) Men en bit är det ju absolut, så gillar ni inte att gå är det kanske bättre att kolla upp något buss/tunnelbane-kort ;)

Annons:
NettanLindholm
2013-04-04 10:15
#7

#6 jodå, gå kommer vi absolut göra hela tiden! kanske var lite otydlig, men det gällde smidigaste sätter från flygplatsen till hotellet och tillbaka :) det är liite långt att gå med väskor och allt ;)

ilenna90
2013-04-04 17:44
#8

haha jaa det förstår jag XD (vi gick vilse i hyde park på väg till hotellet och gick runt med en tung jävla resväska i över tre timmar och letade haha! -.-)
men jag menade det där om tipset du fått längre upp om oystercard, att ett sånt kanske inte lönar sig ifall ni bara ska åka ifrån flygplatsen till hotellet :) då är det egentligen smidigast att bara köpa en separat biljett på victoria station och ta sig till paddington :)
avundsjuk på er som ska dit! :D

NettanLindholm
2013-04-05 10:32
#9

#8 haha, vårat hotell ligger 400 m ifrån tunnelbanan , så förhoppningsvis hittar vi direkt ;)

Upp till toppen
Annons: