Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 5568 ggr
pistenbully
2013-03-12 17:58

frågor kring resa till Turkiet

Jag och min sambo ska snart göra våran första resa tillsamman utomlands utan någon som är mer rutinerad på detta. Jag har varit på gran Canaria förr, han har aldrig lämnat Sverige. Jag är inte så duktig på facklig svenska och vänder mig nu hit om frågor kring lagar och regler, jag och min sambo har många frågor och har resefeber samt att vi är nervösa. Då Turkiet inte tillhör EU så får man endast ha med sig 1 liter sprit hem, så långt har jag fattat. Hur är det med ätbart? Vad får man inte ta med sig hem i mat och godisväg? Tacksam för svar, om någon vet. Blir extra nervös nu när jag läste på Aftonbladet om dom som köpt en sten och skulle ta med hem men som fick problem.

Annons:
Oskar
2013-03-13 14:17
#1

Hej!

Du kan läsa på tullverkets sajt om vad du får föra in. Tex på de här två sidorna:

http://www.tullverket.se/innehallao/k/kopavarorparesafranlandutanforeu/kopavarorpadinresafranettlandutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

och

http://www.tullverket.se/innehallao/l/livsmedeltillsveforegetbruk/livsmedeltillsverigeforegetbruk.4.4ab1598c11632f3ba928000618.html

Som jag tolkar det så får man från Turkiet ta med sig all mat förutom kött och mejeriprodukter så länge värdet understiger 4300 kr. Men du får läsa på länkarna ovan och dubbelkolla. Sen är det väl så att är man osäker så är det ju bättre att skippa att köpa med sig den saken hem.

Oskar

pistenbully
2013-03-13 16:00
#2

Tack Oskar för ditt svar :-D Har du några fler bra allmänna tips för oerfarna resare?

Oskar
2013-03-13 18:14
#3

Nja…ett tips är väl att inte oroa sig för mycket. Det är ju inte så att världen går under om man glömmer att packa tandborsten eller om man missar planet. Allt löser sig alltid.

Sen är väl ett annat tips att inte jämföra allt med hur det är hemma i Sverige och klaga på allt man eventuellt tycker är sämre. Man åker ju till ett annat land för att uppleva något annat och en annan kultur. Till exempel upplever jag det som att många svenskar klagar på hotellen, de har bokat ett trestjärnigt hotell i något fattigt land och så förväntar de sig att de ska hålla samma standard som ett trestjärnigt hotell i Sverige. Så är det givetvis inte.

Och givetvis ska man åka på utflykter och inte bara ligga vid hotellpoolen! Ofta ordnar hotellet utflykter eller kan tipsa om utflyktsarrangörer. I vissa länder är det också billigt att hyra en taxi en dag.

Oskar

Upp till toppen
Annons: