Annons:
Etikett2-asien-australien
Läst 2150 ggr
Nathalie-G
2012-12-18 00:59

Thailand, kostnad?

Hej! Har en dröm om att åka utomlands och volontärjobba på barnhem och har hittat ett intressant ställe i närheten av Bangkok. Tänkte arbeta i 4 veckor, då ingår mat och husrum för att sedan åka till bankok stad för att bara njuta i 2 veckor innan hemgång. Då vill jag bo på ett hyfsat hotell med pool, kunna äta och dricka gott, shoppa och ta en massage och manikyr då och då. Hur mycket pengar behöver jag ungefär dessa två veckor?

Tack på förhand!

Annons:
[jjennyeklundd]
2012-12-24 00:29
#1

Det låter roligt! Jag har ingen aning vad något sånt kan kosta för jag har själv inte varit i Thailand, tyvärr. Men vad jag hört av bekanta så är allt väldigt billigt i Thailand :)

Cazzos
2013-03-19 20:47
#2

Räkna med 20 000 om du ska shoppa mycket och bo gott samt äta på restaurang osv 🙂


Nathalie-G
2013-03-19 22:33
#3

Tack! Min dröm ska genomföras någon gång, men inte inom det närmsta, man ska ju ha råd och tid! Sen får jag vänta på att hälsan blir lite bättre tror jag! :)

[Moa-]
2013-03-20 18:01
#4

Cazzos; 20 000 för att bara bo, äta och leva? (Du lägger in shopping, men det är ju extremt subjektivt, köper jag en bil så räcker inte de pengarna på långa vägar, utan det är bättre att uppskatta själv.)

Jag har inte varit i Thailand så jag kan inte svara, men googlar du så kan du bo på ett bra hotell för ca: 350 kr/natt. (Länk) Jämför du priser kan du komma långt under, detta hotell (Nasa Vegas Hotel) i ett "deluxe-rum" kostar 365 kr för 3 nätter och två personer. 

Reseguiden skriver såhär om prisnivån i Thailand och Bangkok. 

Låter som en härlig upplevelse, lycka till! =)

Cazzos
2013-03-20 18:07
#5

#4 Menar du att jag föreslår för lite eller för mycket pengar? Jag förstår inte.

Min syster och hennes sambo + två barn åkte till Thailand och spenderade bara 20 000kr, och då var det boende, mat och shopping inräknat.


[Moa-]
2013-03-20 18:15
#6

Cazzos; för att bara leva och bo så anser jag att det är väldigt högt räknat för en eller två personer.

Vill du leva och bo utan att behöva tänka så är jag övertygad om att hälften räcker mer än väl, så tillvida TS ej önskar bo mycket extravagant då 20 000 kr inte skulle vara i närheten. Vill du bo extremt billigt så finns boenden för endast ett fåtal kronor/natt, dock verkar det inte heller vara det som TS är ute efter. Att räkna in shopping blir fel enligt mig då det är så subjektivt och går att handla hur mycket eller lite du själv önskar, samt i alla möjliga prisklasser. Vet när jag var i Kina kunde du på samma gatan köpa skor för 25 kr och för 25 000 kr, skiljde kanske 200 meter mellan butikerna, vilket som föredras är subjektivt…

Annons:
Cazzos
2013-03-20 18:19
#7

#6 Jaha, jag förstår vad du menar.

Utifrån vad jag förstått ur TS inlägg är att hon vill bo någorlunda lyxigt:
"Då vill jag bo på ett hyfsat hotell med pool, kunna äta och dricka gott, shoppa och ta en massage och manikyr då och då."

Men vi kanske tolkar det på olika sätt. 20 000kr är mitt förslag iallafall, inget måste 🙂
15 000kr räcker säkert med råge, men jag har hellre för mycket pengar än för lite med mig utomlands.


[Moa-]
2013-03-20 18:31
#8

Cazzos; ja, jag är som sagt övertygad av min snabba googling  att du kan ta bort minst 5 000 kr till, sedan är ju frågan hur mycket personen vill shoppa. 

Hotellet jag länkade till ovan har luftkonditionering, ångbastu, bastu och gym, men ingen pool, detta var dock inget jag letade efter utan tog ett valfritt hotell från första sidan på en sökmotor. Detta hotell går att bo på för under 100 kr/natt, en ny sökning med pool som kriterie visade på detta (Aiya Residence & Sport Club BTS Budget Hotel) 429 kr/ 3 nätter.

Sedan lär det gå att finna bra mycket bättre och billigare hotell än jag nu gjort, eftersom jag inte letat utan endast visar på exempel.

Oskar
2013-03-20 20:08
#9

Det där med resebudget är nästan omöjligt att svara på då alla är olika. För vissa kanske ett hostel räknas som hyfsat boende medans ett hyfsat boende för andra innebär 4-stjärnigt hotell. Det brukar vara bättre att ange exempel på vad saker kostar, tex en natt på ett medelklasshotell eller en middag på en kvarterskrog.

Oskar

[Moa-]
2013-03-20 20:14
#10

Oskar; läser du mitt inlägg så har du flera prisuppgifter och länkar till just detta?

Upp till toppen
Annons: