Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 3050 ggr
[bengtssonlisa]
2012-10-09 23:04

Island - hjälp!

Nu är det så att familjen har några tankar om att åka till Island, vet ej när men någon gång nästa år skulle jag tro… Vilken sida ska man boka på? bäst, billigaste.. platser som ska besökas? De jag läst så rekomenderas att man ska besöka Blå lagunen, geysir, islandshästar. bila är en tanke, bra idé? 10-15 dagar borde väl räcka att upptäcka Island? Ni som varit där får gärna berätta hur ni gjorde eran Islandsresa, bilade ni, vilket bolag, hur länge var ni där osv..

Annons:
Oskar
2012-10-10 10:11
#1

Island är fantastiskt! Du kan läsa om min resa dit här:

http://resor.ifokus.se/discussions/4d714748b9cb46223305bdab-tva-magiska-dygn-pa-island

Oskar

Oskar
2012-10-10 10:15
#2

Om du är där så pass länge som 10-15 dagar så har du nog tid att åka runt hela ön. Det går en bra bilväg längs med kusten.

Förutom de sevärdheter du nämnde så finns ju vattenfallet Gullfors och glaciären Vattnajökull.

Oskar

[bengtssonlisa]
2012-10-10 17:13
#3

Mycket fina bilder du tagit! Skrattande

Vilket bolag åkte du med?

Oskar
2012-10-10 19:02
#4

Iceland Air tror jag det var. Sedan bokade vi hotell, bil och sånt själva.

brusida
2012-10-31 01:53
#5

Har varit i Island 2 gånger och det är ett underbart land och det finns mycket att upptäcka, vi red på islandshästar till Gullfors, kolla vattnajökull, vulkaner, blå lagunen, finns andra varma källor och sen geysir. 
Vi var även och kika på där man hade haft nå stora möten och avrättningar nått stort berg aktigt ting nått hete det. Gillar man historia så gillar man det. Sen finns det så många fina byar och kyrkor där. ^^

15 dar så hinner man nog se hela ön om man vill :)

monstermash
2012-10-31 08:30
#6

Jag och en tjejkompis funderar på att åka till Island nästa år, men ingen utav oss har körkort så vi kommer inte kunna köra. Är det hopplöst att åka till Island utan körkort? Obestämd Vid alla resor jag hört till Island om är det alltid någon som har en bil så tänker att det kanske är svårt att ta sig fram utan det.

Annons:
Oskar
2012-10-31 10:39
#7

#6 Jag vet att det finns en hel del ordnade bussturer så har man inte bil kan man ju boka in sig på en sådan. Kanske i kombination med ett par dagar i Reykjavik. Sedan finns det inrikesflyg också så det är inget problem att ta sig mellan de större städerna. Men det är klart, att utan bil kan man ju inte åka runt som man vill. Och vissa platser är nog omöjliga att se utan bil.

Oskar

monstermash
2012-10-31 13:04
#8

#7 - Hm, ja… Frågan är väl vilken summa vi kommer upp i om vi ska ta inrikesflyg och åka iväg på en del bussturer. Det tåls ju iallafall att tänka på.

Vi tänkte bara åka omkring i ca en vecka av de två vi är där, den andra veckan vill vi ägna åt islandshästridning. Så vi kommer i vilket fall få prioritera vad vi vill se på under den veckan och välja ut det mest sevärda :)

Tack för svaret!

[bengtssonlisa]
2012-11-01 08:53
#9

Oskar, vilket tid på året åkte du? Spelar det någon roll när på året man åker?

Oskar
2012-11-01 10:10
#10

Har för mig att det var i augusti. Gissar att sommaren är att föredra…

Oskar

monstermash
2012-11-01 12:16
#11

Det är lättare att ta sig fram överallt på sommaren har jag hört, men är väl inte allt för svårt andra delar på året heller, börjar bli populärt att åka dit året runt. Har jag hört.

sinfang
2013-01-09 10:13
#12

Hej! Intressant tråd, jag har också planer på att åka till Island (Reykjavik). Jag har inte heller körtkort, men i princip allt jag vill besöka & uppleva är inne i Reykjavik så det borde inte vara katastrof hoppas jag.. 

Här kanske är ett bra ställe att fråga om ett par saker jag undrar över:

1) Om man har Mastercard, kan man betala med det som vanligt som i Sverige, eller hur fungerar det? Eller måste man ta ut kontanter som man växlar? Har aldrig rest utomlands själv förut..

2) Hur är det med dricksvatten/kranvatten i Reykjavik, okej att dricka?

3) Hur gör man med sin telefon utomlands? Jag borde väl ringa Tele2 först och höra, men någon här kanske också vet.. Har en iPhone med abonnemang (Volym M), blir det svindyrt att använda den där? Mest surf, behöver inte ringa/smsa… Antar att det iofs står i pappren.. Men det kanske finns nåt allmänt jag borde tänka på..?

4) Får man ta med sig följande saker på flyget?: Mediciner (I för eget bruk-mängd..) som utan recept är narkotikaklassat i Sverige - behöver man ta med nån sorts intyg då? Cigaretter, hur många askar? 2-3? (Inte tändare har jag förstått) Hårspray i reseförp., nej? Rakhyvel? Systemkamera i handbagaget?

Tacksam för svar :)

brusida
2013-01-09 22:38
#13

1: kan jag tyvärr inte ge svar på "/

Men du ska inte dricka kranvattnet det går att borsta tänderna i de men inte dricka de. då kan du få problem med magen.

3 det vet jag tyvärr inte heller "/

4. Röker inte så kan inte svara på de. men jag hade med min kamera när jag åkte, men det var en digital :)

Annons:
Oskar
2013-01-10 10:16
#14

#12 Jag kan inte ge dig några konkreta svar på dina frågor. Men tänk på att Island ju är ett högt utvecklat och modernt land på samma sätt som Sverige. Det vill säga du behöver inte oroa dig att saker och ting är primitiva på Island. :-)

Oskar

monstermash
2013-01-10 18:51
#15

#12 - Väldigt bra frågor! Hoppas någon kommer in och kan svara på alla frågor :)

JesusdeSade
2013-02-05 02:56
#16

#12

1. Går bra att betala med Visa och Mastercard och även att ta ut i deras bankomater.

2. Det enda vatten jag drack på Island var kranvatten och vi åkte roadtrip runt hela ön och det var inga problem någonstans. 2010 utsågs Island till världens renaste land, renast luft och vatten.

3. www.tele2.se/kundservice/utomlands.aspx

4. Mediciner vet jag ej. Jag har haft med kamera osv i handbagage och det har aldrig varit några problem. Du får ta med 200 cigaretter och de köper du ju billigast i taxfreen på flygplatsen. Du får ha hårspray i ditt incheckade bagage men inte i handbagaget.

#6

Väldigt många som liftar Island runt, folk är vänliga och plockar ofta upp. Sen är Island rankat som det tryggaste landet i världen och är ni två kan ni nog vara lugna

#9

Blir aldrig lika varmt på sommaren som i Sverige men heller aldrig lika kallt på vintern. Dock är sommaren att föredra då vintern är grå, blöt och trist.

Rent spontant tycker jag man ska besöka Surtshellir som är en fantastisk stor och lång grotta att klättra runt i, finns inga sidogångar heller så man kan komma vilse. Dimmu Borgir är ett stort område med stelnade lavaformationer där man kan vandra runt länge och titta som jag också gillar mycket. Googla gärna och titta på bilderna.

Min flickvän är isländska men bor här i Sverige nu så är det något ni undrar kan jag fråga henne.

monstermash
2013-02-05 19:45
#17

#16 - Vad brukar temperaturen ligga på under sommarmånaderna?

JesusdeSade
2013-02-05 21:57
#18

# 17

Genomsnittstemperaturen brukar ligga runt 12-13 grader men är lite varmare på dagarna ofta runt 15-20. Brukar vara varmare i inlandet än runt kusten.

Men de har badhus med varma pooler på nästan varenda ort där man kan värma upp sig och de är öppna året runt.

Men alltid en bra idé att ha med varma kläder för det kan bli kallt ibland även mitt i sommaren, är det bara ca +10 och blåser från havet så blir det ju kyligt.Vindtäta kläder är bra att ha med då det är en ö med väldigt lite vegetation som stoppar upp blåsten.

Vill man dessutom besöka någon glaciär så är det ju riktigt kallt även mitt i sommaren.

monstermash
2013-02-05 23:35
#19

#18 - Okej, tack så mycket för svaret! Glad

Upp till toppen
Annons: