Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1507 ggr
KPD
2012-10-09 20:48

Rymdresa

Detta kanske inte är en resa i egentlig mening, men när man nästab lämnar jordatmosfären, kanske det trots allt passar här. Det ska bli spännande att se om han lyckas genomföra hoppet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15569452.ab

Samtidigt passar jag på att ställa en fråga:

Skulle du kunna tänka dig någon form av rymdresa, om du hade råd? Det behöver inte gälla ett hopp, utan även mer ordinär rymdturism, där man kommer tillbaka med samma farkost.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Oskar
2012-10-10 10:09
#1

Nja, tycker nog att de rymdresor som erbjuds idag är alltför farliga/dyra i förhållande till själva upplevelsen. Men vem vet…om 100 år kanske det är lika smidigt att åka runt månen som det är att flyga runt jorden.

Oskar

KPD
2012-10-10 22:12
#2

Det kommer säkert att bli vardagsmat en gång, eller i vart fall något mindre exotiskt än i dag. Jag känner dock ingen längtan efter att resa till rymden.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[FruStein]
2012-10-13 00:39
#3

Nej, det är jag inte intresserad av just nu. Tycker att det verkar vara en alltför stor risk att lämna jorden. Jag har stora problem med åksjuka och kan inte föreställa mig hur det skulle vara att bli sjuk utanför jorden…

KPD
2012-10-14 22:25
#4

Det gick bra för Baumgartner. Jag kan inte annat än imponeras av honom, men jag känner ingen lockelse att försöka upprepa eller överträffa hans bedrift.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

monstermash
2012-10-27 17:37
#5

Aldrig i livet. Hade jag fått en resa till rymden gratis hade jag vägrat åka. Flört Ingenting för mig, är absolut inte intresserad utav rymden och det är ingenting jag vill ha sett heller. Förövrigt tycker jag det är ganska onödigt att åka dit upp som privatperson, bättre att forskare/folk som får ut någonting av det åker dit istället.

KPD
2012-10-30 22:50
#6

#5 Med den logiken skulle ganska mycket vara onödigt för de flesta. Under min semester har jag som privatperson besökt några grottor och gruvor. Jag är inte speleolog, men jag tycker ändå att det är intressant.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
monstermash
2012-10-31 08:28
#7

#6 - Ja, och det är mycket som är onödigt också, sedan väljer vissa att göra det iallafall… Flört

Jag tycker inte det är försvarsbart att åka upp som privatperson bara för att man vill se rymden live, det är bättre att skicka upp forskare som får ut någonting av resan. Bla släpps kväveoxider ut när vi skickar upp en raket i rymden, och i dagens läge gör det inte mycket eftersom vi skickar upp raketer så sällan. Men om många privatpersoner får för sig och får möjlighet att åka upp i rymden, bara för det är kul, kommer ju självklart kväveoxiden öka och då kan vi fundera på hur försvarsbart det vore. Ser hellre att vi bara skickar upp folk som kan föra rymdforskningen vidare etc om vi ska upp i rymden och inte privatpersoner.

Och jag är väl medveten om att bilar/buss/flyg etc just nu ger mer kväveoxider än vad raketer gör.

Upp till toppen
Annons: