Annons:
Etikett1-afrika
Läst 1819 ggr
[Virvelvindsflickan]
2012-09-23 15:23

Egypten.

Någon som har besökt Egypten?

Lite info skulle vara uppskattat!

Pojkvännen & jag pendlar fram & tillbaka
om vart vi egentligen ska åka.
Men vi har nog - kanske - bestämt oss nu.

Annons:
Oskar
2012-09-24 10:18
#1

Nja har inte varit där själv men har kompisar som varit där. Vet att en del kan tycka att Egypten är en kulturshock, kaotiska städer med påstridiga försäljare och liknande. Men förutom det har jag bara hört bra saker om Egypten, speciellt om man tar sig tid att resa runt lite och inte bara ligger på stranden.

Så personligen skulle jag gärna åka dit!

Oskar

Monsva
2012-09-24 20:35
#2

Har varit i Hurghada och gillade det inget vidare. Fruktansvärt skitigt och skräpigt. Men det värsta av allt är att man inte kan gå några strandpromenader. Alla hotell har sin egna lilla inhägnande bit av stranden. En liten allmän strand fanns dock.

Reste med Apollo och hade bokat rum med balkong. Först fick vi ett rum utan balkong. Vi protesterade och de sa: i morgon ni får rum med balkong. NEJ, nu direkt sa vi. Då drog de iväg med oss till en byggnad bakom hotellet och sa att vi skulle få bo där. Åter igen sa vi NEJ, vi har bokat ett hotellrum med balkong! Nu ringer vi Apollo! Men då fanns helt plötsligt ett rum med balkong och utsikt över poolen. Har svårt för folk som medvetet vill lura en. Åker ej tillbaka till detta land!

KPD
2012-09-24 23:08
#3

Vad är det för typ av resa? Jag har varit i Kairo med omgivningar och även besökt S:ta Katarina-klostret i Sinai, och jag tyckte att det var oerhört intressant. Det finns hur mycket som helst att se. Själv tillhör jag dem som blir lugn av kaoset i Kairo, eftersom det inte lönar sig att stressa upp sig. Som kuriosum kan nämnas, att jag har kastat snöboll i Egypten. P.g.a. snöoväder blev bussen till Sinai inställd, och jag fick åka en dag senare. Då låg det fortfarande en del snö kvar, och jag kunde naturligtvis inte låta bli att ta chansen att kasta några snöbollar bara för att ha gjort det i Egypten. Om det däremot handlar om sol och bad, har jag inga erfarenheter.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Dolomit60
2014-06-05 06:53
#4

Jaghar varit i Egypten två gånger.
Underbart land !
Jättetrevliga människor ! Har aldrig blivit så trevligt bemött !

Det var dock mnga år sedan.
Sharm El shek där jag var har visst blivit något helt annat i dag.

Jag gillade Suez, och Kairo.

Det är enkelt att lära känna folk!
Gå ut och strosa , håll dig från de värsta turistmagneterna så mäer du människor läs på och intressera dig  generellt, lär några arabiska ord……
Klart man ska se Sfnixen och puyramiderna, men det FINNS annat kul att se i Egypten också - det vanliga vardagslivet exempelvis !

Ett problem att vara uppmärksam på emellertid: Byråkratin mal med ett rtempo, och med en omständighet, sm gör landets byråkrater väl förtjänta av den stora internattionella guldmedaljen ! ! !

Å andra sidan: OM man bara fullkomligt ignorerar den, så händer det egentligen ingenting, eftersomingen riktigt orkar bry sig…..
Det fattade jag bara nä det var för sent själv……

Men säjer dom allvarligt åt dig att du ska ha förnyat ditt visum eller något det eller det datumet, så smilar du bara inställsamt och svarar "Yes sir !" så kan du gora precis som du vill sen - ingen kommer att märka om du har visum eller ej när du åker hem !
Och ingen kommer intressera sig för om du har passhandlingar eller ej när du är där ! :-)

Upp till toppen
Annons: