Annons:
Etikett8-utrustning-prylar
Läst 2618 ggr
Evergreen
2/1/06, 2:13 PM

Oumbärliga i min packning

Några saker som alltid följer med mig på resan:

Våg, artikelnr: 34-2117 från Clas Ohlsson. Ett måste om man som jag älskar att shoppa och vill hålla koll på vad packningen väger.

Swiss army knife med kniv, sax, pincett, penna,tandpetare, korkskruv, krok, skruvmejsel m.m…

Tvål i form av små tvålblad som löses upp i handen m vatten. Finns att köpa på bl.a Designtorget.

Nån mer som har tips på saker att ha med sig?

Annons:
Tom
2/1/06, 3:04 PM
#1

Jag har alltid med mig min kudde. Hur usel en säng än är så blir det alltid uthärdligt med min egen kudde.

  Tom

Oskar
2/1/06, 10:38 PM
#2

Kamera, mobiltelefon, kontokort, kontanter, pass och en bra bok.

Med de saker klarar man sig alltid!

Oskar

Ellinor
2/2/06, 1:17 AM
#3

#2 Lite nyfiken.. Vad gör mobilen oumbärlig? Kanske en dum fråga men: Vad använder du den till?

Oskar
2/2/06, 1:24 AM
#4

#3 Ringer med den. Dum fråga får dumt svar. :)

Nä men en mobil underlättar verkligen när man reser flera stycken. Kan hålla kontakten på ett smidigt sätt.

Sedan ger det en trygghet. Man kan alltid ringa SOS, taxi, mamma, pappa eller vad det nu kan vara. :)

Oskar

Evergreen
2/2/06, 10:28 AM
#5

Kamera javisst, digital, med flera minneskort. Nuförtiden har jag en kortläsare så att jag slipper installera kameran i datorer på internetcafeer.

Mobil… Nja, inte oumbärlig. Fungerar för mig som klocka, väckarklocka, ficklampa och ta emot sms.
Ringa kan man för det mesta göra nånstans ändå. Det är för dyrt att ringa kompisar eftersom samtalet först måste hem till sverige sen utomlands igen…

ICA-kontokort. Visst, är löjligt rosa men det är gratis alla uttag och jag slipper växlingskontor. Med Internetbanken på ICA kan jag lätt föra över pengar mellan mina konton.

Passet, är väl en förutsättning för att överhuvudtaget komma utomlands? ;)

Hade med min iPod på senaste resan, men träffade så många trevliga människor att jag knappt använde den. Visade dock tiderna bra i de olika länder jag besökte.
Hade även böcker i Mp3 och det var smidigt på flygresorna eller i vänthallar.

Emma
2/2/06, 12:48 PM
#6

Jag röstar nog också på att mobiltelefon är bra att ha. Fast alltid, även hemma i Stockholm. Inte för att jag behöver den hela tiden, men om jag blir rånad / nerslagen / våldtagen så vill jag iallafall kunna ringa efter lite kärlek och hjälp.

Förutom det kan man ha den som väckarklocka, vanlig klocka, telefonbok + annat kom-ihåg, ta foton med den (även om de är usla), ha den som mp3-spelare (om man hade en sån) och spela spel på flygplatser med den. Men ringer utomlands gör jag inte, då ligger den oftast avstängd någonstans om det skulle hända något.

Annars brukar jag ha med mig öronproppar. Jag sover som en sten varsomhelst om jag har öronproppar.

Andra heta tips är toapapper och snabblagad havregrynsgröt. Med de här 4 sakerna är man beredd på allt!

Annons:
Oskar
2/2/06, 7:59 PM
#7

#6 Toapapper är bra! (Fast beror ju på vart man reser, är det en weekend i Visby kanske det inte är så nödvändigt….)

Oskar

Magnus
2/3/06, 5:11 PM
#8

Pass, badsalt och tandborste eller vad var det Sven Melander (Berra) hade med sig.

Jag brukar faktiskt ha Walkie Talkies med mig, himmla bra och kostar gratis att snacka i.. grymt bra att ha när man är och åker skidor men funkar även på dom flesta ställen..

Kamera brukar jag också ha med mig men det känns som att man inte använder den tillräckligt.

Faxlin
2/3/06, 8:54 PM
#9

Tandborsten måste ju helt klart med, sedan mobilen och kameran. Ombyte med kläder och så kudden. Sedan är semestern säkrad.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

rowan
2/7/06, 1:14 AM
#10

Ingen som nämnt handduk? Jag har läst en lång och utförlig reseguide som anser att handduken är oumbärlig.

rumpino
2/8/06, 12:16 PM
#11

håller med om öronproppar, det har jag alltid med mej!

Faxlin
2/8/06, 6:00 PM
#12

Ja, handdduk självklart. Men det är något som jag tycker är rätt skoj att köpa på de platser jag är. Lite nytt i skåpet när man kommer hem också. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lunascape
2/9/06, 12:13 AM
#13

Oumbärligt i min packning:

  • mobiltelefon (alarmklocka, valutakalkulator och så att folk kan nå mig om något skulle hända)

  • hårborste

  • tandborste/tandkräm

  • kamera med minnekort/film

  • plånbok/pass

  • smink 

  • bekväma skor! Gör aldrig om misstaget igen och bara tar med mig fina skor..

  • en bra bok (om det skulle bli förfärligt tråkigt)

  • iPod

  •  ..och har alltid en liten nöd-neccessär som handbagage på flyget om väskorna skulle komma bort!

Annons:
Oskar
2/9/06, 12:13 PM
#14

#13 Instämmer i allt utom möjligen sminket. :)

Sen är ju en guidebok/karta rätt bra att ha…

Oskar

Ellinor
2/9/06, 11:19 PM
#15

Håller med Lunascape om det med bekväma skor, vilket jag tycker hör till det absolut viktigaste (självklart även pass och biljetter om sådant behövs och pengar är ju oftast bra att ha)

Lunascape
2/10/06, 12:12 PM
#16

#14 Guidebok är för tråkmånsar ;-) Karta däremot kan vara bra att ha när man ska hitta hem.. *skrattar*

Staffan
2/10/06, 12:46 PM
#17

Rätt musik kan verkligen förhöja upplevelesen av en resa tycker jag. Självklart då inte på bekostnad av den lokala musiken, eller de ljud som är unika för en plats. Det finns dock alltid "ljudluckor" som tål att fyllas med "the soundtrack of our lives"…

Min röst lägger jag därför på MP3-spelaren.

// staffan

Oskar
2/10/06, 5:17 PM
#18

#16 Tss…må så vara att det är för tråkmånsar. :) Men utan guidebok skulle i allafall jag missat en hel del saker…saker som jag verkligen uppskattade att se…

En kombination av guidebok och fantasi är nog bra. :)

Oskar

kerre
12/16/08, 4:19 PM
#19

har hittat en bok som skall vara oumbärlig för veganer på resa där den förklarar på 98% av jordens språk vad en vegan är och vad en sådan äter även med bildspråk och blindskrift har jag för mig lite roligt :P ska försöka få tag på den för skoj skull!

oumbärligt för mig annars är ett bra medicinfodral som tål tryck och inte får vatten i sig fanns att köpa i london men borde finnas här med någonstans. förstörda mediciner är inte roligt på resan eller att de är i hela väskan.

Muszimba
1/26/09, 9:18 AM
#20

Mobiltelefonen+laddare, CD-spelaren+batteriladdaren, hårborsten, hårsnoddar, bikini, astmasprayen, kamera med extra minne och batteri, tandborste+tandkräm, pass, pengar+kort, minst 1 bok beroende på reslängden.

Annons:
Godsagare
1/27/09, 2:55 PM
#21

Mobilen har jag med mig av samma anledningar som ovan, dock ringer jag även med den. Jag har 3 som operatör och när jag var i Hong Kong ringde jag till samma pris som om jag var hemma.

Jag lyssnar på böcker och det följer med i det extra minnet som följer med mobilen. Bra kamera har jag numer i mobilen så jag slipper släpa på den större varianten i alla lägen.

Vet jag med mig att jag ska shoppa och att många dit jag ska inte behärskar engelska så tar jag med mig utskrifter med bilder från Google på saker jag vill shoppa. Då kan man visa upp bilden i receptionen eller dyl och få hjälp med var man kan finna vad man söker efter.

Ellinor
8/16/16, 12:05 AM
#22

Haha, vad roligt det är såhär tio år senare att se att jag kommenterade Oskars svar ang mobil #2  med: "Vad gör mobilen oumbärlig? Kanske en dum fråga men: Vad använder du den till" .

Idag  måste jag nog tillstå att,  även om mobilen kanske inte är oumbärlig, så nära inpå. Jag ger dig det Oskar

Oskar
8/16/16, 9:18 AM
#23

#22   :-)

Åsa S
8/17/16, 8:27 AM
#24

Toapapper, lite engångsbestick + papptallrikar +mirakelhandduk som är lätt och tar mycket liten plats. Kamera.

Honestyisdead
8/17/16, 10:56 PM
#25

Bortsett från det självklara som pass, biljett och pengar så är mobilen viktigast för mig. Med den kan jag kolla kartor, kontakta alla som behövs, hålla kontakt med medresenärer, ringa hem, söka på Google,  lyssna på musik, ta foton, filma mm mm.

Jalking
8/20/16, 7:19 PM
#26

Förutom självklarheter som pass, biljetter, pengar och plastkort…

Mobiltelefon.  Väckning, sms, mm. Ringer bara utrikes om det är absolut nödvändigt.
Minst två kameror för olika behov. Mobiltelefon är inte en kamera!
Lilla surfplattan. Bl.a. för fotobackup.
En lapp med viktiga telefonnummer för att spärra kort mm.
Victorinoxkniv. Den med allt.
Våtservetter. Nästan omöjligt att köpa i t.ex. Thailand
Badbyxor, mask och snorkel. (Beror lite på typ av resa)
En liten kudde. Asiatiska kuddar är oftast för höga och hårda som cementsäckar.
Läsglasögon + reserv. Kan vara svårt att hitta till vettigt pris utomlands.
Några spännande pocketböcker.

Upp till toppen
Annons: