Annons:
Etikett5-sverige
Läst 3641 ggr
modmaker
5/16/07, 10:38 PM

Svenska hotell

Det var ett tag sedan jag var ute och reste i vårt avlånga land men under våren har det blivit ett par tillfällen och ofta när man ska boka hotell inrikes så har, iallafall jag, ingen uppfattning om vilket hotell på orten jag ska välja. Vad är bra eller dåligt.

Jag tänkte jag skulle recensera de hotell och hotellupplevelser jag har skaffat på mig under våren och hoppas fler vill göra detsamma. Det underlättar den dan man ska ut och resa inrikes - oavsett om det är i tjänsten eller privat.

Annons:
modmaker
5/16/07, 10:40 PM
#1

Först ut är Elite Stora hotellet i Jönköping:

Jönköping - Elite Stora hotellet
Beställning
I och med att jag beställer via resebyrå så sköter det mesta sig själv.
Så bokningen gick mycket smidigt och hotellet låg på gångavstånd dit jag skulle.

Incheckning
Mycket trevlig upplevelse. Incheckningen gick smidigt fick rum och blev erbjuden HomeRun-voucher samtidigt (har egen så jag behövde inte det, men det är trevlig med HomeRun för oss som använder det för uppkopplingen).
Tjejen i receptionen hjälpte mig bli medlem i Elite-kundklub och börja samla poäng.
Incheckningen gick i stort sett som förväntat. Resebyrån hade missat att skicka voucher men det tog hon på sig i receptionen att kontrollera.

Rummet
Jag hade nog tur med rummet. Jag fick ett hörnrum som varpå ca 30 kvadrat så det var gott om svängrum.
Elkontakter där de behövdes och utsikt ut över Vättern.
Lite svagt tryck i duschen men det avslöjar att hotellet har ett äldre varmvattensystem med självtryck - inget att haka upp sig på.
Det fanns för få hängare i rummet så jag bad om att få några extra och det problemet var löst inom några minuter från det jag pratade med receptionen.

Frukosten
Frukosten innehöll allt man jag ville ha (senap till ost/skink-sandwichen på morgonen brukar annars vara en sån där sak man måste fråga om).
Kaffe och te serverades ur rejäla kopparsamovarer - stil.
Tidningar från våra större städer - och lokalt.
Dessutom har de både "DI-Weekend" och tidningen Fokus som jag uppskattar mycket.

Hotellrestauranger
Elitehotellen har den fördelen att Bishops Arms ingår i samma kedja - då finns inget negativt att säga.
Vi åt (och drack) på hotellet varje kväll under vår vistelse.

Utcheckning
Inget att anmärka på. Ingen kö och det uppskattas när man har en tid att passa på morgonen.

Övrigt
Ett av stans trevligaste hotell. Stora hotellet har anor i Jönköping och det är lite mysigt att knarra runt på det ålderdomliga parkettgolvet. Historien sitter i väggarna.
Hotellet har avtal med ett bra gym i närheten.

Skedde resan privat eller i tjänsten?
I tjänsten

Skulle jag bo här igen?
Absolut. Definitivt mitt första val när det gäller hotell i Jönköping.

modmaker
5/16/07, 10:57 PM
#2

**Jönköping - Scandic hotell Portalen
**
Beställning
I och med att jag beställer via resebyrå så sköter det mesta sig själv.
Så bokningen gick mycket smidigt och hotellet låg på gångavstånd dit jag skulle.

Incheckning
Incheckningen funkade. Egentligen inte mycket mer att nämna. Vare sig nåt att irritera sig över eller nåt att komma ihåg.
Jag var medlem i "gamla" Scandic från tidigt 2000-tal, det medlemskapet gällde inte nu längre när Scandic vart en del av Hilton (Hilton har sedan dess sålt av Scandic, men det är en annan historia).
Jag fick en veckovoucher för Scandics Internetlösning (har ej HomeRun) och en blankett att fylla i för att bli medlem i Hilton Honors och samla poäng.

Rummet
Scandic Portalen känns lite som bunkervarning. Rummen ligger rad på rad på rad på rad utan någon egentlig personlighet över hotellet. Här bor man, punkt!. Korridorerna är låsta med rumskortsläsare så man kommer inte in om man inte är gäst på hotellet. Detta är i och för sig positivt så ingen utomstående kan komma in på avdelnin… jag menar hotellkorridorerna.
Rummet är standardutrustat och hade allt man förväntar sig av ett hotellrum. Inget saknas, inget extra.

Frukosten
Frukosten var bra upplagd med bra variation. Känsliga saker som färsk frukt och pålägg ligger på en isbädd vilket ger ett fräscht intryck.
Personalen som serverar är effektiv och (för tiden på dygnet nästan oförskämt) glad och trevlig.
En frukostmatsal man gärna får upp en lvart extra för att kunna avnjuta frukost i lugn och ro med sin favoritdagstidning.

Hotellrestauranger
Scandic portalen är sammankopplat med Karlssons restaurang, en restaurang/bar med en exklusivare övervåning och lite lättare mat på nedervåningen. Vi provade bara nedervåningen, med mycket gott resultat. Ett par standardrätter som hamburgare, varvat med dagens husmansrätt - dessutom till humana priser.

Utcheckning
Inget att anmärka på. Ingen kö och det uppskattas när man har en tid att passa på morgonen.
Däremot försökte man omvandla en natts parkering till att vi hade haft bilen parkerad på hotellet hela veckan, men det gick snabbt att rätta till.
Därmot hade resebyrån (som vanligt) missat att skicka voucher och man var inte värst intresserad av att hjälpa till att få ordning på det.
_
Övrigt_
När man kom tillbaka till hotellrummet på eftermiddagen efter en arbetsdag ville man bara slappa på hotellet nån timme - då var det nån restaurang som kör igång nåt dunkadunka vid sextiden på eftermiddagen - inte kul. Som tur var gick vi ut och åt vid 19.30 och efter det var det tyst på hotellet när vi kom tillbaka.
Hissarna tog en evig tid på sig för att klara av att serva alla hotellets gäster, speciellt på morgnarna när alla skal till/från frukost.

_
Skedde resan privat eller i tjänsten?_
I tjänsten
_
Skulle jag bo här igen?_
Helt OK. Som sagt, man får vad man förväntar sig.

modmaker
5/16/07, 11:47 PM
#3

Stockholm - Hilton Slussen
Beställning
1900:-/natt är lite i överkant vad jag kan med att boka hotell för i tjänsten men Scandic Slussen har jag alltid varit nöjd med. Schysst inredning och centralt (nära Oliver Twist på söder).
Bokningen fixade som vanligt resebyrån.

Incheckning
Jag kom sent till hotellet. Sent=efter midnatt. Eftersom jag har bott på Scandic Slussen tidigare förväntade jag mig, som vanligt, ett välkomnande, rumsnyckel och en kvällstidning - icke!
Jag hade icke Hiltonkortet tillhanda och receptionen var för snorkig för att leta upp mig i systemen. Istället avkrävdes jag signatur på att 1895:- var det rumspris som var övernskommit plus att det begärdes att jag drog mitt kreditkort "in blanco", trots att rummet var betalt i förväg.
Lite förvirrad och efter att ha fått rumsbrickan i min hand frågar portieren "Önskas frukost imorgon?"
- Som halvvan inrikes resenär svarar man "naturligtvis", eftersom frukost ingår på svenska hotell - vilken fråga…
-" Frukost kostar 150:-"
Halvett på natten och man längtar mest efter sängen man vet finns ett par trappor upp så är man ju inte helt klar på vad som håller på att hända:
- "Du menar 150:- för frukost för alla tre nätter jag tänkte stanna?"
- "Nej, 150:- för frukost, per dag".
Här blir man ju lite brydd… klockan halvett på natten och det går sakta upp för en att man inte kommer få någon frukost - dagens viktigaste mål med mindre än att man låter hotellet pungslå en.
-"Eh, finns inte det inlagt i beställningen av rummet och redan betalt?"
-"Nej!"
En snabb huvudräkning - firman kommer inte betala ut ersättning för frukostar separat debiterade, istället får vi 35:- som ersättning för frukost. 150-35=115:-, som jag kan lägga på annat.
-"Jag hoppar frukost".

Sen låg jag vaken till halvfem och funderade på varför ett svenskt hotell ska ha 150:- för frukost - två torra frallor, juice och kaffe och vad det var jag egentligen hade skrivit under och varför jag hade lämnat mitt kreditkort "in blanco" till hotellet?

Jag var beredd att spärra mitt kreditkort nästa morgon.
Upplevelsen när jag vaknade var långt ifrån den broschyr som låg på mitt nattduksbird som hyllade Hiltons frukost som en bra start på dagen. Ordet bondfångeri var något som ville göra sig påminnt hela tiden.

Rummet
Scandic Slussen var och är fortfarande ett mycket vackert hotell. År 2007 så börjar det märkas att det varit med några år men arkitektoniskt så trivs man mycket bra.
Bekväma sängar, smakfull inredning. Jag bodde ofta här under 90-talet och det var oslagbart med sin standard och sitt centrala läge. Inredningen är fortfarande densamma, 10 år senare, och sängarna är fortfarande bekväma. Finurliga lösningar för garerob och vit marmor i badrummet gör mig fortfarande svag, men hotellet har hamnat i händerna på skojare.

Den här resan var en chock. Första tanken när jag kom till hotellrummet var att köpa frukost och lägga i hotellrummets kyl - men…! Kylen har "for your convenience" utrustats med fotoceller, dvs, så fort du rör nåt så debiteras det hotellräkningen. What the f…? Men kombon med frukostpriserna så förstod man ju snabbt sammanhanget.

Frukosten
Frukosten är säkert den mest himmelsaliska frukost man kan täka sig, inburen av änglar på små moln, men 150:-/tillfälle fick oss att avstå denna gudomlighet." - Till och med Pressbyråns frukost känns mer prisvärd.
Annikas konditori i Farsta centrum, där vi köpte vår riktiga frukost efter att ha förpassats av det femstjärniga hotellet, är dock definitivt att rekommendera.

Hotellrestaurang
Restaurangen såg, om man tittade på menyn, ut att ha en bra repertoar till rimliga priser. Eftersom både jag och min kollega var så in-i-helvete förbannade på att ha blivit avlurade en ordentlig frukost så fanns det inga planer på att äta på hotellet, och varför skulle vi det? Det här är Södermalm vi pratar om, det finns gott om bra restauranger i närheten.

Utcheckning
Utcheckningen gick bra. Man hjälpte mig att kontrollera att jag fick mina Hilton honors bonuspoäng. De undrade om jag hade haft en trevlig vistelse och jag svarade att det hade varit till fullo perfekt, förutom frukosten - "…men det vet ni säkert redan".
Personalen vid utcheckningsdisken medgav att det hade man fått höra till leda.
Jag tyckte synd om dem i receptionen - antagligen hade de jobbat för Scandic, tills Hilton klev in och ställde skåpet rätt. Man menar att det är internationell standard att ta betalt för frukosten - my ass!
De hotell (och då har jag visserligen inte besökt ms. Hiltons hotell tidigare) jag har bott på runt om i världen, där har frukost ingått i hotellpriset.
_
Övrigt_
Hotell Slussen var en gång i världen favorithotellet nummer ett i Stockholm. Bra atmosfär, centralt läge och bra komfort.
Idag är det hotell Slusken och drivs av bedragare, banditer och bondfångare.
Jag var förvånad över att man inte döpt hissen till "Sveriges bästa hiss", precis man gjort med frukosten, och skulle ha 20:-/tur, alternativt kunde man ju ta "sveriges bästa trappor för en femma"…

Har du själv funderingar på hur slitet hotellet är; gå till konferensavdelningen och räkna hur många tuggummifläckar du hittar…

Någon sålde av Slussen till djävulen och denne någon borde pryglas.

_
Skedde resan privat eller i tjänsten?_
I tjänsten
_
Skulle jag bo här igen?_
Avrådes definitivt.
Inte en chans i helvetet!

Är du svensk medborgare?: DU ÄR INTE MÅLGRUPPEN!
 

Det är trist, jag älskade Slussen, nuförtiden är det hotell Slusken och drivs av bondfångare. Man vill inte ha dit svenska hotellbesökare, så är det bara. Hotellet är till för folk som inte vet bättre, har för mycket pengar  och inte bryr sig.

 
Snart ska jag till Malmö där Hiltons andra superduperhäftiga thotell ligger… Tror ni jag ber om att få boka Hilton?

modmaker
5/17/07, 12:05 AM
#4

Stockholm - Choice Clarion
Beställning
Ett sånt där standardhotell - det fanns ledig rum, till rimliga priser, boka in oss för böfvelsen.

Incheckning
Fungerade bra. Vouchern från resebyrån hade inte kommit, men receptionen lovade undersöka saken men vi fick våra hotellbrickor.
Mycket smidig incheckning. Nån minut bara så vart vi pekade i riktning mot rumshissarna.
_
Rummet_
Modernt,mycket modernt. Hotellet är inte speciellt gammalt och har allt man kan förvänta sig. Kompakta, men ändå lite hemtrevliga, rum.

_
Frukosten_
Frukosten var okay. Det gjordes rumskontroll när vi skulle äta, men det är kutym i Stockholm, så inget nytt där.
Ett bra standardutbud och en väl tilltagen frukostmatsal. Överlag godkännt.

Hotellrestauranger
Vi fick inte möjlighet att prova på hotellets restaurang eftersom vi bara stannade över en natt. Baren hann vi med kvällen vi checkade in.
Serveringen i baren var trevlig, men lyckades med konststycket att känna oss som bönder på besök när vi inte fattade att tjejen i baren undrade om vi ville ha vår Chemay Blue serverad med eller utan bottensats.
vad jag förstår så ska baren köra någon slags whiskeykännarevent under sommaren (inklusive uteservering). Lite snobbvarning i början, men det gick över efter ett tag.

Utcheckning
Utcheckningen gick bra. Ingen voucher i sikte, som vanligt men ett snabbt samtal till resebyrån där telefonen överlämnades till receptionisten resulterade i en smidig lösning. Inget att anmärka på.

Övrigt
Vi bodde endast en natt på Clarion, men det såg hypermodernt ut och vi skulle definitivt kunna tänka oss att bo här igen.
_
Skedde resan privat eller i tjänsten?_
I tjänsten

Skulle jag bo här igen?
Ja.

Pia
5/17/07, 12:27 AM
#5

Vilket bra initiativ, modmaker! Tack för användbar info:)

modmaker
5/17/07, 3:27 PM
#6

Tack Pia, kul att det är uppskattat.

Stockholm - Scandic Malmen
Beställning
Det var resebyrån som rekommenderade.

Incheckning
Incheckningen fungerade okay, vi kom sent till hotellet så det vart ingen kö för att checka in.
Rumskort och fritt antal kuponger för inloggning mot hotellets egen trådlösa Internetlösning (Scandic har ett eget system för trådlöst Internet)

Rummet
Inget direkt att klaga på. Det man förväntar sig fanns. Utsikt över medborgarplatsen.
Enda synpunkten var att toaletten var något trång

Frukosten
Frukosten var okay men frukostmatsalen var fylld till brädden med folk. Det gjordes rumskontroll när vi skulle äta, som brukligt i huvudstaden.

Hotellrestauranger
Frukostmatsalen var på kvällen restaurang/pub.
Vi tog nån öl någon kväll men eftersom Pizza hut låg precis mitt emot så åt vi av förklarliga skäl inte på hotellet.

Utcheckning
Utcheckningen gick bra. Vi var några stycken som ville checka ut samtidigt men receptionen arbetade effektivt så vi upplevde det inte som jobbigt.

Övrigt
Frukostmatsalen (som fungerar som hotellbar på kvällen) är något liten i förhållande till antalet gäster som vill in och äta. Man får samsas om bord.
Hotellet verkar vara byggt nån gång sent 50-tal, kanske tidigt 60-tal och stilen från den tiden genomsyrade hotellet, förutom frukostmatsalen som verkar vara nyrenoverad och går i modern, skandinavisk stil.

Skedde resan privat eller i tjänsten?
I tjänsten

Skulle jag bo här igen?
Javisst

Hemsida:
http://www.scandic-hotels.se/malmen

Annons:
Oskar
5/18/07, 12:33 AM
#7

Bra recensioner! Utförliga! Själv bor jag kanske max 2 nätter varje år på svenska hotell. Det senaste var på Elite i örebro. Helt ok hotell nära city. Tror de tog 1000 kr för ett dubbelrum vilket jag gissar är ganska standard. Rummet ganska standard. Frukostet riktigt bra. Ett hotell som inte sticker ut men som å andra sidan inte är så hemskt dyrt.

modmaker
5/18/07, 1:32 AM
#8

Tack för ditt bidrag Oskar.

Göteborg - Quality Hotell 11
Beställning
Förbokat, vet inte vem som bestämde det.

Incheckning
Incheckningen fungerade bra, hela hotellet är utrustat med HomeRun och man får voucher kostnadsfritt vid incheckningen.
Lite väntan blev det, men vi var ett stort sällskap så det var kanske inte så konstigt.

Rummet
Jag upplevde rummet som lite kalt. Men standarden var bra, lite purken blev jag när jag hörde att några av de andra fått platt-tv på rummet så jag antar att hela hotellet håller på att byta successivt.
Det fanns en ok minibar, något man ser mer och mer sällan på hotell idag, med ok priser för att vara hotell.
Hela hotellet är liksom inbyggt i Eriksbergs gamla varvslokaler så här och var på rummen gick det stora stålbalkar som var en del i den ursprungliga konstruktionen - lite kul.

Frukosten
Frukosten var okay men liksom Scandic Malmen så kändes matsalen lite överbefolkad. Kylvarorna låg på is, det gillar vi.
Yrkesrollen som frukostgästsavbockare har inte nått Göteborg ännu, här fanns ingen som kontrollerade att vi var gäster på hotellet när vi skulle gå och äta.

Hotellrestauranger
Restaurangen är i två plan med bar på nedervåningen och matsal på övervåningen, allt med stora panoramafönster ut mot Göta älv.
Maten höll god klass och serveringen var trevlig.

Utcheckning
Har inget direkt minne av själva utchekningen så det får väl ses som positivt.

Övrigt
Konferensanläggningen i anslutning till hotellet har både mjukglassmaskin och popcornmaskin - det verkar vara en Qualitygrej för Quality hotell Panorama, också det ett Göteborgshotell, hade likadant.
Här stod vi parkerade i varje rast. Speciellt glassmaskinen gjorde ett sådant intryck på oss att vi nu försöker sälja in idén hemma att skaffa en till kontoret. Men egen glassmaskin är lite som att ha husdjur, den måste skötas också.

Skedde resan privat eller i tjänsten?
I tjänsten

Skulle jag bo här igen?
Rekommenderas varmt. Kanske inte för den som har ärenden i City (det går i och för sig båt över älven, tar ca 30 minuter att ta sig till centralen) och täta bussturer (tar ca 15 minuter till Nordstan). Har man ärende på Hisingen eller vill lägga en konferens i Göteborg är det dock ett bra alternativ.

Hemsida:
http://www.hotel11.se/

modmaker
7/1/07, 10:50 PM
#9

Malmö - Best Western Hotel Royal

Beställning
I och med att jag beställer via resebyrå så skötte det mesta sig själv. Tyvärr var killen ny och jag var sent ute med att boka så de hade först placerat mig på Hilton i Malmö.
Med tanke på tidigare upplevelser av Hiltonkoncernen där jag dyrt och heligt lovat mig själv att aldrig mer utnyttja deras tjänster så förklarade jag för resebyrån att jag hellre bodde i rännstenen än på Hilton. Byrån förstod och hittade istället denna lilla pärla. Hotellet låg på gångavstånd dit jag skulle (fast jag missade en bro på morgonen och fick en extrapromenad på 2 kilometer).

Incheckning
Incheckningen gick smidigt.

Rummet
Jag fick ett rum på bottenplan med full insyn från övriga gäster så första åtgärden var att dra för gardinerna.
Inredningen var ganska enkel men hade det man behöver - en säng, toalett och HomeRun.
Jag bodde där en av de finare dagarna i början av juni då det var 30+ grader om dagarna och avsaknaden av luftkonditionering gjorde sig påmind när jag skulle gå till sängs.
Sedan har jag alltid fått höra att fjärrkontrollen till TVn är en såndär sak man ska undvika att peta på för mycket när man bor på hotell. Jag har inte tagit alltför allvarligt på det där men i detta fallet så slog jag en kleenex (fanns på rummet) runt fjärren för att slippa få med mig det bästa av vad Malmö har att erbjuda.

Frukosten
Frukosten var av lite mer spartanskt slag.
Det gick att skramla ihop till en helt OK frukost men utbudet var relativt begränsat till några frallor, lite müsli, juice och kaffe/te.
Frukostrummet (som ligger sammanbyggt med receptionen) har lite åttiotalsaktig klubbstugekänsla över sig.
Det fanns dock plats utomhus för den som ville (jag åt inne), det måste ändå ses som ett stort plus.

Hotellrestauranger
Det fanns ingen restaurang i anslutning till detta hotell.

Utcheckning
Inget att anmärka på. Det verkar vara ett litet hotell och jag var ensam att checka ut.

Övrigt
Hotellet ståtar med en samling konstglas.

Skedde resan privat eller i tjänsten?
I tjänsten

Skulle jag bo här igen?
Jag tror inte det skulle vara mitt förstaval i Malmö samtidigt är det inte ett hotell jag skulle undvika.

Hemsida
http://www.bwhotelroyal.se/

modmaker
7/1/07, 11:23 PM
#10

Stockholm - Quality Hotel Globen

Beställning
Blev rekommenderad hotellet av kollegor så det får man väl prova på?

Incheckning
Incheckningen gick smidigt för min del. Resebyrån hade schabblat med voucher för kollegan, men det fixade receptionen. Mer sånt - bravo.

Rummet
Samma bunkervarning som Scandic i Jönköping. Jag fick dock ett "lyxrum" med nån form av balkong med utsikt söderut.
Fräscha rum, modernt inredda (hotellet är väl inte speciellt gammalt). Min kollega hade problem med att det susade från en obestämd plats i rummet hela tiden och vad vi förstår var det fler som hade synpunkter på det (överhörning i hissen). HomeRun fungerade klanderfritt.

Jag la en lapp till städerskan om att batterierna i fjärren till TVn verkade vara på väg att ge upp. Det missades, men en utflykt till receptionen fixade snabbt till det.

Frukosten
Bra variation på frukosten. Här fanns allt vi ville ha. Däremot kändes frukostrummet lite trångt men det var aldrig problem att hitta plats. Kul grej att frukostdelen var inbyggd som en kuvös in i Globen.
Min kollega, som dessutom testade frukosten på Hilton, sa att frukosten var bättre här än hos Hilton.

Hotellrestauranger
Hotellets restaurang håller en god klass på maten men menyn kändes lite begränsad. Dessutom verkar serveringspersonalen trevlig om än väldigt stressad.
Efter middagen beställde jag en extra öl. Den hann aldrig komma innan vi tröttnade på att vänta men man var ändå pigg på att försöka debitera den när vi betalade. Det var dock inga problem när jag påpekade att vi aldrig fått den ölen. Vid ett annat tillfälle blandade man ihop notorna, som sagt, trevliga men stressade.

Utcheckning
Lite kö när vi skulle checka ut, det verkade som vi hamnade strax efter en större grupp, så det fungerade väl överlag smidigt.

Övrigt
Egentligen inget… En, överlag, positiv upplevelse.

Skedde resan privat eller i tjänsten?
I tjänsten

Skulle jag bo här igen?
Helt OK hotell. Jag skulle inte ha något emot att bo här igen. Personalen är mycket vänlig och trevlig. Samlat så var det en positiv upplevelse.

Hemsida
http://www.globehotel.se/

Oskar
7/2/07, 1:02 PM
#11

Som vanligt suveräna recensioner! Tackar!

modmaker
10/4/07, 1:16 AM
#12

Billdal - Sodhexo Sjöbacken Hotell & Konferens

Beställning
Nja, förbokat. Detta var ICAs gamla kursgård.

Incheckning
Incheckningen fort som bara den. Ingen i närheten så nyckeln i handen direkt. Iofs kl. 10 på förmiddagen.

Rummet
_Spartanskt. En säng, ett skrivbord en TV, 2 kvadratmeter badrum. Det räcker! Trådlöst på alla rum (Homerun) funkar bra.
_

Frukosten
_Inget överaskande. Mycket enkelt, lite brödvariationer, lite müslivariationer. Pålägg, ananas/kiwi/melon väldigt basic, men helt OK. Kaffe/juice.
_

Hotellrestauranger
Hotellets restaurang håller samma klass som frukosten. Inget man skriver hem om, men samtidigt inget man har att anmärka på. När ICA ägde gården var det toppstandard på maten, nu är den som en medeltrea, som sagt god, kanske litet intetsägande.

Utcheckning
Som incheckningen, väldigt snabbt och smidigt. Ensam i receptionen och alert personal.
_
Övrigt_
Trevlig närmiljö. Tycker det var synd att vi inte hann gå ut på skogspromenad som vi pratade hela tiden om när vi var där. Billdal är ett tillväxtområde mellan Göteborg och Kungsbacka. Jag får passa på att pusha "Ulrikas skafferi", kafeet i närheten.

Skedde resan privat eller i tjänsten?
I tjänsten.

Skulle jag bo här igen?
Nja, jag bor inte allt för långt ifrån. Däremot om det skulle förläggas konferens.. um… Tja, jag gillade Hotell 11 och Panoramas glassmaskiner/popcornapparater. Men visst, om stram budget var en faktor så funkar säkert Sjöbacken.

Hemsida
http://www.sodexhokonferens.se/sv/Sjobacken/Start/

Oskar
10/5/07, 1:40 PM
#13

#12 Sodhexo…hmm…tror de är de som sköter vår personalmatsal. Och vet väl inte om det är någon höjdarmat direkt…Lite som ditt hotell…ok men knappast spännande…typ.

mvh
Oskar

Annons:
modmaker
2/6/08, 9:36 PM
#14

Stockholm - Clarion Hotel Sign
Det är inte varje dag det öppnar ett nytt hotell i Stockholm, detta måste provas!

Beställning
Nja, förbokat. Resebyrån tyckte att eftersom det gick att boka på hotellet så kunde det vara kul (för dom) att se om det också var så klart att det gick att bo på.

_Incheckning
_När vi kommer till hotellet har taxin först svårt att hitta ingången. Hotellet öppnade på förmiddagen och chaffisen hade aldrig tidigare haft en körning dit (av förklarliga skäl).
Lobbyn är full av människor, det är premiärkväll och förutom betalande gäster har man också 500 speciellt inbjudna på middag.

Kön är ovanligt lång till incheckningen, trots att fem personer bemannar disken. Det tar lite tid, personalen måste ständigt fråga varandra om detaljer som uppgradering, bonus, bokningar, voucher och allt möjligt som hör hotellincheckningar till.

Väl framme möts vi av entusiastiska receptionister som uppväger det lite amatöraktiga beteendet med uppriktig entusiasm. Det är trots allt förståeligt, det är deras första dag på jobbet för allihop, utom en som verkar inlånad från ett annat Clarionhotell men det är klart, alla de fyra andra måste ständigt fråga henne om råd.

Väl incheckad är det dag att styra stegen mot rummet. Nytt hotell=nytt  rum=nya möbler, sängkläder, mattor, en TV-fjärr som aldrig besudlats av några andra gäster. Jag tänker på min väg till rummet att det måste varit såhär Titanics första passagerare måste känt sig när de först klev på i Southampton.

_Rummet
_Korridoren till rummet är tät av doften från splitter ny heltäckningsmatta. Rummen är tydligt uppmärkta och vips står jag utanför en dörr i ek med siffrorna "666" prydligt på en skylt. Number of the beast, det här bådar gott.

Rummet är i ren stil, vita betongväggar, en dubbelsäng, parkettgolv och två stolar. En platt 20' TV sitter monterad på väggen. Ovanför sängen hänger en stor svartvit tavla med strandmotiv.

Toaletten är i disket cremefärgar mosaik och handfatet är en såndär glasskål som ser ut som den liksom är placerad på toalettbordet.

När jag kryper till sängs senare på kvällen så frasar det om sängkläderna och det tjocka täcket och den mjuka madrassen omsluter mig och jag somnar in för en god natts sämn.

_Frukosten
_Frukosten liknar mer ett sjöslag.Tomma brickor där skinka, ost, tomar och gurka tidigare legat är det första intryck som slår mig. Jag hittar en kniv, men inga gafflar. Peronal ruser hela tiden in och ut ur köket och försöker hålla undan de värsta luckorna.

Hälften knapparna till juicemaskinerna är omärkta. Första glaset vågar jag inte chansa utan trycker på knappen för äpplejuice och se, det kommer äpplejuice. Sen slår det mig att grapefruktjuice, som jag brukar föredra till frukost alltid brukar finnas under knappen längst till höger… Kanske, bara kanske, fast knappen är omärkt…? Ut rinner orangeröd grapefruktjuice och lyckan är fullständig.

Jag plockar åt mig av det som finns och får ihop till något som skulle kunna passera som en start till en macka. Efter tre turer till frukostbuffen har jag faktiskt fått ihop till en hel frukost, även om kaffet var lite väl tunnt, jag trodde först de hade blandat ihop kaffemaskinen med tekokaren.

Personalen är fortfarande lika entusiastisk som kvällen innan. Detta är deras första riktiga frukost och man försöker hålla skenet av ett fullt fungerande, välsmort maskineri. Breda leenden och trevliga "god morgon" haglar in från höger och vänster.

_Hotellrestauranger
_Det är lite orättvist att skrivaq någonting om hotellrestaurangen. Som sagt, när vi checkade in var det fullt med folk i lobbyn. Bakom receptionen gömmer sig baren som måste passeras för att ta sig till restaurangdelen. Med 500 extra gäster på premiärmiddag samt lika många betalande, nyfikna gäster så blev valet mat på stan.

Enda reflektionen för kvällen var att de flesta gästerna valde att stanna till i baren för något att dricka vilket gjorde att det korkade igen för den som försökte slå sig fram till ett mål mat.

Utcheckning
Egentligen var utcheckningen bara en omvänd incheckning. Mycket personal, stor entusiam men långsamt tempo. Med tiden kommer detta dock inte vara något problem. När jag checkade ut var tjejen bara tvungen att fråga sin kollega två gånger, vilket var en förbättring från kvällen innan.

Övrigt
Rummet saknade lite smådetaljer som klädhängare i garderoben, en papperskorg för skräp, både i rummet och på toaletten. TVn ville hela tiden att jag skulle titta på SVT1 så fort jag försökte välja kanal men jag lyckades överlista den genom att bläddra baklänges mellan kanalerna ner till den kanal jag ville se.

På rummet låg det en A4 som hälsade välkommen till denna premiärnatt och det fanns även en inbundet bok med svartvita bilder från 50/60-tal, tryckt speciellt för premiären (bägge dessa fick resa med hem).

Personalen tog emot sina gäster med samma inlevelse som om det var de själva som visade upp sin nyinköpta, egenhändigt renoverade bostad. Det fick en verkligen att känna sig som hemma.

En kul detalj var att jag passerade hotellet så sent som i torsdags och då såg det inte direkt beboeligt ut, cementblandare i lobbyn och lite annat halvfärdigt så jag är imponerad över att man lyckats få det klart i tid till premiären.

Skedde resan privat eller i tjänsten?
I tjänsten.

_Skulle jag bo här igen?
_Definitivt kommer jag att göra det. Just nu försöker jag minska mitt resande men om inte annat skulle det vara intressant att komma tillbaka om nån månad eller två för att kunna jämföra. Sign hotell är en skapelse i sten, glas och stål från Gerth Wingårds hjärna, mitt i Stockholms city med fem minuters promenad till centralen och Arlanda Express.

Hemsida
http://www.clarionsign.se/

Pia
2/7/08, 7:49 PM
#15

I ärlighetens namn tycker jag Clarion Sign är ett stort, gräsligt fult schabrack som så mycket annat förstör stadsbilden… Men det var riktigt kul att höra om en första natt på ett splitter nytt hotell! Och jag är förstås nyfiken på den omtalade restaurangen…

Highlandertess
2/10/08, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag hoppar in med en egen recension. Hoppas det inte gör något att jag kopierat de olika rubrikerna från dina recensioner modmaker! :-) Vann ett spadygn på ett hotell i Arvika (där jag bor). Här är vad jag tyckte:

**Arvika - Oscar Statt Hotell & spa
**Beställning
Bokade via email vilket fungerade utmärkt. Man fick även snabba svar på frågor.

Incheckning
Incheckningen gick snabbt och smidigt. Vi fick skriftlig information och fick bestämma vilken tid vi ville ha middag.

Rummet
Rummet var litet, men badrummet kändes gigantiskt. Det fanns minibar (som jag aldrig rörde), telefon, tv, dusch och wc. Utsikten var väl sådär…Den var mot innergården och jag kan tänka mig att det är mycket finare sommartid då det är grönt och livligt (fanns en utomhusbar på innergården nämligen). Var dock skönt att slippa trafiksbruset som det lätt kan bli om man har ytterrum.

Frukosten
Frukosten var helt underbar! 3 stora bord fyllda med olika läckerheter. Första gången jag ätit en brownie till frukost förresten, men eftersom det fanns så var jag tvungen att prova. Det fanns många olika sorters bröd och pålägg. Olika juicer och även en juicepressare och apelsiner så man kunde göra sin egen färska juice. Ägg gjorda på flera olika vis fanns det också. Det enda jag blev besviken på var att jag inte orkar äta så mycket till frukost. Hade kunnat ta för mig rejält om det var lunch, vilket jag så gärna ville eftersom allt jag testade var så gott.

Hotellrestauranger
Maten i restaurangen var även den fantastisk! Vi åt en tre-rätters middag vilket för mig blev skaldjurssallad, kalv entrecote med rödvinssås och potatisbakelse och vaniljglass med hjortron. Menyn var förvald för vinsten. Hjortronen var det enda jag klarat mig utan. Maten riktigt smälte i munnen.

Utcheckning
Checkade ut tidigt och kanske var det därför som det inte var någon mer i receptionen då. Skönt att slippa köa. Smidigt!

Övrigt
Väldigt centralt läge. Spa-avdelningen på detta hotell är definitivt värt ett besök! Där fanns en liten pool, bubbelpool, bastu och vilstolar. Fick en behandling som var underbar! Behandlingsrummen kändes fräscha och designen på hela spat var snyggt och stilrent. Det kändes som en egen avdelning frånskilt hotellet trots att de satt ihop. Hotellet har gamla anor och går i äldre stil, medan spat kändes väldigt modernt. En sak som jag inte förstår med hotellet är varför de hade så tunga nyckelringar till rummen. En stor klump som det kändes att man kunde slå ner någon med.

Skedde resan privat eller i tjänsten?
Privat genom vinst.

Skulle jag bo här igen?
Jag skulle kunna tänka mig att gå på spat igen och att äta i restaurangen. Men att bo där känns lite onödigt då jag är boende på orten. Det var en rolig grej att prova i alla fall. Kanske lite för dyrt för min ekonomi, men absolut ett ställe jag rekommenderar.

modmaker
2/13/08, 12:00 AM
#17

Jättebre sammanställning Highlandertess. Tack så mycket.

Malmö - Elite Hotel Savoy
Beställning
Ville testa Elite i Mlmö och det fanns plats.

Incheckning
Jag kom till Malmö mitt på dagen så det var inte så mycket för receptionen mer än att checka in. Trevligt att ha möjligheten att kunna checka in innan elva - utan problem.

Rummet
Som vanligt när det gäller Elite är det knarrande parkettgolv som gäller.Annars rät så basic. Galgar som räckte hela veckan.

Frukosten
Savoy erbjuder en av de bättre frukostarna jag har upplevt på hotell. Det fanns det mesta av vad jag kan tänka mig. Frukostrummet var trevligt och jag upptäckte att jag ställde väckarklockan 30 minuter tidigare på morgnarna för att kunna uppleva frukosten i lugn och ro med en tidning i hand.

Utcheckning
Inget att anmärka på. Ingen kö och det uppskattas när man har en tid att passa på morgonen.

Övrigt
Ett bra hotell centralt i Malmö. Jag gillade rummet bättre än t.ex. Scandic Kramer som jag inte recencerat ännu. Även frukosten fick nog bättre betyg, även om jag fick bättre personlig kontakt med receptionspersonalen på Kramer. En kul grej var att städerskan spontanuppgraderade mig ett par dagar in i vistelsen. Det verkar som jag fick lite förmåner för att jag inte skräpade ner rummet rummet utan skötte mig på ett sätt som gjorde hans/hennes jobb lättare. Det är ju en kanonidé som jag inte varit med om tidigare. Plötsligt fick jag en bricka med vattenkokare, choklad och tepåsar på rummet. En jättekul detalj som jag uppskattade mycket.

Jag bodde förresten i rummet som har fönstret exakt på tredje våningen i mitten, med flaggstången ovanpå. Värdelöst vetande, jag vet, men det tog tre dar att lista ut att jag faktiskt hade just det rummet med just det speciella fönstret.

Skedde resan privat eller i tjänsten?
I tjänsten

Skulle jag bo här igen?
Det skulle jag. Möjligen med undantag för Noble House och St Jörgen som jag inte har bott på på över tio år.

modmaker
2/27/08, 11:40 PM
#18

**Luleå - Elite Stadshotellet
**
Beställning
Jag har varit nöjd med Elites hotell hitills, så varför inte välja det , även i Luleå?

Incheckning
Incheckningen gick ok, ingen kö. Lite förvirring men det var säkert mitt eget fel så jag fick ingen indikation på vart jag skulle gå för att hitta rumet. Jag hamnade på våning 2 när jag skulle till våning 1.

Rummet
Det är här det börjar… Måste säga att jag upplevde rummet som tråkigt och oinspirerande. Det förvånade mig när det gäller Elite. Badrummet var intryckt på 3 kvm med duch, toalett och handfat, det minsta badrum jag sett.

Hotellets restaurang
Nåväl.. då tar vi väl en burgare  istället. Elite=Bishops Arms…
Jag har nog aldrig väntat så länge på en hamburgare. 35 minuter för att fräsa upp en burgare, lägga den mellan två bröd, slänga på lite pommes och servera?!? Dessutom kom pommes frites in ljumma. Det där var inget bra betyg!

 Frukosten
Frukosten var OK. Inget speciellt heller. Små frallor. lite olika juicer (multivitamin ?!? Har aldrig hört talas om färskpressad multivitamin).

Utcheckning
Gick mycket smidigt, inga problem

Övrigt
Försökte logga in på hotellets "Cloud", trådlösa internetansluting. På de två lapparna med koder för trådlös uppkoppling jag fick så var bägge två snedskurna. På den ena kunde jag ansluta efter att ha gissat mig till om en bokstav i lösenordet var ett v eller ett y. Den andra lappen var avskuren mitt i lösenordet så den gick inte att använda alls. Orkade inte ta mig till receptionen för att få en ny utan anslöt via mobilt bredband istället - det funkade.

Skedde resan privat eller i tjänsten?
I tjänsten

Skulle jag bo här igen?
Faktiskt så tror jag att nästa gång jag besöker Luleå så testar jag "gamla Radisson", numera Clarion. Har bara positiva minnen därifrån, medan jag har minnen av att undvika Stadshotellet, redan innan Elite. Återkommer med recension när det blir aktuellt.

AndersE
2/28/08, 12:20 AM
#19

Kanon modmaker. Den här strängen bokmärker jag!

Tom
2/28/08, 11:20 PM
#20

Tackar modmaker! Nu har även jag hittat den här matnyttiga tråden!

  Tom

Annons:
modmaker
10/3/08, 9:55 PM
#21

Det var ett tag sedan jag skrev i den här tråden. Skulle skrivit tidigare. Jag har hunnit med några nya hotell (även om det mesta tyvärr av bekvämlighetsskäl bli "gammal skåpmat" - men då får man ju iofs bättre intryck av gamla recensioner (förutom Hilton super duper grand hotell Slusken…Aldrig en fot in där igen, tyvärr Rynkar på näsan).

Farsta Strand hotell & konferens

Beställning

Numera beställer vi själva via nåt supersmart IT-system. Det supersmarta IT-systemet ville lägga mig på Forresta ute på Lidingö, iofs trevligt, jag har bott där nån gång på 90-talet, men då måste jag genom hela stan med Taxi för att komma dit jag vill. Lite meck, svordomar och jävlar anamma så visar det sig att det gamla krypinnet "Morgana", numera kallar sig Farsta Strand hotell och konferens, classy….

Incheckning
inget att skriva hem hom, men får en nyckelbricka i handen, men inget mer (på Elite får man iaf Focus med sig på hotellrummet, och en dagstidning)

Rummet
Hela hotellet har renoverats under sommaren. Det är ursprungligen en kursgård som Televerkat använde sig av, inna det blev Telia och man kom på att aktieägarna hellre ville ha slantarna än att de skulle ligga still i en konferensanläggning. Så bulken såldes, döptes om till Morgana och drevs väl i Sodhexos regi, fram till sommaren.
I somras så bytte fastigheten ägare. Den nya ägaren kom på att man kunde häja hyrorna och hotellet var på väg att läggas ner under nån månads tid. Till sist kom man överens, högre hyror accepterades, mot en uppfräschning av rummen.

Sagt å gjort, man hyrde in målare, la nya golv, behöll de gamla toaletterna och ställde in lite möbler som inte längre påminde om 80-tal

funktionellt, men kanske inte mer.
Kudden var lite för bullig för att  kunna somna gott på kvällen, men på morgonen hade den å andra sidan hittat perfekt form för att önska att det inte var dags att gå upp..

Hotellets restaurang
Hmm, ja, den här anläggningen har väl aldrig varit känd för några kulinariska höjder. Har bott här lite av och till senaste tiden och sammanfattningen är väl att kocken gärna fräser lite extra, så allt som borde vara dött verkligen är det.

Första kvällen beställde vi revben med klyftpotatis.
Vi fick var sitt revben, opch några potatisklyftor som legat åtminstone 1 minut för länge i frityrkaret.. Detmesta var knaprigt och sönderbränt.

Kväll två, hamburgare "med alla tillbehör", tyvärr verkar inte ketchup vara ett av alla dessa tillbehör. Hårdfriterade pommes frites tillsammans meed en svart hamburgare som någongång under sin livscykel varit kött, lagt mellan två torra bröd för fascila priset av 105:-. Nåväl jag lyckades iallafall skaka fram lite HP-sås, så det hela gick att få ner.

Kväll tre: OK, så revben och hamburgare är inte kockens specialitet.. hur är det med pastan, strödd med lufttorkat skinka och med en god svampsås?

jorå, det gick att förstöra den upplevelsen också. Pastan bestod av skruvmakaroner, tärnad skinka och nånting man vispat ihop från puler och kört i mikron.

Man kan inte kalla det för restaurang. Man får kalla det "i brist på bättre" (hotellet ligger i ett indistriområde med absolut 0 konkurrens).

Frukosten

Frukosten är basic standard. Man kan hitta i princip det man förväntar sig.
En kul grej, är kanske att man presenterar juicer av olika sort i tillbringare, nedsänkt i nån kylhistoria.

…det är iallafall mer kul än att man får ta kaffet ur en automat.

Utcheckning
Smidigt, inga synpunkter.

Övrigt
Nja inget egetligen. Det roligaste som finns att göra på hotellet, är att koppla upp sig och jobba vidare. Så ur ett arbetsgivarperspektiv är det säkert ett bra hotell.

Skedde resan privat eller i tjänsten?
Tjänsten, skulle inte åka hit om jag fick betala för det.

Skulle jag bo här igen?
Jag är ambivalent. Det rä nära jobbet… och det spear ändå roll, sova länge…Det gör ju att man står utl. Men annars, nej.

AndersE
10/3/08, 10:34 PM
#22

#21 Fin recension. Och fast jag knappast kommer att ha nytta av den är det kul att läsa!

Skrattande

modmaker
10/3/08, 11:35 PM
#23

Fast  fylld av stavfel, ser jag nu… Men datorn hemma gav vika för åska i veckan, så jag sitter på en unix-burk som jag inte är van vid (får jag skylla på).

Tom
10/11/08, 2:16 AM
#24

Jag gillar också dina recensioner trots att jag inte bor på hotel. Speciellt inte i Stockholmsområdet.

  Tom

modmaker
6/24/10, 11:47 PM
#25

**Karlstad - Clarion hotel Bilan
**
Det var ett tag sedan jag skrev i den här tråden. Till och med några år sedan. Det har blivit färre resor och de som varit har blivit till samma gamla hotell som tidigare. För ett tag sedan återbesökte jag dock Bilan i Karlstad, det gamla länsfängelset. (det var minst 15 år sedan).

Beställning
Nemas.. Allt annat var slut i Karlstad (Winn är annars trevligt). Men Bilan har varit helt OK alternativ.

Incheckning
Incheckning flöt på väldigt smidigt, ingen kö, nyckelbricka i näven och en kvällstidning.
_
Rummet_
Ingen speciellt. Tjocka väggar, lagom standard.
På toaletten fanns bilder och register på tidigare gäster (innan hotellet blev hotell), intressant, med hela brottsregistret.

Hotellets restaurang
Vi provade inte hotellrestaurangen, det blev Meze på stan istället.

_
Frukosten_
Frukosten var helt Ok, som sagt, två mackor, juice och lite kaffe och det klarade hotellet med bravur (även om det började se lite väl utplockat kl 8 när vi frukosterade).
Det lät på personalen som det fanns en hel del stamgäster vid frukosten och det är alltid ett bra tecken, återkommande gäster. Det gäller då bara att säkerställa att den typen av återkomande gäster är något man själv kan identifiera sig med och det var inga problem.

_
Utcheckning_
Flöt på smidigt. Gick snabbt och smärtfritt.

Övrigt
Hela hotellet är omgivet av tjocka fängelsemurar.
_
Skulle jag bo här igen?_
Jag har ju gjort det förut (innan Clariontiden och då var det ännu mer fängelse. Nu var det mer hotell än fängelse. Men absolut, jag gillar Bilan.

modmaker
2/4/13, 8:37 PM
#26

Kalmar Hotell Packhuset

Beställning
Fick rådet av min chef: Middag ingår. Saken är klar.

Incheckning
Det gick smidigt trots att vi var ett par stycken i receptionen samtidigt. Lite gammaldags nycklar med sådana där hålkort i plast. En tidning med på rummet.

Rummet
Kom sent till hotellet och vi hade kvällsaktiviteter på stan. Ett mycket enkelt rum, men jag är en enkel man. TjockTV, minibar utan alkohol, halvdassiga terrassdörrar ut i mörket (som sedan skulle visa sig vara rätt ut mot vattnet, det är ju ett packhus ju..).
Homerun fanns på hotellet och fungerade tillfredsställande.

Hotellets restaurang
Vi testade inte middagen första kvällen då vi åt på stan, men andra kvällen var det en trevlig upplevelse. Svampsoppa, lite kallskuret och säkert någon varmrätt. Svampsoppan var så trevlig så jag tog ombackning på den. Helt OK, speciellt som det ingick i priset.

Frukosten
Frukosten vart ganska standard. Det är lite rörigt och svårt att hitta det man vill ha, men två-tre turer för att cirkla runt opch leta så finns det mesta ändå där. Saknade grapefruktjuice och senap till skinkan på morgonmackan, annars OK.

Utcheckning
Utcheckningen gick väldigt smidigt.

Övrigt
Är lite ambivalent när det gäller hotell i centrala Kalmar som jag provat (det andra var First hotell Witt) och det är rätt så jämnt mellan dem.

modmaker
2/4/13, 8:43 PM
#27

Kalmar FirstHotell Witt

Beställning
Tja, ett hotell i Kalmar, let's book a room. Alla andra gjorde ju det.

Incheckning
Funkade utmärkt. Tjejen i receptionen var från Ljungby och därifrån hade jag lite roliga anekdoter så vi klickade. Fick biljett för parkering i garaget (trångt som bara den, men det fungerade utan att skrapa sönder bilen)

Rummet
Lite gammaldags, men ett lugnt läge. Fungerade bra. Inget att skriva hem om direkt, men basic. Tjock TV. OK badrum.

Hotellets restaurang
Var stängd. Fanns inte. Var en gammal klassiker. Men hade kursat eller vad det var för något tag sedan. Det fick bli mat på stan. Men, centrala Kalmar har ju annat att erbjuda så det löste sig ändå.

Frukosten
Frukosten fungerade över all förväntan med tanke på att restaurangen som höll till där på kvällarna hade stängt. Fanns allt man kunde tänka sig och behöva.

Utcheckning
Det vart lite väntetid, men vi var ett relativt stort gäng som skulle checka ut samtidigt och försöka synka taxi och bilar och allt vad det var samtidigt på morgonen.

Övrigt
Rätt trevligt, men med Packhuset är det rätt så jämt skägg. Inga femstjärniga, men det fungerar.

Annons:
modmaker
2/4/13, 8:56 PM
#28

Stockholm Hotell Sign - Återbesöket

Beställning
Det var ju ett tag sedan. Kul att prova på Hotell Sign på Hötorget igen.

Incheckning
Ser man på. Incheckningen fungerar smidigare än på premiärdagen (skam vore väl annars). Något litet strul med bonuskort som, jag vet inte vad, men jag fick en nyckel och en kvällstidning.

Rummet
Fantastiskt vad ett hotellrum kan slitas på bara fyra år. Jag fick ett hotellrum mot Hötorget med fönster från taket mot golvet. Rummet hade använts flitigt under hotellets levnad, den saken är säker. Parketten började bli sliten. Märken på hörnen och så vidare. Trevlig högbäddad, mjuk säng = pluspoäng.

Hotellets restaurang
Testade inte. Mer spännande att äta på stan när man är i Stockholm. Vi käkade på Duvel Café istället. Rekommenderas!

Frukosten
Ha ha ha ha ha…  Favorit i repris. Det här är det enda stället på hotellet där tiden stått stilla sedan invigningen. Snurrigt. Mat saknades. Man fick gå flera gånger. Trångt. Nä…. Usch!

Utcheckning
Fungerade bra och utan anmärkning. Man fick sitt kvitto med sig och utanför fanns gott om taxibilar och väntade.

Övrigt
Mer nedslitet än vad jag hade väntat mig redan efter fyra år (bodde här januari 2012). Jag förstår att det är ett populärt hotell men på detta viset var en överraskning. Dessutom att frukosten skulle innebära en så stressad och dålig start på dagen var inget gott betyg. Tveksamt återbesök. Hellre Clarion Malmen i så fall.

modmaker
2/4/13, 9:07 PM
#29

Stockhom Hotell Clarion Södermalm

Beställning
Vi var väl några som bokade här och några som bokade någon annan stans-

Incheckning
Smidigt. Vi kom sent, det vart lite väntetid, men överlag smidigt. Tidning med på rummet.

Rummet
Enkelt (vilket är helt OK då jag bokat billigast). Udda vinklar, men funkade.

Hotellets restaurang
Testade inte. Baren var OK. Kändes dyr, men exklusiv. Det har varit en känsla varje gång jag varit där. Bartendern helt OK för de två ölen som hanns med.

Frukosten
Detta måste vara den bästa frukosten i Stockholm (undantaget möjligen Grand hotell som jag inte fått tillfälle att prova, men Saltsjöbaden har alltid varit bra).

Utcheckning
Fungerade bra och utan anmärkning. Man registrerade mina bonuspoäng på någon annan med samma namn som mig, upptäckte jag efteråt, men det kan lika säkert ha varit incheckningens fel (så nu är jag nedgraderad hos Clarion igen :(  ).

Övrigt
Inget övrigt att rapportera. Rummen är väldigt basic, men funktionella och frukostbordet är mer än tillfredsställande. Ett hotell att rekommendera.

modmaker
2/4/13, 9:25 PM
#30

Malmö Radisson Park inn (2 besök, ena gången utan bil, andra med)

Beställning
Resebyrån ordnade och tyckte det låg lagom långt från dit jag skulle. Jag hade aldrig hört talas om stället innan.

Incheckning
Smidigt. Inget att klaga på alls. Fungerade jättebra. Däremot när jag kom upp från den nybyggda utgången från Malmö central och skulle snubbla mig genom hamnen till hotellet, då var jag lite rädd. Speciellt som jag fick något gäng spatserande efter mig.

Rummet
Enkelt men väldigt fräscht. Det verkar väldigt nybyggt. Bra med utrymme. Genomtänkt. Spartanskt badrum och korridorerna liknade en färja, det var väl enda relektionen. Trådlöst bedband genom kuponger från receptionen.

Hotellets restaurang
Bra, varierad meny och avslappnad atmosfär på kvällen. Hit hittar ingen annan än den som bor på hotellet. OK hamburgare till OK pris. Någon öl till och det smakade utmärkt.

Frukosten
Enkelt, men tillfredsställande. Här fanns allt man ville se på ett frukostbord (utom möjligen gröt). Luftig matsal och man kände sig lagom avslappnad att läsa den lokala blaskan i lugn och ro.

Utcheckning
Snabbt, smidigt och med ett leende.

Övrigt
Hela hotellet är nybyggt. Det finns ett stort garage och det är enkelt att hitta och parkera. Maxi stormarknad precis mitt emot öppnar stora möjligheter, även om det är en femton minutes promenad in till centrum. Kanske lite opersonligt, kanske lite off ( om man tänker centrala Malmö, men tänker man hamnen är man mitt i). Mitt val troligtvis för Malmö nästa gång.

Oskar
2/5/13, 1:15 PM
#31

Väkommen tillbaka. :-)

Kan tipsa om Slottshotellet i Kalmar. Bott där ett par gånger och jag tycker det är riktigt bra. Charmig gammeldags lounge/lobby och trevliga rum. Bra frukost. Bra läge. Ingick gratis lätt middag sist jag bodde där.

Oskar

modmaker
2/5/13, 1:53 PM
#32

Tack Oskar och tack för tipset. SKa ha det i åtanke nästa gång det blir aktuellt. :^)

Upp till toppen
Annons: