Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1262 ggr
Marreme
2008-02-19 14:13

Rumänien

Hallå!!

Jag har fastnat för rumäninen och undrar om det är någon som har varit eller funderar på att åka ditt som vill ge mig lite tips på böker info osv..

marika

Annons:
Marreme
2008-03-03 09:13
#1

putt

Oskar
2008-03-03 10:57
#2

Sökte på Rumänien här på sajten och det är ingen som skrivit om det landet förut. Så du är först. :)

Kazen
2008-03-03 19:36
#3

Rumänien är både ett intressant och vackert land. Innan du reser rekommenderar jag dig att friskar upp landets historia om du känner dig lite ringrostig. Speciellt tiden från 1980 och framåt inklusive dramatiken kring Ceausescus fall. Detta gör ett besök i framför allt i Bukarest betydligt mer intressant.

Bukarest är en ganska svår stad att få grepp om. Den är fruktansvärd och fantastiskt spännande på samma gång, en sådan stad som man antingen älskar eller avskyr. Ett besök i paret Ceausescus palats är ett måste. Helt obeskrivligt! Jag rekommenderar dig dock att ge dig ut på landsbygden så snart du kan. Brasov några timmar från Bukarest är en klart sevärd stad och resan dit går genom ett kuperat och mycket vackert landskap. Staden Sibiu var Europas kulturhuvudstad 2007, vilket innebär att stadskärnan rustats upp och men tanke på hur fin staden var redan när jag besökte den 2006 kan jag tänka mig att den blivit riktigt mysig nu. Timisoara är också en stad väl värd att besöka. Här startade också den rumänska revolutionen 1989. 

Städer som jag själv inte besökt men som ska vara sevärda är Oradea, Cluj-Napoca och Sighisoara. Vill man uppleva gamla övervintrade hippis och festa loss bland den rumänska eliten ska man åka till Vama Veche. I Constanta ska det också vara en hel del håll i gång. Själv är jag mer sugen på att vandra i någon av Rumäniens alla nationalparker, så kolla upp detta om du gillar fritidsliv.   

Trevlig resa och se upp för ficktjuvar!

Lill-Kisse
2008-03-06 22:15
#4

Kazen

Detta om nationalparker i Rumänien vore intressant, men var kollar man upp dem? Jag har sökt en hel del på nätet och hittar vackra bilder, men var finns parkerna? Finns det något för den naturintresserade i Baia Mares och Suceavas omgivningar? Eller mellan dessa orter? Var hittar man kartor över korta vandringsleder där uppe i Karpaterna?

Tacksam för alla tips!

Velepa
2008-03-07 20:32
#5

Vilket bolag kan man åka till rumänien med? Kollat både ving och fritidsresor..

Oskar
2008-03-07 23:02
#6

#5 Rumänien verkar inte vara populärt bland charterbolagen. Men du kan ju alltid boka flyg + hotell själv på nätet. Behöver inte bli dyrare eller mer komplicerat.

Annons:
Marreme
2008-03-08 11:01
#7

Tackar för alla tips…

Nu e det bara att läsa på och boka resan…=)

Knorran
2013-01-12 18:39
#8

Jag har varit i Rumänien åk :D

Lill-Kisse
2013-01-13 06:41
#9

Jag har också varit där, två gånger. Rekommenderas varmt. Personligen uppsöker jag helst vacker natur. De Transylvanska alperna var imponerande. Har även rest över Karpaterna i norr, som var sagolika. Man får inte nog.

Är man intresserad av kyrkor, kloster och sånt, finns det hur många som helst att besöka.

Människorna är trevliga, servicen bra och maten jättegod.

Justbe
2013-01-13 21:20
#10

Hej jag har kusiner i Rumänien och åker själv ditt varanat år. När vi ska ditt i år ska vi ialla fall besöka Dunau delta rekomendeas att besöska fint landskap till den som gillar fiskar, fåglar och natur. Vlad tepes (drakulas) slott helt underbart själv varit där väldigt fin utsikt. Peles slott (Mihai l) Rumäniens föredetta kung. Det fins mycket mer att se än de saker jag skrivit

Ha en trevlig resa (om du åker) Glad

Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.

Jag är en medis på Barnens iFokus.

OlleA
2013-01-26 18:05
#11

Nu är det länge sedan jag tittade in här på resor, men vad trevligt att hitta en tråd om Rumänien! Jag gillar lite annorlunda länder och har bokat en bussresa tilll Transsylvanien med http://www.rolfsbuss.se/ till sommaren. För mig som är naturintresserad är det spännande att veta att landet har Europas största stammar av varg och björn - och ett mycket välbevarat kulturlandskap med ängar som slås med lie och stora fårhjordar som betar! Hur det nu kan gå ihop. Det fågelrika Donaudeltat lockar skådare från hela Europa, och botanister och trädgårdsfolk brukar vara helt lyriska när de berättar om vilka växter de har sett under vandringar i Karpaterna. Nu är det inte direkt någon naturresa jag ska ut på (den här gången) men att lära känna ett nytt lands kultur är alltid intressant också. Kyrkor, slott och borgar med fina bergsvyer ser jag fram emot. Då jag gillar olika länders folkmusik hoppas jag också få höra något av Rumäniens fina panflöjttradition. Jag kommer bl a till Cluj Napoca, Brasov, Sibiu, Timisoara och Arad. Dessutom genom Tjeckien, Slovakien och Ungern där jag inte heller har varit förut. Säkert mycket trevligt!

Olle

Upp till toppen
Annons: