Annons:
Etikett6-resedagböcker
Läst 7108 ggr
zboye
4/19/09, 3:09 PM

With kayakTravemünde-Medelhavet 2009 maj-juli

I början på maj kommer jag att paddla kanaler och floder genom Europa . En resa på c:a 2000 km och ett par hundra slussar.
Denna sida kommer att uppdateras med  hjälp av min hustru, som förmodligen kommer att lägga in egna kommentarer, vilket hon gjorde på min hemsida då jag paddlade Sverige runt.

En bild med grov paddelrutt kommer inom kort plus lite med information om utrustning m.m

Some information vill also be in English so some friend in Europe can follow my trip.

Start är planerad 1 eller 2 maj från Travemünde

I will try to have some daily heading

distans = distans

weather = väder

over night place = övernattningplats

Nature information = naturinformation

Om möjligt kommer bilder att bifogas under resan.

Grov resrutt : Tyskland , Holland, Belgien , Frankrike upp mot Schweiziska gränsen sedan Rhôn ner förbi Lyon och Arles

Slutmål:Port st Louise ( eller Arles)

Annons:
Oskar
4/19/09, 8:11 PM
#1

Vilket tur!! Paddla 200 mil! Hur kommer man på den idéen? :)

zachs
4/19/09, 8:39 PM
#2

Det undrar hustrun också!Cool

zboye
4/19/09, 8:46 PM
#3

har tidigare paddlat sveriges kust även om jag gjorde det i två etapper . Svinesund till Gävle (c:a150 mil) 2005 och resten upp till Haparanda 2007 totalt c:a 240 mil. Gillar väl utmaningar och så kommer jag att gå ner 20 kg i vikt :) Har ätit upp mig under 2008.

zboye
4/20/09, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Short travelway description

AndersE
4/21/09, 12:51 AM
#5

#4 Fin resväg. Blir det någon tid över att turista?

Oskar
4/21/09, 11:27 AM
#6

Finns det kanaler och sjöar större delen av vägen eller blir det mycket landtransporter?

Annons:
AndersE
4/21/09, 12:08 PM
#7

#6 Precis vad jag skulle fråga!

zboye
4/21/09, 12:10 PM
#8

Jag trodde det var det jag gör turistar i snitt 5km i timman 8-10 timmar per dag ? lite raster och övernattningar:).

Det finns en del städer längs vägen , men mesta delen av floder och kanaler går genom jordbrukslandskap .

I princip är det vatten hela tiden finns ett flertal alternativ i Frankrike ( flera kanalalternativ) dock är vissa slussar så stora att jag räknar med att få använda min kajakvagn förbi dessa .

Låna boken Handbok för kanalfarare av Carl Erik Tovås

eller Through the French Canals david Jeffersson

Ingen av dem beskriver färd med kajak, så den får jag väl skriva när jag kommer hem.

På googles kartor kan man klicka foto och då bilder från en del olika kanaler .

Jag kommer att lägga in vilka kanaler som blir min färdväg om några dagar.

zachs
4/21/09, 12:19 PM
#9

# 5 Turista, det blir inget med det! Då kommer han ju aldrig hem!

Det får bli, vila med paddeln, höj blicken, vrid på huvudet! Skrattande Hustrun

AndersE
4/21/09, 12:25 PM
#10

#8 Du passerar ju några intressanta ställen…

#9 Skrattande

zboye
4/21/09, 1:01 PM
#11

#10 Brukar för det mesta vara så att man träffar väldigt trevliga människor som ofta bjuder på mat och dryck och som motprestation bjuder på lite upplevelser. Delar av Frankrike som jag nu paddlar genom har jag passerat med bil tidigare oftast i motorvägsfart:)

zboye
4/22/09, 11:35 PM
#12

Idag har jag lite problem. Har ännu ej kunnat bestämma vilket tält jag skall ta med . Ett trepersoners Ferrinotält med absid dubbelt som jag använt sedan 2002 försett med torklinor och diverse finesser, eller ett tvåmanstält av samma fabrikat i goretex utan absider , men det senare tar bara 5 minuter att sätta upp. Skall provsova det i natt och bestämma mig i morgon. En av nackdelarna är att öppnar jag tältet när  det ösregnar får jag nog in vatten samtidigt är det svårt laga mat med stäng tält dörr:(Rynkar på näsan

AndersE
4/23/09, 12:03 AM
#13

Eftersom det ska upp och ner varje dag förstår jag att man vill att det ska vara enkelt. Tror du inte det finns rätt många dagar då man uppskattar lite utrymme, och som du skriver om det regnar…

Annons:
zboye
4/23/09, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 det är inget problem att paddla när det regnar, det är mellan tält och när man sitter i kajaken som är problem.

Paddeljackan har luva med inbyggd koppartråd i framkant, så man kan vrida på huvudet utan att luvan följer med ( det är som att ha ett tak med sig. )

zachs
4/23/09, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag vet vad jag ska göra. Hustrun

zboye
4/23/09, 7:31 PM
#16

#15Hustrun behöver hålla sig varm själv när jag är bortaFlört

AndersE
4/23/09, 7:58 PM
#17

Skrattande

zboye
4/26/09, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Har fortfarande lite sömproblem över vilket tält jag skall välja . Kommer att provpacka kajaken i morgon eller på måndag. Kanske plockar jag med båda tälten för att sedan skicka hem det ena

AndersE
4/26/09, 2:30 AM
#19

#18 Får du plats med båda är det ju perfekt. Hur viktigt är en lätt packning?

zboye
4/26/09, 1:52 PM
#20

#18 Normalt inte så viktig , då man oftast bara drar upp kajaken på stranden, men nu skall den ibland upp på kajakvagn med last för att kunnas tas förbi vissa slussar.

Utrustningslista kommer om någon dag, den är lång:)

Har varit tvungen skaffa extra försäkring också eftersom jag är ute mer än 45 dagar Dina försäkringar hjälpte till med den biten.

Annons:
zboye
4/28/09, 8:49 PM
#21

Har nu vägt allt jag skall ha med mig, mat vikten är uppskattat. Totalt blir det 55 kg. Utrustningslista kommer i morgon .

sonjsbo
4/29/09, 12:28 AM
#22

Såg för många år sedan en svensk med segelbåt göra en liknande resa. Det jag speciellt kom ihåg var att han ofta fick fälla masten för broar och i Frankrike, ut till Medelhavet hade, om jag mins rätt, 6-8 knop medström. Summan av kardemumman var att när han skulle återvända hem var han tvungen att få bogsering för att ta sig vidare upp på lugnare vatten.

Återvänder du med långtradare?

Lycka till med turen!

zboye
4/29/09, 4:25 PM
#23

#22 Det är ett antal båtar som tar sig från och till medelhavet varje år, men det är inte så många som paddlat den sträckan.

Finns litteratur  om detta , läs tidigare inlägg

det var lite prat om detta igår och då skämtade jag om att köpa en cykel och ta kajaken på släp:)

Vet inte hur jag tar mig hem , Kan vara så att jag säljer kajaken och köper en ny .

zboye
4/29/09, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Lite signaler som man behöver känna till

zboye
4/30/09, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

some information of the kayak and the way

zachs
4/30/09, 12:59 PM
#26

Paddlaren är nere på banken och växlar till euro.

zboye
4/30/09, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Här kommer utrustningslistan. Efter mycket vånda har jag valt det lilla Ferrinotältet i goretexkvalité trots att det ej har absid. Det går dock väldigt snabbt att slå upp och tar mindre markyta när det är uppe.Det är dessutom 2,5 kg lättare. Kommer säkert att ångra mig när regnet öser ner och jag inte kan laga mat och när myggen går till anfall, eftersom det inte heller har myggnät i ventillations-kanalerna. Har dock inte så ont av myggor. Vid paddling i Norrland fick det bli bild på mygga som bet mig. Det fanns inga mygg.

Annons:
AndersE
4/30/09, 2:39 PM
#28

#27 Är det någon skillnad från tidigare långturer? Något du saknat innan eller något du tidigare haft med men ej behövt?

zboye
4/30/09, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Nu har jag också provpackat kajaken och även lyft upp den själv på kajakvagnen c:a 80 kg:). Förhoppningsvis kan jag nöja mig att lyfta ena ändan på kajaken under resan.

som ni ser av bilden ,gick allt ner.

Vem vill köpa mina utsläppsrätter ?

Besöker ju 4 länder utan att använda bensin eller andra drivmedel, möjligen kan det bli någon rap o.dyl. liknande korna. Om jag sedan köper en cykel i Frankrike och tar kajaken på släp, så blir det ju bara min del av utsläppen som färjan  trelleborg Travemünde gör:)

AndersE
4/30/09, 6:09 PM
#30

#29 Känner igen mig på bilden. I det huset spillde jag ketchup, vilket nog är det min dotter minns bäst av sin Västgötaresa!

zboye
4/30/09, 6:43 PM
#31

#27 Har lite mindre vinterkläder med mig . Kom på att jag missat att jag har en såg med mig för att röja bort enstaka kvistar  när det blir för trångt mellan starandbuskarna .( jag är mycket försiktig med naturen, men en liten vass buske kan peta hål på tältgolvet ) Man har alltid med lite för mycket kläder . Ofta går jag barfota efter några veckor, så skor skulle jag kunna spara in. Det är när man inte vet hur bottnarna är som man behöver paddelskor eller sandaler .

#29 Får tacka för kommentaren,men jag kan ju inte ta åt mig eftersom jag inte var hemma:)

zboye
4/30/09, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Here is the last picture before start of the travel. It shows my weight with clothes , (But I took away my wallet it was to heavySkrattande)

I have also done some medical tests earlier and will do the same tests when I am back i Sweden .

From now  I will send Sms to my wife and she uppdate this site. I am sure she will put in some comments also.

At least following information will be here most every day

I will try to have some daily heading

distans = distans

weather = väder

over night place = övernattningplats

Nature information = naturinformation

zachs
5/2/09, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Trelleborg 2 maj 8.45

zachs
5/2/09, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Allt ska på plats!

Annons:
zachs
5/2/09, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Trelleborg 9.45 började "stållaprover"!

AndersE
5/2/09, 10:29 PM
#36

#35 Det uttrycket känner jag igen - från mina Västgötaår i vörjan av 1980-talet!

Skrattande

(Gillade ett annat också! "Nu ska du ente tro du har rätt bara för du e' arg!)

zachs
5/3/09, 10:40 AM
#37

Travemunde camping

small rain

distans yeasterday=7km walking kayak on trolly, to find water to put the kayak into

To big harbor!

Will start from here late today ,need to repack the kayak

zachs
5/3/09, 8:22 PM
#38

Paddlaren ringde nu, har just passerat Lübeck.

AndersE
5/3/09, 8:49 PM
#39

#8 Det var ju skönt att han kommit i plurret!

Oskar
5/3/09, 9:44 PM
#40

Härligt! Paddla lugnt!

sonjsbo
5/4/09, 1:46 AM
#41

Tänka sig - han lämnar dig hemma men tar med sig ett par finskor!

Annons:
zachs
5/4/09, 5:11 AM
#42

Jaha, måste vara därför han skulle packa om kajaken! Undrar hur man knölar ner ett par finskor i en kajak? ObestämdFörvånad

zachs
5/4/09, 9:13 PM
#43

Telefon från paddlaren: Han ser Witzeeze på håll. Har passerat 4 slussar, gick förbi en av dom. Regn och sol under dagen. C:a en mil till Elbe.

Rekommenderar Google maps och sök på Witzeeze där kan man se foto på kanalen han paddlar på.

zachs
5/5/09, 12:09 AM
#44

Kom 20.57: Är i Möln har två mil kvar till Elbe blev felinformerad av fiskare hävisade nog campingplatsen.

Funnen
5/5/09, 1:05 AM
#45

Det är härligt att Google Maps finns så att man nästan kan följa med på resan när en fader är ute på ett sådant äventyr. Zoomen på satelitbilderna är helt otrolig.

=)

zachs
5/5/09, 10:15 AM
#46

SMS: Regnat hela natten, vilar lite för att se om det ger sig så jag kan packa kajaken hyfsat torrt.

bosse
5/5/09, 12:56 PM
#47

Nästa gång han ringer kan du be honom ändra rutt och paddla ner till the Med och sen följa kusten hit till Libanon. Han skulle säkert gilla att paddla mellan öarna i Grekland.

zachs
5/5/09, 1:53 PM
#48

# 47 Vågar inte säga ett knyst om det! Då kommer han aldrig hem! Glad

Annons:
zachs
5/6/09, 12:13 AM
#49

SMS i kväll, var på en campingplats. Blev bjuden på mat och en pratstund med kocken. I morgon skulle jag få veta var.

zachs
5/6/09, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Platsen för natten var Basedow tältplats.

(För dom Kyrkefallabor som följer denna paddling rekommenderar jag också Proveniens iFokus. Där kan man läsa om Kyrkefallajätten, Nybyggepojkarna, Sofia Ericsdotter i Kolahult, August Carlsson m.m. Hustrun)

Oskar
5/6/09, 11:41 AM
#51

Den här paddlingen är lite annat än vad jag gjort. Har väl typ som längst paddlat 5 mil på tre dagar. :)

zachs
5/6/09, 4:47 PM
#52

Strömmen ned,kuling mot strömmen ger för toppiga oroliga vågor. ligger still .Ar på Elbe. Lugnar sig nog mot kvällen. har paddlat några km!

zachs
5/6/09, 7:53 PM
#53

SMS: Fortsätter kan bli mycket sent innan jag ringer.

zachs
5/6/09, 10:42 PM
#54

Telefon från paddlaren: Han är 5-6 km in i Elbe Seiten kanalen vid en stor sluss. Kvar i vattnet, skulle kolla upp hur han tar sig genom eller förbi slussen. Fick han inte slå upp tältet på kanten skulle han sova under bar himmel.

(Hur har jag kunnat vara gift med denna knepiga karl i 40 år? Förvånad)

AndersE
5/6/09, 11:27 PM
#55

#54 Du menar att han sover under bar himmel hemma också!?

Flört

Annons:
zachs
5/6/09, 11:49 PM
#56

Gubben ringde nu, någon bar himmel blev det inte! Han får sova i en roddklubbs klubbhus väldigt lyxigt. Hade fått hjälp att lyfta upp kajaken. Stället heter Scharnebeck om jag uppfattade rätt.

AndersE
5/7/09, 12:03 AM
#57

#56 Inte så knepig trots allt…

zachs
5/7/09, 12:12 AM
#58

# 57 Det går allt att ha honom i möblerade rum. Skrattande

AndersE
5/7/09, 12:20 AM
#59

#58 Jo, han fick i alla fall slinka in köksvägen hos mig vill jag minnas…

Skrattande

zachs
5/7/09, 5:41 PM
#60

SMS: Bad Bevensen. Har varit och handlat 500 m promenad, känns som jag lättat några kilo redan. Kanterna steniga så jag får se var jag kan övernatta. Svårt dra upp kajaken.

zachs
5/7/09, 9:53 PM
#61

Telefon i kväll från Uelzen. Där har han hittat en ny roddklubb som han våldgästar. Tillgång till dusch.

Förra stora slussen hade han passerat sittande i bakluckan på en bil med kajaken på kajakkärran efter. Nu är han framme vid en ny stor sluss. Undrar hur han kommer ta sig förbi den?

AndersE
5/8/09, 1:02 AM
#62

Jag kommer att tänka på en episod då en sluss passeras i den fenomenala "Tre män i en båt"…

Skrattande

Annons:
zachs
5/8/09, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Kom per mail:  

förbi slussen, 3,5 km i går vädret, solsken regn,solsken

(Logga gärna in och skriv en rad i zboyes gästbok!)

zachs
5/8/09, 6:51 PM
#64

Telefon från paddlarn: Han är i Wentorf på ytterligare en roddklubb, 2,6 mil från den förra. Det hade varit motvind hela dagen. Han uppskattade att han paddlat runt 12 mil allt som allt hittills.

 Vad bra, då är det ju bara 188 mil kvar! Glad

zachs
5/8/09, 9:16 PM
#65

Nytt telefonsamtal: Roddklubben i Wentorf ville ha upplysningar om Göta kanal så jag fick ta fram en lämplig hemsida och längden mellan Sjötorp och Karlsborg.

Sen hade han räknat lite nogare på hur långt han paddlat, det blev 18 mil. Ett snitt på 3 mil om dagen.

AndersE
5/8/09, 10:08 PM
#66

Vilken takt har han planerat?

Eeeh, jag fann svaret själv i #8: 40-50 km per dag. Han får öka lite…

Flört

zachs
5/8/09, 11:20 PM
#67

Mail i kväll: 

4 mil till av Elbe_Seitekanalen. Idag blev sträckan bara 2,6 mil motvind och kroppen sa stopp. Hitintills 18 mil på sex dagar och 7 km gång i Travemunde. Slussar tar minst 1-2 timmar att passera. Har fått bli slussad ensam flera ggr.

Samma två danska båtar har kört förbi 2 ggr. Går alltså snabbare att paddla:-)

AndersE
5/9/09, 1:19 AM
#68

#67 Påminner mig om att pappa berättade då han körde med 9-hästars Citroën 2cv i alperna. På vägen upp passerades de av en Mercedes 300SL. På vägen ner passerade de Mercan…

Skrattande

zachs
5/9/09, 8:15 PM
#69

Äntligen telefon: Startade vid 11 i dag och paddlat 3,2 mil tänker fortsätta en stund till fram till en sjö som heter Tankumsee, där det skulle gå att få upp kajaken.

Annons:
zachs
5/10/09, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Telefon i kväll: Sjön Tankumsee hade ingen förbindelse med kanalen. Han fick hjälp av en karl som var ute och cykla med sin son att lyfta upp kajaken ur kanalen. Sen låg campinplatsen på andra sidan sjön så det blev en lång promenad. I morgon kl 9.00 skulle samma karl komma och hjälpa honom att fyfta i kajaken igen.

Fotot är Elbe Seitekanalen

Hustrun: Är det, det man kallar flyt? Oskyldig

sonjsbo
5/10/09, 2:11 AM
#71

Följer turen med intresse.

zachs
5/10/09, 11:04 AM
#72

SMS: Vilar några timmar på campingen. Tar en paddling sen.

Hustrun:Hur gick det då mig karl som skulle hjälpa honom med kajaken??

zachs
5/10/09, 1:47 PM
#73

Telefon: Planen är att efter fika och packande ta sig tillbaka till kanalen. Hur han ska få i kajaken utan hjälp var en öppen fråga. Paddla 1,5 mil till nästa roddklubb.

(Han hade fått tag på karl med grabben som skulle hjälpt honom på morgonen. Dom hade köpt 2 flaskor vatten och gjort smörgåspackt som han fick.)

zachs
5/10/09, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

På mail:  camping Tankumsee

zachs
5/10/09, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Telefon: Kommit fram till roddklubben. 20 grader varmt i dag. Höga kanter på kanalen och dålig vattenkvalitet. Djur som ramlar i kommer inte upp utan ruttnar i vattnet.

Skylten visar slut på Elbe Seitekanalen ut på Mittelandkanal

zachs
5/11/09, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Per Mail:  warm wether

7km walking wrong way to find place to searamp the kayak.

will sleep very long tomorrow.

sleepingplace camping Travemunde

(Är väl tänkt för dom engelsktalande bekanta)

Annons:
zachs
5/11/09, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

På mail: vägskylt ny kanal.

Senare kom även vägskylt med sträcka 5,6 mil till Hannover. rastar just nu på ramp. ringer nog sent i dag 20.

zachs
5/11/09, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Rapport från vedskjulet

zachs
5/11/09, 11:07 PM
#79

Telefon: Han är i Sehnde och tältar i en gästhamn för småbåtar. Paddlat 3,4 mil i dag. Omväxlande regn och sol.

AndersE
5/11/09, 11:22 PM
#80

#78 Det var ju bra att veta att du har något att ta för dig!   Flört

zachs
5/12/09, 5:01 PM
#81

Telefon: Just nu är "gubben" ute och går med kajaken på kärran i Hannover.Det är en större sluss i vägen. Fick paddla tillbaka någon km för att få upp kajaken. Vet inte hur långt det är förbi och var han kan få ner den igen.

# 80 Ja, det är tur att jag har vedklyvning denna gången när jag inte får besök av några skåningar.

AndersE
5/12/09, 8:41 PM
#82

#81 Fsat du hade något annat jobb den gången också väl? En jordkällare?

zachs
5/13/09, 1:30 AM
#83

Telefon i kväll: Hittat en roddklubb i Hannover, tältar vid deras klubbhus.

# 82 Jordkällaren gick inget vidare. Har ett annat projekt denna gången men vågar inte skriva om det här. Kan ju hända att maken hittar en dator på något ställe. Oskyldig

Annons:
sonjsbo
5/13/09, 2:36 AM
#84

Hälsa till Boye!

zachs
5/13/09, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Fick detta fotot nu med texten: förra campingen.

zachs
5/13/09, 7:29 PM
#86

Telefon: Några km förbi Haste. Tältar i en gästhamn. 12 grader varmt i morse, soligt och medvind i dag.

zachs
5/13/09, 11:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Telefon i kväll: Hade räknat ut att han paddlat 33 mil, tills nu.Han hade ätit god mat på restaurangen, annat det än torrfoder som han har med sig.

Hittade gästhamnen på Google maps.

Hustrun: När maken köpt sina kajaker har jag köpt vedklyven och en åkgräsklippare. I dag har jag haft god nytta av båda.

bosse
5/14/09, 2:08 PM
#88

Tja, det finns dom som roar sig och andra som arbetar i sitt anletes svett eller ….? :) Själv sitter jag hemma och vilar minst 1 timme per dag (siesta) och hustrun jobbar i shopen 10+12 t/7d/1v. Annars är kulturen här att kvinnan är på rymmen om hon går mer 5 m från spisen eller sovrummet. Hälsa Boye att han fattat rollerna på rätt sätt. Mannen jagar och kvinnan sköter om familjen.

zachs
5/14/09, 11:46 PM
#89

Boye ringde mig tidigare i kväll på min mobil. Jag har varit på torpvandring, alltså en liten bit ifrån spisen. Skäms Han hade paddlat långt i dag. Får väl höra mera i morgon.

# 84 Boye hälsar tillbaka!

zachs
5/15/09, 8:04 AM
#90

Detta hade kommit i går kväll men sorterats som skräppost, tur att jag kollade där!

Minden Yatchhafen

4km förbi Minden kanalen gick på bro över Weser får bo gratis men var och åt istället. temp imorse 14 gr sol med moln och 10 droppar regn sträcka över 4 mil.

Annons:
zachs
5/15/09, 11:21 PM
#91

Det smattrade av regn på tältet när Boye ringde i nu. Har även fått följande mail:

PIats Bad Essen yachthafen

sträcka 37km

dagen solig m moln.Nu vräker regnet ner

zachs
5/16/09, 9:51 PM
#92

På telefon: Ny roddklubb i Bramsche. Det blev 2,6 mil i dag.

zachs
5/17/09, 2:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Matrast

zachs
5/17/09, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

På mail, telefon och SMS: I kväll heter platsen Ibbenburen.  

Eget hus vid kanalen med bar 7 kr för en öl. Om Boye räknat rätt så är det nu 46 mil= 3,1 mil om dagen.

zachs
5/18/09, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

På mail: en mil söder Bevergem på Dort Ems kanalen finns två ramper. Matrast.Kan bli sent i kväll

Hustrun: Boye har på ett ställe stött på en finsk kille som ska köra samma väg som Boye tänkt men med motorbåt. Han erbjöd Boye att åka med honom. Då slapp han vara ensam. Boye avböjde erbjudandet, det är ju själva paddlandet som är vitsen. I går paddlade Boye förbi honom igen. Så det går tydligen lika fort att paddla som att åka motorbåt.

Vad ska han med en finsk kille till när han har sina "finskor"?

AndersE
5/18/09, 6:54 PM
#96

#95 Skrattande

Han har ju två så han kan dela med sig!

zachs
5/18/09, 10:29 PM
#97

Telefon: Just nu är Boye ute och går med kajaken på kärran. Han försöker gå förbi en sluss. Vet inte hur eller var han ska sova i natt och inte var han kan ta ner kajaken i vattnet igen.

Ja, en del har konstiga nöje!

Annons:
zachs
5/19/09, 9:52 AM
#98

Telefon: Boye är i Münster, ska vara en stor stad. Han hade slagit upp tältet i en skogsdunge utmed kajkanten. Sovit med kläderna på för att kunna flytta sig snabbt om polisen körde bort honom. Nu satt han och väntade på att affärerna skulle öppna. Han uppskattade att han paddlat runt 4 mil och gått 1 mil i går.

Nu kom detta medelande på mail:  4,7 mil i går och lång promenad

zachs
5/19/09, 6:29 PM
#99

Telefon: Kommit fram till Senden och hittat en campingplats. Kroppen sa ifrån, behövde äta och sova lite. Se om sig lite efter förra natten som inte blev så mycket sömn.

zachs
5/20/09, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Mail: 2mil från denna roddklubb

zachs
5/20/09, 8:31 PM
#101

Telefon från Datteln. Han är på en campingplats som en roddklubb äger. Här skulle han nog komma in på en ny kanal. Hade varit varmt och kvaft, åskluft.

Jag kommer att göra en ny sträng om Boyes paddling. En god vän i Libanon har svårt att ladda ner så här långa strängar. Det blir en del 2 med andra ord.

AndersE
5/20/09, 10:42 PM
#102

#101 Då låses denna sträng här och fortsätter här!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: