Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 3192 ggr
Oskar
8/25/09, 5:56 PM

Två magiska dygn på Island

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom nyligen hem från ett par dagar på Island. Island är som en saga brukar det sägas och det stämmer verkligen, allt är otroligt vackert och lite mystiskt! På två dagar hinner man ju bara se området närmast Reykjavik men det är inte illa det heller. Island fungerar mycket bra som ett resmål för en weekendtripp.

Började dagen med pilgrimsmusslor i Reykjavik. Mums!

Annons:
Oskar
8/25/09, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Centrala Reykjavik. Reykjavik är större än man kanske kan tro. Går absolut att roa sig där en dag eller två.

Oskar
8/25/09, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

För den som är intresserad av arkitektur finns mycket att se i Reykjavik. Tex denna kyrka som inte alls är så gammal som den ser ut…den är byggd i betong…

Oskar
8/25/09, 6:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En annan kyrka med spännande design.

Oskar
8/25/09, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Þingvellir är en av de obligatoriska sevärdheterna nära Reykjavik. En förkastningsspricka där Islands första parlament sägs ha tillkommit.

Oskar
8/25/09, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Geysirn ska man ju givetvis besöka. Häftigt att se hur det puttrar och ryker ur marken.

Oskar
8/25/09, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Gullfoss är ett mäktigt vattenfall ca 8 mil från Reykjavik. Man kan promenera ända fram till kanten på vattenfallet.

Annons:
Oskar
8/25/09, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag på bilden…

Oskar
8/25/09, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och den obligatoriska islandshästen. :)

Prismässigt så är Island ungefär lika dyrt som Sverige. Förutom att hyra bil vilket är hysteriskt dyrt. Vilket antagligen beror på det enorma slitaget på bilarna i och med de ofta dåliga vägarna.

Oskar

Maja
8/27/09, 2:09 PM
#9

Wow, det ser verkligen ut som en saga! Fina bilder!

Mitt drömresemål, helt klart, letar bara efter någon som vill följa med mig.. Någonting som skulle vara riktigt häftigt är ju att ta en sådan där 7-dagarstur på hästryggen! =) Du tog ingen liten ridtur?

Hade du tur med vädret? Det brukar slå om rätt så fort där, så det finns ju en anledning till varför de brukar säga "Är du inte nöjd med vädret just nu, är det bara att vänta några minuter!"

Flört

AndersE
8/27/09, 2:25 PM
#10

Trevligt att läsa och fina bilder! (Varför inte en artikel…?) Reykjavik är nog ett typiskt "ska göra" på mångas reselistor.

Maja
8/27/09, 2:26 PM
#11

Får man förresten fråga vilket flygbolag du flög med och ett ungefärligt pris på biljetten?

Oskar
8/27/09, 2:29 PM
#12

#9 Tycker du ska förverkliga din dröm och resa dit. :) Det är verkligen ett spännande resmål. Och det går som sagt att hitta ganska billiga flygbiljetter dit. Och bor du på vandrarhem eller liknande så blir även boendet inte så dyrt. Det dyra är bilhyran, tror de tog typ 1600 kr för ett dygn med minsta bilen. Säkert billigare om man hyr en hel vecka.

Vi klappade islandshästar men red inte. Ingen av oss är ridmänniskor. :) Men att rida är säkert en fin upplevelse. Finns många olika arrangörer av ridresor på Island.

Och vi hade tur med vädret. Men som du säger kan det växla fort. Men regn hör ju på något sätt till och det isländska landskapet blir nästan mer magiskt när det regnar.

Oskar

Maja
8/27/09, 2:34 PM
#13

#12 - Oj, det var ingen billig bil, men det är nästan ett måste om man vill kunna ta sig runt! Hur är vägarna?

Ja, jag kanske borde ta mig dit! Jag har varit på gång två gånger, men bägge gångerna har någon kommit emellan, tyvärr!

Annons:
Oskar
8/27/09, 3:36 PM
#14

Nej bilhyran är det som kostar. Men som sagt hyr du en hel vecka så blir det säkert billigare per dag. Vägarna är av varierande kvalitet. Vägarna nära Reykjavik och de som leder till de stora turistattraktionerna är bra. Även den ringväg som går runt hela Island ska vara bra (har dock inte åkt den). Men ska man ta sig fram på lite mindre vägar och tex korsa ön tvärsöver så tror jag att det krävs en fyrhjulsdriven bil.

Vill man inte hyra bil så finns det mängder av ordnade bussturer. Inte lika flexibelt som med egen bil då slipper man köra och kan njuta av utsikten. :)

Oskar

Maja
8/27/09, 3:51 PM
#15

#14 - Åh, tål att tänkas på alltså! Jag fixade ju körkort i juni, så jag vill nog bli lite säkrare på riktig landskörning innan jag tar mig ut på de isländska vägarna, men då vet jag! =) Tack!

Oskar
8/27/09, 4:16 PM
#16

Kan tänka mig att en del biluthyrare kräver att man ska ha en viss ålder för att få hyra. Och/eller att man haft körkort ett visst antal år. Nog värt att kolla upp i så fall.

Maja
8/27/09, 4:36 PM
#17

Jo, det är ju klart! =) Jag får kika upp det där när jag bokar resa någon gång! =)

Maja
9/20/09, 10:49 PM
#18

Oskar, jag måste bara fråga vilket bolag du åkte med?

Jag har börjat planera en resa lite smått nu! =)

Oskar
9/21/09, 11:29 AM
#19

#18 Du menar flygbolag? Icelandair flög vi med från Arlanda. Tror att det kan bli ännu billigare med Iceland Express. Dock flög inte de från Arlanda utan bara Göteborg de dagar då vi skulle resa.

Gissar att planen är att rida islandshäst?

Oskar

Maja
9/21/09, 2:03 PM
#20

#19 - Åh, tack!

Haha, jaa, hur kunde du veta det? Flört Men givetvis lite annat också. =)

Annons:
Oskar
9/21/09, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Kan fresta med lite fler bilder…

Reykjavik city.

Oskar
9/21/09, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Maten var i stort sett alltid otroligt bra.

Oskar
9/21/09, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Typsik isländsk natur.

Oskar
9/21/09, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Geysirn sekunden innan utbrottet.

Oskar
9/21/09, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Island från ovan.

Maja
9/21/09, 5:03 PM
#26

Åh, ja, inte blir man mindre sugen efter de bilderna.. ;)

Upp till toppen
Annons: