Etikettreseberättelser
Läst 6405 ggr
9/10/08, 3:16 PM

Historisk kortresa i Irland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade bara fyra dagar till förfogande och ville göra något som passade från fyra års ålder och uppåt. Svaret blev Irland!

Resan

Vi reste med SAS från Kastrup i Danmark direkt till Dublin. Snabbt och bekvämt och väldigt trevlig personal som fixade och trixade så att vi fick sitta tillsammans alla sex. Dublins flygplats ligger norr om och nära staden.

Hotell

Vi ville bo centralt och billigt och hade inte för stora standardkrav. Vi hade ett hotell vid Temple bar på gång men tvekade så länge att det inte fanns rum kvar. Det blev istället ett stort gammalt hotell mellan city och flygplatsen.

Regency Hotel, Dublin

Regency Hotel. Bussen från flygplatsen mot centrum stannade strax intill hotellet. Lite kolonial känsla på sina håll, men det fanns också en stor fin inomhus poolanläggning där vi tillbringade en morgon. Det ingick inte frukost men jag tyckte ändå det var billigt med två trebäddsrum i två nätter för knappt 3 000:-.

Vi kom fram på kvällen, packade in på hotellet och gick sedan till en klassisk irländsk pub för middag.

Dublin

Första hela dagen på Irland var vikt åt Dublin. Dubbeldäckarbussarna är hyfsat billiga och går ofta och överallt. Jag har varit i Dublin tidigare och tycker väl inte det är en höjdarstad. Som shoppingstad duger den dock fint. Massor av butiker ligger samlade kring Graftons Street.

Grafton Street, Dublin

Den kvinnliga halvan av familjen tillbringade sin dag i butiker där medan jag och pågarna gick till Dublinia som är ett medeltidsmuseum.

Dublinia

Ganska snyggt uppbyggda miljöer och man lotsades från vikingarnas grundande av staden och fram genom medeltiden. Helt OK, men inget måste att besöka.

Temple Bar, Dublin

Ett måste är istället Temple Bar, och har man inte små trötta barn är det väl här man tillbringar kvällen. Området är egentligen bara en gata med mängder av pubar och restauranger. Baren som givit namn åt området är en riktig turistfälla och vi fångades. Stojigt, trångt, traditionell musik och sval god öl.

Guinness, aaahhh…

Norrut

Efter ytterligare en natt på Regency tog vi bussen till flygplatsen där vi hyrt en sjusitsig bil. Det visade sig vara en högst normal småbil med extrasäten där bagaget normalt är. Efter diverse trixande fick vi i alla fall plats. Bilen kostade knappt 1 500:- för två dagar.

Hemma hade jag, lite av en slump, funnit ett stenåldersmonument och dit åkte vi. Det visade sig vara en ren vinstlott och jag vill verkligen rekommendera ett besök.

Boyne Valley - Newgrange m.m.

Man kommer först till ett modernt besökscenter. Det är väldigt snyggt uppbyggt och allt är otroligt väl organiserat. Ordentliga parkeringsplatser, värdar som tog emot och förklarade hur man bokade in de olika besöken. I väntetiden kunde man titta på riktigt fina utställningar, se på film och äta eller fika. Sedan var det så dags för vår första busstur.

River Boyne med Newgrange, Dowth och Knowth

Floden Boyne rinner genom en bördig dal en bit norr om Dublin. Där fanns förutsättningarna för ett blomstrande stenåldersliv för ca 5 000 år sedan. Floden och de bördiga stränderna gav god försörjning av mat och detta skapade ett fantastiskt kulturliv. I området finns flera gravkullar, men det är tre som är särskilt imponerande. En av dem - Dowth - är ännu inte iordningsställd och går ej att besöka.

Knowth

Vår första tur gick med buss någon kilometer till Knowth. Det är en plats med ett stort antal gräsbevuxna kullar. Den största är riktigt stor. En gång låg det en hel gård på toppen.

I den största kullen finns två ingångar. Man fick inte gå in, men väl kika…

Gång in i Knowth

De två gångarna är byggda så att på vår- och höstdagjämningarna har solen vid soluppgång, respektive solnedgång lyst rakt in i gången. Längst in finns ett rum med rejäl takhöjd och där har man haft något slags begravnings-ritualer.

Runt kullen ligger fantastiska stenar med olika mönster.

Sten vid Knowth

Efter en guidad tur på Knowth gick bussen tillbaka igen och vi förberedde oss på nästa busstur…

Newgrange

Det här är den utseendemässigt mest imponerande platsen. Den stora kullen (bara något mindre än Knowth) har en otrolig fasad med vita och svarta stenar.

En imponerande entré med smal vindlande gång in i kullen.

Här är det iordningsställt så att man kan gå in. Lägg märke till den övre öppningen!

Ingången till Newgrange

Gången in är gjord så att på vintersolståndets morgon då solen går upp vid horisonten på andra sidan floden så lyser strålarna genom den övre öppningen hela vägen in till kammaren vid gångens slut.

Vi fick som sagt gå in. Mörkt (trots modern belysning) trångt och lågt. Spännande…

Fotoförbud därinne men googlar ni finns bilder. Längst in finns ett korsformat rum med rejält högt i tak. När vi var på plats släcktes belysningen. Det blev totalt kolsvart. Sedan hade man en simulerad soluppgång så att vi fick se det som syns vid vintersolståndet. Häftigt!

(Varje år lottas det ut en möjlighet att komma dit just vid vintersolståndets soluppgång!)

Även Newgrange har vackert skulpterade stenar med spännande symboler.

Newgrange - skulpterad sten

Betänk att Newgrange är äldre än pyramiderna och äldre än Stone Henge i England - och att det byggdes av människor som bodde i hyddor och arbetade med stenyxor!

Ross Castle

Eftermiddagen var sen, vi började bli både trötta och hungriga då vi lät bilen rulla mot nästa mål. Vi hade bokat rum på något som hette "Ross Castle" och som på bilden såg ut som ett gråstenstorn byggt på 1500-talet. Vi var rätt skeptiska - skulle det här bli ett fiasko eller en succé? Vi hade fått en vägbeskrivning men i takt med att vägen blev smalare och smalare började vi undra… Så plötsligt!

Visst ser det häftigt ut!? Tornet består av fyra rum på höjden. Vi hade fått de två översta sovrummen.

Översta sovrummet på Ross Castle

Under oss fanns två "sällskapsrum".

Öppen spis i tornet på Ross Castle

Här kunde man må som en prins!

Anders känner sig som slottsherre

Utsikt från tornets badrum ut mot sjön.

Sjön från tornet

De som skötte om slottet (släktingar till ägaren som bor i Kanada) har en gård i närheten. De ordnade middag till oss och vi åt husmanskost bestående av bl.a. lamm från gården. Det blev en lång trevlig kväll. Värdarna stannade och vi satt och pratade framför brasan medan timmarna förflöt. Det var visst något om spöken också…

Kväll med spökhistorier

Bortsett från att "någon" lyfte på mitt täcke och att en strumpa försvann hade vi dock en spökfri natt. När jag vaknade på morgonen fann jag däremot detta i hallen:

Spökjägarutrustning

En komplett spökjägarutrustning! Utanför slottet stod en stor svart skåpbil. Det visade sig att "Ross Castle" är känt för att vara ett av de bästa spökslotten! Varje år förlägger flera "spökföreningar" sina träffar här. Med bandspelare, mikrofoner, videokameror, monitorer och datorer. Ni kan t.ex. söka på "Ross Castle" på YouTube.

För de två tornrummen, middag på kvällen och frukost på morgonen betalade jag strax under 3 000:-. Det var ingen märkvärdig mat, boendestandarden var inte imponerande, men jag tyckte ändå vi fick mycket upplevelse för pengarna.

Hill of Tara

Det var vår sista dag på Irland. Innan flyget på kvällen skulle vi hinna med ett par besök till. Det första var "Hill of Tara".

Tara, Ireland

En mytomspunnen plats där de olika kungarna träffades förr i tiden för att utse kungen av Tara som då var kung över hela Irland. Det finns mycket sagor och berättelser om Tara. En del tror att här funnits stora tempel, andra att man bara samlades på kullarna för olika riter.

Malahide Castle

Alldeles norr om Dublin, och bekvämt nära flygplatsen, ligger Malahide Castle. Här har familjen Talbot bott från 1185 ända till 1973, då den siste Lord Talbot dog. Hans syster (som ännu lever och bor i Australien) sålde slottet som idag är ett turistslott. Vi gick en guidad tur på slottet och tittade på den största gräsmatta jag någonsin sett. Sedan var det dags att återlämna bilen och sätta sig på planet hem.

Irland är naturligtvis väldigt mycket mer än det vi hann se på få dagar. För några år sedan körde jag runt på väst, syd och ostkusten. Det är en ö som är väldigt vacker nästan var man än åker. Det är aldrig kallt, aldrig riktigt varmt och det regnar mycket. Därför är det precis så grönt som man föreställer sig.

Människorna på ön är riktigt trevliga - även när man är på ställen där de borde vara hur trötta som helst på turister. Att slinka in på en pub, äta lite fet mat, svepa några svala Guinness och försöka sjunga med i den sång man möter på många, många pubar är något man inte får missa. Vi hann med ett par sådana kvällar under våra få dagar. Man mår helt enkelt rätt bra på Irland.

Sagakeramik
9/10/08, 8:15 PM
#1

Vilken härlig semester:) Låter som om ni fick se mycket på ganska få dagar. Newgrange såg spännande ut tyckte jag. Tack för artiklen Anders!

9/10/08, 9:22 PM
#2

#1 Tack Saga!

Jo, de här fyra dagarna var den längsta gemensamma ledigheten vi hade denna sommar så det gällde att få ut det mesta av den. Men jag tror alla sex var nöjda - i åldrarna 4, 10 (Saga!) , 19, 21, 47 och 47…

Det är också lite kul vad olika man uppskattar olika saker. "Hill of Tara" var t.ex. inte så mycket att se, men för äldsta sonen var det nog resans höjdpunkt, eftersom han läst så mycket om platsen.

Oskar
9/11/08, 2:51 PM
#3

Ross Castle var ju läckert! Tänk att få bo i ett torn!

9/11/08, 3:04 PM
#4

#3 Ja, det var rätt kul. Inga riktiga fönster - bara skottgluggar…

Obestämd

Oskar
9/11/08, 5:21 PM
#5

Ha…kanske borde de anlita dessa:

Tom
9/30/08, 2:35 AM
#6

Tack för trevlig artikel Anders!

Pia
9/30/08, 5:38 PM
#7

Fin artikel! Dublin är ingen favvisstad för min del, fast det finns för all del mycket trevlig shopping om man är på det humöret, vore dock jätteroligt att resa utanför Dublin så där. Cool resa:)

aase-andersson
11/16/08, 12:49 PM
#8

dit blir nästa resa… har för mig att det finns i skottland några gamla lämningar.