Etikettreseberättelser
[Malin]
2010-06-06 14:41

Djerba, Tunisien Del 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I juni förra året var jag och min sambo Kristoffer en vecka på ön Djerba i Tunisien. Vi bodde på ett All Inclusive-hotell och här är första delen av resan.

2009-06-09
På förmiddagen den 9 juni kom sambons kompis och hämtade oss och körde oss till Landvetter. Vi var där i god tid innan, drack lite kaffe och åt frukost innan vi skulle checka in. Incheckningen gick smidigt och sen var det bara att vänta på att få boarda.

Resan ner till Tunisien gick bra, bortsett från att jag var så otroligt uttråkad. Jag hade ingen ro att sitta och läsa eller lyssna på musik och jag hade riktigt svårt för att somna. På flygplatsen på Djerba blev vi upphämtade av en buss som släppte av folk på deras hotell längs vägen. De flesta skulle bo i den så kallade "turistzonen". Vårt hotell, Melia Palm Azur (All Inclusive-hotell), låg givetvis längst bort så vi hade en ganska bra bit att åka. När vi äntligen var framme fick vi vänta en stund innan det var dags för incheckning och vi fick under tiden smaka på något som vi tror var tunisiskt te. Väldigt sött och med en liten smak av eukalyptus eller liknande.

Vi blev sedan visade till vårt rum, gjorde oss lite hemmastadda och gav oss iväg för att äta av buffén. Tunisisk mat var inte riktigt min grej och jag blev förvånad över hur mycket vitt bröd, vit pasta och annan skräp det fanns. Vissa grejer var väldigt goda men jag ger tyvärr inga höga betyg till maten på hotellet.

2009-06-10
Vi gav oss upp ganska tidigt och var väldigt nyfikna på frukostbuffén. Tyvärr var det nästan samma sak som där kvällen före men det fanns i alla fall ägg som vi smaskade i oss.

Denna dagen hade vi bokat in oss på en utflykt men innan det var dags för den gick vi en sväng till stranden. Jag hade fått höra innan att det fanns ett rep på stranden som försäljarna inte får gå över och det stämde ju men de är inte sena att skrika på en i alla fall. Efter att ha kikat runt lite gick vi till ett ställe som låg mittemot hotellet, där de sålde keramik. Vi hittade lite smågrejer som var väldigt fina men bestämde oss för att vänta med att shoppa för mycket eftersom vi skulle förbi ett keramikställe på utflykten senare.

Utflykten var för övrigt väldigt mysig. Det var vi och en barnfamilj som på scootrar följde efter ledaren runt på ön. Första stoppet blev en gammal moské där en guide stod och berättade en massa. Jag har faktiskt aldrig besökt en moské tidigare så det var ganska spännande! Därefter fortsatte vi till keramikstället där de även hade både kameler och minisköldpaddor. Vi fick veta hur det gick till att skapa till exempel en kaffekopp med tillhörande fat och mycket mer. Det sista stoppet blev i staden Midoun där vi fick shoppa lite eller bara strosa runt.

Utflykten var, som sagt, jättemysig men vi hade verkligen behövt mer solskyddskräm för vi var inte dåligt röda när vi var tillbaka på hotellet!

2009-06-11
Vår tredje dag spenderade vi vid poolen. Kristoffer var uppe tidigt och la ut våra handdukar på stolar och efter frukosten gick vi ut och la oss. Jag hade med mig en hel del böcker som jag låg och läste samtidigt som jag försökte få lite färg på kroppen. Vid lunchtid provade vi den andra restaurangen som tillhörde hotellet och där fick vi tag på ganska goda hamburgare men det var också enda gången under veckan, tyvärr. Det blev överlag en lugn dag som avslutades med yatzy på vår balkong!

Bilder: Privata

Emelie
2010-06-06 22:29
#1

Oh så härliga poolerna ser ut! Själv är jag inte så intresserad av att åka till Tunisien då jag inte är så förtjust i klimatet, men det verkar ändå mycket härligt.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Oskar
2010-06-07 12:00
#2

Tack för en trevlig reseberättelse!

[Malin]
2010-06-07 13:46
#3

#1 Ja, poolen var väl en av de bättre grejerna med resan ;)

#2 Varsågod! Del 2 kommer efter Greklandsresan :)